Welke zadelmerken verstelbaar qua kamer/boom?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

wokkel9

Welke zadelmerken verstelbaar qua kamer/boom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 09:53

Hoi,

ik ben voor een jong paard op zoek naar een zadel met verstelbare kamer en/of boom. Het is de bedoeling dat we daar als het even kan 1 a 2 jaar mee vooruit kunnen.
Ik weet dat Wintec wisselbare bomen heeft en dat Ainsley zadels heeft met een verstelbaar mechanisme, maar ik vroeg me af wat er nog meer op de markt is tegenwoordig en wat daar de ervaringen mee zijn.

Groetjes!

Mizora

Re: Welke zadelmerken verstelbaar qua kamer/boom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 10:14

wintec, ainsley, knightRider, Kieffer, harry's Horse.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 11:56

Wow zadels Haha! wel een tikkie hoger in aanschaf als de eerder genoemde merken, maar gaat dan ook wel langer mee qua aanpasbaarheid als de andere zadels Knipoog
Voor meer info www.zadelmakerijboer.nl

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 12:04

Stom dat ik niet aan dat zadel gedacht had. WOW is een zadel dat eigenlijk altijd volledig aanpasbaar te maken is. Dus niet voor één a twee jaar, maar voor het volledige paardenleven en ook voor een eventueel vervolg. Het gebruikt ook nog eens luchtkussens (flair, dus niet cair, foamkussens) en heeft daardoor nog meer aanpassingsmogelijkheden en nooit meer bobbeltjes. Moet wel door een flairzadelmaker worden bijgepompt.

Niekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:19

Bates heeft ook een verwisselbare voorboom. Dit is de leren variant op Wintec.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:21

Boomloze zadels passen ook op heel veel paarden en kan je ook aanpassen Lachen

wokkel9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 14:29

De WoW is ook wel erg WOW qua budget, dat gaat hem nog niet worden Haha!
Ik had begrepen dat het niet werd aanbevolen om jonge paarden met een boomlooszadel in te rijden, dus die optie valt dan af.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 14:36

wokkel9 schreef:
Ik had begrepen dat het niet werd aanbevolen om jonge paarden met een boomlooszadel in te rijden, dus die optie valt dan af.
Wie heeft je dit aangepraat??
Bij elk jong paard is het belangrijk om te zorgen dat middels grondwerk de rug- en buikspieren eerst voldoende gesterkt worden om een ruiter te kunnen dragen.

Bij een goed boomloos zadel hoef je iig niet elke 2 maanden een deskundig persoon naar je zadel te laten kijken of het je paard nog wel goed past en het niet de groei van zijn schouderspieren in de weg zit.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:12

wokkel9 schreef:
De WoW is ook wel erg WOW qua budget, dat gaat hem nog niet worden Haha!

Hoe duur zijn die zadels dan?

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:33

2450 euro Lachen

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 00:09

Ik heb 5 jaar geleden een divoza huismerk zadel gekocht(pagony). Daar is toen een smalle boom ingezet. Nu dus 5 jaar later wordt er voor mijn huidige paard een medium boom ingezet voor 30 euro en hij wordt kosteloos bijgevuld, daar had ik nog recht op Knipoog .(kosten pagony 500 euro) ERvaring heb ik nog niet, ik heb hem nog niet binnen.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 00:13

Massimo! Haha!

wokkel9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 12:01

DubbelDun schreef:
wokkel9 schreef:
Wie heeft je dit aangepraat??
Bij elk jong paard is het belangrijk om te zorgen dat middels grondwerk de rug- en buikspieren eerst voldoende gesterkt worden om een ruiter te kunnen dragen.

Bij een goed boomloos zadel hoef je iig niet elke 2 maanden een deskundig persoon naar je zadel te laten kijken of het je paard nog wel goed past en het niet de groei van zijn schouderspieren in de weg zit.

Ja dat leek mij ook een groot voordeel van boomloos, dat de spieren niet belemmerd worden in de groei. Ik heb een aantal keer een boomlooszadel in bruikleen gehad en dat viel me niet tegen (vond alleen de de houding waar ik in werd gedwongen door de plaatsing van de beugelriemen niet optimaal).
Helaas was mijn oude paard er duidelijk niet happy mee (oren continu plat, niet lekker voorwaarts, narrig naar zadel e.d.) dus ik heb er toen maar van af gezien.
Wat ik me wel afvraag; die leenzadels bleven niet echt super liggen met opstijgen. Nu is het paard waar ik een zadel voor zoek al 1.75 hoog (en nog druk groeiende) en ik zie het niet zitten dat ik telkens met een krukje moet opstappen. Is dat te verhelpen?
En heeft een jong paard dan geen last van mij? Ik begreep namelijk dat het voor een jong paard vervelend/verwarrend kan zijn om zo'n closecontact met de ruiter te hebben. En dat bij boomloos drukpunten van de ruiter (zitbeenknobbels) en de ophanging van de stijgbeugelriemen problemen kunnen opleveren.

@Santos, maar hebben ze dan ook de mogelijkheid om de kamer te verbreden? Want het paard in kwestie is niet alleen groot, gaat waarschijnlijk ook wel behoorlijk breed worden. (hunter type)

@Succubi, ik ga even kijken ben benieuwd!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 12:05

Als jij goed kunt rijden, is een boomloos zadel juist prettiger voor het paard, hij/zij kan jouw hulpen beter voelen en dus op lichtere hulpen gaan reageren. Ik zeg: win-win voor allebei!

Er waren zadels die drukpunten veroorzaakten, maar die zijn nu verbeterd na veel onderzoek en de nieuwste Barefoot hebben bijvoorbeeld het VPS systeem, dat er voor zorgt dat de druk nog beter verdeeld wordt. Als je elk half jaar je inlages in je pad vervangt, én je neemt verende beugels (of leert lichtrijden op je bovenbenen) dan is er niets aan het handje hoor Lachen

Ik heb voor mijn Tinker nu ook een boomloos zadel gekocht, ik ga hem eerst lekker doortrainen en als de vetjes weg zijn en er zitten spiertjes aan, dan pas ga ik zoeken voor een boomzadel. Scheelt geld, en je rug van je paard Lachen
Laatst bijgewerkt door Puchje op 14-11-08 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 12:05

Waarom niet met een krukje op stappen? Paard heeft het zo geleerd, beter voor zijn rug en voor het zadel. Voor banketstaaf sta je niet, iedereen bij ons op stal stapt zo op hoor!

wokkel9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 12:26

Romeo2007 schreef:
Waarom niet met een krukje op stappen? Paard heeft het zo geleerd, beter voor zijn rug en voor het zadel. Voor banketstaaf sta je niet, iedereen bij ons op stal stapt zo op hoor!

Oh maar dat is niet het punt hoor. Ik weet dat het beter is om met een krukje op te stappen, en ik wil dat ook wel gaan aanleren MAAR ik wil niet daartoe gedwongen worden omdat je anders onder de buik van je paard hangt Koe Dan zou je er dus ook nooit meer opkomen als je tijdens een buitenrit eens moet afstappen. Ik wil wel de keus hebben.

@Puchje, mijn oude paard was er echt niet blij mee. Maar dat kan natuurlijk ook zijn geweest omdat ik tot een voor mijn gevoel "ongewone" houding gedwongen werd, wat natuurlijk meespeelt in mijn zit/hulpen.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 12:35

Ik heb zelf ook een barefoot gehad maar voor ons was het ook niet ideaal.
Hij knelde bij haar schouder (ook als ik het zadel naar achter deed)
En idd je kan een echte stoelhouding krijgen, daarmee zit je zwaartepunt niet meer in het midden maar achterin de rug.
Als je voor boomloos gaat (of elk ander zadel) laat dan wel een zadel maker nakijken.
Misschien kan je een deal maken met je zadelmaker?

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 13:29

Het ligt eraan welke maat je neemt of je een stoelzit krijgt of niet. Bij de maat 1 zijn de ophangpunten veel verder naar achteren geplaatst, waardoor je dus niet in stoelzit zit, en je gewicht ook onder je bovenbenen zit ipv onder je zitvlak Clown

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 13:31

Ik had een maat 1 Knipoog
En ik was helemaal verliefd met mijn barefoot, moest ook een traantje wegpinken toen hij weg moest.
Maar je moet echt een hele goede zit hebben voor een barefoot, daar had ik mij heel erg op verkeken.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 13:32

je KRIJGT een goede zit van een Barefoot Lachen
Tenminste, dat merk ik.
Ik ging laatst op mn Wintec zitten en ik zat me toch netjes Lachen

Ilse1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 13:33

Ik heb een Otto Schumacher zadel en daar kan de boom ook van worden aangepast. Mijn vriendin heeft een Prestige en die heeft dat ook maar ik weet niet of dat alleen bij een bepaald model is dat de Prestige kan worden aangepast. Dit zijn alleen geen zadels voor 1 a 2 jaar denk ik want qua aanschaf moet je voor een nieuw zadel aan 2000 euro denken.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 13:35

Ja, als je aan je zit werkt krijg je idd een goede zit. Als je dat niet doet dan ga je snel lui zitten op een barefoot Knipoog
Maar goed, ik ben absoluut niet tegen boomloos hoor!
Maar daar gaat dit topic niet over Lachen