[WN] Boomloos versus boom westernzadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

Boomloos versus boom westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 09:02

Ik rijd al ruim 13 jaar met veel plezier op een westernzadel. Tussendoor wel eens weer op een engels zadel gereden maar gelijk ook rugpijn, waarschijnlijk ook wegens de houding. Nu vraag ik me af welk zadel qua zitcomfort het dichts bij een boomzadel komt. Er hoeft geen knop op te zitten maar wel graag (de mogelijkheid voor westernbeugels/fenders), ik wiebel na zoveel jaar nogal met engelse beugels. Bovendien geschikt voor mijn maat 44 en voor een korte ronde pony.

DubbelFun

Re: Boomloos versus boom westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 09:48

Je zoekt dus een boomlooszadel omdat je last van je rug hebt??

Zoals elk boomzadel hebben ook boomloze zadels zo hun eigen zit-gevoel. Dit is afhankelijk van de bouw van het paard (recht of hol) en de stugheid van het zadel. Weliswaar zijn alle zadels soepel genoeg om de vorm van de rug te volgen, maar het ene merk/model is toch 'slapper' als de ander. Met een pad c.q. extra inlages kun je hier ook nog wel iets aan veranderen.
Het ene zadel zal een breed zitgevoel geven, terwijl de ander meer een 'dakjes'vorm geeft, ook hier speelt de breedte van het paard een rol.

Tegenwoordig kun je van veel merken een week lang een testmodel proberen. Dit geeft een goede indikatie wat jouw rug er van vindt. Of je moet het na een uurtje al kunnen merken, dan heb ik nog een DeuFlex en een BM ter probering Haha!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 11:27

DubbelDun schreef:
Je zoekt dus een boomlooszadel omdat je last van je rug hebt??

Nee, met een westernzadel heb ik het juist niet. Maar ik wil graag een boomloos zadel om op vakanties mee te nemen maar dan wel eentje waarin in lekker zit.......en ik ben eigenlijk bang dat ze zitten zoals een engels zadel.
Ik zoek even je advertentie op....

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 10:48

Ik heb verschillende boomloze zadels getest, waaronder de Bob Marshall en ik heb nou al vier jaar een Barefoot.
En het is niet te vergelijken met een engels zadel. In een engels zadel zit je redelijk opgesloten en wordt je door de wrongen in een houding gezet. Nou heeft een westernzadel sowieso geen kniewrongen, maar een Barefoot bijvoorbeeld ook niet. Je zit dus veel vrijer. Dat vinden sommigen een nadeel, die zijn hun evenwicht kwijt, wiebelen etc.
Ik vond het even wennen, maar zit nou als een huis. Krijg ook de kriebels als ik op een engels zadel stap.

BM vond ik ook erg goed zitten Ja

De Barefoot kun je inderdaad een week op proef vragen, dan kun je hem meerdere dagen testen om te kijken of het wat voor je is.

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 15:18

Ook ik heb een Barefoot. De western versie ervan, de Nevada. Alleen heb ik de Trailrider (Nevada zonder knop) Heerlijk zit ie!

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 15:52

De barefoot arizona zou misschien geschikt voor je zijn. Dat is een roundskirt model dus geschikt voor kortere paardenruggen. Echter heb je wel een maat 2 nodig i.v.m. je broekmaat. Hiervan is de totale lengte 63 centimeter. Een ronde rug moet geen probleem zijn. Zorg dan wel dat je een goede, het liefst wat rond gevormde singel of banaansingel gebruikt, dan moet alles in principe op zijn plek blijven.

De zit is alles behalve gedwongen en er kunnen western fenders en beugels aan. Ik ben zelf ook een western ruiter en dit is precies het gevoel wat ik wil hebben. Door het nieuwe VPS systeem heb je een stuk meer stabiliteit voor je rug en die van je paard. Dat is in ieder geval mijn ervaring.

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:00

Ik krijg juist rugpijn van het rijden op een boomloos zadel, omdat je dan toch anders zit dan in een boomzadel.
Maar ik denk dat je het gewoon uit moet proberen. Er zijn best veel boomloze ruiters die hun zadel eens op jou paard willen passen en dan kun je eens voelen wat zo'n zadel doet op jou paard en met jou rug.

Inderdaad met vakanties lijkt een lichter boomloos zadel me ideaal!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 20:22

Monnik schreef:
Ik krijg juist rugpijn van het rijden op een boomloos zadel, omdat je dan toch anders zit dan in een boomzadel.

Welke heb jij geprobeerd????

Hoe zitten de fenders op zo'n zadel? Ook zo stevig????

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:53

Ik heb een Barefoot Arizona maat 2. Ik de kleur licht en donker bruin de Caramello dus.

Voor foto's kijk maar in mijn profiel.

Het zit als een huis echt heerlijk!! Kan me niks beters wensen, wat ik alleen jammer vind is dat hij schuift als ik op en af stap.

Niet erg maar voor mij wel hinderlijk.

Vandaar dat hij ook te koop is. Dus als je intresse hebt Haha!

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:26

@ mirijam: Welke singel gebruik je voor je zadel?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:25

BF Arizona vond ik drie keer niks. Schoof, kiepte en klapte.. Dat werd hem niet.

Wat bedoel je met stevige fenders Margee?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:57

Ik krijg juist pijn in mijn knieen van een Barefoot Haha!
Daarnaast een soort stoelzit Boos!
BM had ik nergens last van, zit erg lekker Ja
Barebackpad is ook erg fijn en heb ik ook nergens last van.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:59

Ik rij met een barefoot nevada, hij schuift op dit moment omdat ik de juiste singel niet heb. De lengte is 60cm en vind het een heel fijn zadel, mijn 3jarige doet het er tot nu toe ook goed onder.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:16

ik rij zelf tegenwoordig met een boomzadel ,maar mijn bijrijdster reed met de Barefoot Nevada

ik kan daar niet op zitten ,ik heb rugklachten en op dat boomloos zit ik in een foute houding.

hij staat nu te koop omdat ik gestopt ben met bijrijdsters Knipoog

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:24

Grappig dat zich hier toch mensen melden bij wie het niet goed voor hun rug is Lachen

Er worden juist heel veel Barefoots gekocht door personen met rugklachten , omdat ze merken dat dat veel verlichting geeft.

Ik waarschuw altijd dat er ook vast wel een vorm van rugklachten is waarbij het juist NIET de oplossing is (er zijn immers zoveel verschillende soorten rugklachten met verschillende oorzaken...) maar ze melden zich zelden of nooit waarbij het dus juist niet werkt.

Het blijft toch een kwestie van proberen en samen met iemand die goed verstand heeft van het betreffende merk , overleggen wat de beste opties zijn.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:31

pmarena schreef:
Grappig dat zich hier toch mensen melden bij wie het niet goed voor hun rug is Lachen

Er worden juist heel veel Barefoots gekocht door personen met rugklachten , omdat ze merken dat dat veel verlichting geeft.

Ik waarschuw altijd dat er ook vast wel een vorm van rugklachten is waarbij het juist NIET de oplossing is (er zijn immers zoveel verschillende soorten rugklachten met verschillende oorzaken...) maar ze melden zich zelden of nooit waarbij het dus juist niet werkt.

Het blijft toch een kwestie van proberen en samen met iemand die goed verstand heeft van het betreffende merk , overleggen wat de beste opties zijn.

ik kan niet rechtop blijven zitten op de Nevada Clown ik heb een lichte S in mijn rug en op mijn boomzadel zit ik goed.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:39

Typisch he ! Van jou wist ik het idd. , en dan is er nog 1 iemand...en nu dan nog een bokker hier in dit topic , maar voor de rest ken ik er geen (gegronde) klachten over gelukkig.

Waar zit het probleem hem in dan voor jou ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:40

@Mirgino: je hebt nu zeker een zadel met wat meer opbouw??

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:45

ik denk idd dat het komt omdat het te vlak is.

tijdje geleden in mei toen ik ook bitloos ging een rondje gedaan met boomloos maar na 200 meter begon ik mijn rug al te voelen
ik zit erop als in een luie stoel
en beugels nog langer maken paste echt niet Clown

heb verder geen idee maar voor mij zit het niet.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 14:20

Berdien schreef:
BF Arizona vond ik drie keer niks. Schoof, kiepte en klapte.. Dat werd hem niet.

Wat bedoel je met stevige fenders Margee?

Ik heb wiebelbenen met engelse beugels. Dat ligt natuurlijk aan mijzelf en met oefenen zal het heus beter gaan maar juist de westernbeugels en de veel stuggere fenders vind ik prettig. Ik houd ook van een luie stoel zit.....

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:05

Ah zo. Ik heb de gewone BF fenders aan mijn zadel hangen, vind ik prima werken Ja
Heb geloof ik ook wel stille benen, maar zit sowieso vast gelijmd in dat zadel. Heb laatst voor het eerst gehad dat ik dacht "daar ga ik" maar dat kwam omdat ponylief had bedacht dat het wel leuk zou te zijn om verticaal op haar voorpootjes te gaan staan Lips are sealed
Verder ben ik niet uit het zadel te krijgen, zit heel stabiel.

BiancaSLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 17:47

ik rij zelf met een BF Western Arizona.. nieuwste model met VPS. Bevalt me prima.
heb ook zelf nooit rugklachten gehad en nu ook niet. je voelt iedere beweging van het paard.
boomzadel is natuurlijk ook niets mis mee, mits het goed past. prijstechnisch vind ik boomloos western erg aantrekkelijk Lachen

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 18:46

Ik wil een Cheyenne testzadel opzoeken, kan nog niet helemaal het dichtstbijzijnde punt vinden.
En het is afwachten dat het eerst eens droger wordt, de bak is constant verzopen en dan lukt uitproberen toch niet zo goed.
Wat is VPS trouwens?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:55

Vertebrae Protection Systeem.
Dat zijn 2 kunststof stroken die de druk beter verdelen, eea is op de site van Pmerane ook terug te vinden.

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:54

mirgino schreef:
pmarena schreef:

ik kan niet rechtop blijven zitten op de Nevada Clown ik heb een lichte S in mijn rug en op mijn boomzadel zit ik goed.

Was even een tijdje het land uit voor het werk, dus sorry van de late reaktie.

Hier dus hetzelfde, heb een soort van S in mijn rug en rechtop blijven zitten op een boomloos zadel doet erg veel pijn. Ook als ik zonder zadel rij krijg ik erg veel pijn in mijn rug.
Ik heb het geprobeerd op een BM, een BF western met knop (weet niet meer welke ondersoort), Startrekk western en de Freeform. Daarna had ik het wel gezien met de boomloze zadels, want op m'n boomzadel heb ik deze problemen niet.
Jamai heeft trouwens wel een boomloos zadeltje, een Freeform.