Advies gevraagd over mijn zadel op mijn welsh.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sanniej_

Advies gevraagd over mijn zadel op mijn welsh.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 23:09

Na lang wikken en wegen zet ik het toch maar hier neer..
Ik heb een wintec op mijn Welsh A liggen.
Daar zit de zwarte boom dacht ik (degene die na medium komt) in.
Medium was namelijk te krap voor haar, als je het zadel aansingeld komt er een klein stukje achterkant naar voren waardoor het dus klapperd.. (niet onwijs erg ofzo)
We hebben eerst heel lang met een plat dus zonder boom pinokkio zadel gereden, maar dit bracht de houding van ruiter niet ten goede..
En wat ik overal lees als je zadel klapperd is je boom te wijd maar als ik mijn pony een krappere boom in doe dan is dat echt niet goed.
Ik heb niet zoveel geld, om 123 een op maat gemaakt zadel te hebben, maar zat te denken om er tijdelijk een schuimrubbere onderleggen tussen te doen? Ik heb zelf het idee dat het zadel gewoon zo ligt door haar ronde rug maarja vertel mij maar waar je een te betalen zadel met platte kussens vandaan haalt en dat wel past.
Ik wil hier gewoon even het een en ander aan advies en misschien mensen met ervaringen.

Ik hoop dat hier normaal op me gereageerd wordt, *Advies*
En geen berichten zoals het is slecht koop een nieuw zadel, want het liefste wil ik het op maat hebben maar heb ik geen geld voor (met mijn alberthein bijbaantje Knipoog) ik wil gewoon even bekijken hoe of wat jullie zeggen..

egnie

Re: Advies gevraagd over mijn zadel op mijn welsh.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 09:12

Misschien is het handig als je foto's plaatst. En dan het zadel kaal (dus zonder dekje) op de rug legt. Wel even aansingelen. Zo uit het verhaal is het moeilijk advies geven. Foto's kunnen ons iets meer inzicht geven, hoewel ik toch zou aanraden om er een erkende zadelmaker bij te halen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 09:26

het enige advies wat ik je ga geven is dat je er een proffessional bij moet halen,een goede zadelmaker.

de rug van je pony kan goed verpest worden met een niet correct passend zadel

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 12:22

Ik zal nog even een foto plaatsen, maar een zadelmaker hier laten komen betekend meteen veel geld kwijt, want hij kan inprincipe niets aan dit zadel veranderen zoals opvullen etc. Dus betekend dat mij meteen een nieuw zadel aangesmeerd wordt waar ik geen geld voor heb.
Misschien dat jullie het hier nu een beetje zien?
(ik heb er nu wel een staartriem aan wat al scheelt)
Afbeelding

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:05

Volgens mij ligt je zadel sowieso te ver naar voren, dus op de schouder ipv erachter. Verder kun je een wintec ook op laten vullen, dus de zadelmaker hoeft je niet persé een nieuw zadel aan te smeren.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 14:51

hij lijkt naar voren te kantelen.
tja het is maar net wat je wil,maar als je zadel niet goed ligt moet je weten wat je eraan kan doen,zo doorrijden is niet prettig voor je pony zn rug

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 22:55

Nee dat klopt daar hebben jullie ook gelijk in. Op deze foto zat de krappere boom er nog in, omdat ze toen graag op wedstrijd wilde met een echt zadel en toen had ik zoiets ach voor alleen de wedstrijd maakt het niet uit. En deze boom is dus te krap ik zou even een foto op de computer zetten dat de andere boom er aan zit + staartriem.
(Toevallig gister avond gemaakt)
die foto die daar staat is eigenlijk een beetje bedrog dus want zo ligt hij nu niet.. Maar moest even snel iets plaatsen.
Zie hier de foto hoe het nu ligt.
Als ze niet aan het lichtrijden is;
Afbeelding
Sja en deze foto is beetje onduidelijk maar tijdens de draf; (hier zie je als je goed kijkt dat het zadel er iets af komt)

Afbeelding
Ik wil ook nog wel een filmpje maken ofzo volgende week als mij n bijrijdster gaat rijden (in het daglicht)

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 23:17

Zelf ben ik niet zo'n fan van kunststof zadels. Dan heb ik liever een goed degelijk tweedehands echt leren zadel. Maar ik zou er een goede zadelmaker naar laten kijken, ga het onder het zadel zelf niet opvullen met hulpmiddelen en dergelijke. Het zadel moet gewoon goed liggen zonder dat er iets onder zit. Misschien kan je zadelmaker er wel iets van maken en het kost misschien een paar tientjes maar weet je zeker dat het goed ligt.
De wijdte van de boom kan dan wel passend zijn maar de onderkant en de lengte van het zadel moeten ook passen. Als voorbeeld een 18 inch past natuurlijk niet op een klein pony'tje.

De ruiter vind ik eigenlijk ook best groot voor de pony. Ze is niet zwaar, de pony zal ze best wel kunnen dragen.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 17:51

Het gaat hier niet om de ruiter Knipoog
De ruiter heeft niets te maken met het zadel toch Lachen?
Ik ga denk even in de buurt een zadelmaker zoeken iemand opties? Omgeving mijdrecht, amsterdam?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 17:54

Misschien een boomloos zadel? Je heb nu een nieuw soort boomloos. De Barefoot Cheyenne Dry-Tex. En als je de dry-tex kids dan neemt scheelt het je nog meer.. Die zijn niet erg duur..

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 20:20

Maar waarom zou ik met een boomloos zadel niet op dit probleem stuiten?

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:54

Sanniej_ schreef:
Het gaat hier niet om de ruiter Knipoog
De ruiter heeft niets te maken met het zadel toch Lachen?
Ik ga denk even in de buurt een zadelmaker zoeken iemand opties? Omgeving mijdrecht, amsterdam?

Ik denk dat een ruiter wel degelijk ook iets met een zadel te maken heeft.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 12:56

Nou vertel maar waarom dan? Ben ik wel benieuwd naar ik heb het idee dat het alleen om het aantal inch gaat. En 16 inch is voor hun beide juist.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:06

Hoi San, je zadel is idd niet optimaal, met de Troje wedstrijd viel het al op. Ze kan gewoon niet lekker ontspannen lopen zo. Ik heb goede ervaringen met mr kok (ook dichtbij is best handig). Stuur maar n pb als je interesse hebt!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:12

nee, eigenlijk kan ik niet reageren want je wilt niet horen dat je een ander zadel nodig hebt... Terwijl dat wel zo is.

Mijn advies is dan voor jou: ga zonder zadel rijden zolang je geen oplossing kunt betalen.

Paarden kosten nu eenmaal geld, maar op je zadel gaan rijden terwijl je weet dat het niet goed past vind ik niet eerlijk tegenover je pony.

Succes

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 22:27

Ik weet wel dat ik een ander zadel nodig heb maar het enige wat past is een op maat gemaakt (tenminste dat mag ik dan aan nemen).
Want heb al verschillende zadels gepast en dan past deze toch nog het beste.
Maar heb al via de pb aardige tips gehad ook wat anders dan een ander zadel kopen waar ik echt wat mee kan Knipoog

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 22:31

De meeste mensen passen een zadel op een stilstaand paard, maar als hij loopt, is de rug heel anders. Dan is hij recht, de meeste kussens zijn bol van de onderkant, maar dat moet dus eigenlijk zo goed als recht zijn. Bloos je kunt het testen met een stok, van een bezem oid.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 23:04

Ja ik zoek ook een zadel met platte keilkussens maarja, die zijn van 30 jaar terug ofzo. En vind dat ook nog is in 16 inch/16.5 inch.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 13:39

Ik heb via via, een telefoonnummer gekregen van een zadelmaker die het voor hobby doet (maar wel goed). Ik ga met hem even contact opnemen over een paar weken en verder ben ik toch bezig met een onderlegger aan te schaffen. Ik heb meerdere mensen gesproken die dit probleem ook hadden. Zoals 1 iemand die heeft allerlei zadels er op gehad (door zadelmaker) en dan paste toch zo`n zadel het beste ookal wipt het iets aan de achterkant. (en ja daar is de boom ook de juiste maat.)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:43

Idd vaak heel moeilijk.
Ik heb een heel fijn showroomzadel van Stübben (ook nog mooi dressuur Vingers aflikken ) kunnen kopen op de Duitse ebay.
Is echt prachtig en ligt goed op beide Welshkes.
(16,5 inch, trouwens).
Ook niet heel goedkoop, maar gaat minstens zo lang mee als de pony's.
Goede tweedehands ponyzadels zijn er maar weinig te koop (zeker voor mij, omdat ik graag een dressuur wilde), dit gaat meestal mee met de pony.
Veel succes!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:33

is de boom niet gewoon nog te smal?

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 10:01

Nog te smal Nagelbijten / Gniffelen ?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 10:26

ja dat zou ook kunen.. Daar gaat het ook van schuifen en klapperen. Ik spreek uit ervaring.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 11:52

Ik laat er een zadelmaker bij komen om te laten kijken over paar weken. Dus is het te krap hoor ik dat wel Knipoog

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:44

goed dat je iemand laat komen! Misschien kan het zadel wel aangepast worden.