Wintec CIAR systeem

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

Wintec CIAR systeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 16:28

Pffff... ik heb een nieuw zadel nodig, omdat mijn oude kieffer niet meer goed past. Nu heb ik als student een beperkt budget en dan kom je toch al snel uit bij een wintec. Nu las ik over het CIAR systeem en vroeg mij af wat jullie ervaringen daarmee zijn? Waar kun je dat aan laten passen bijvoorbeeld? Ik neem aan dat niet elke zadelmaker dat kan.

Ik haal normaal mijn spullen bij de divosa, en daar hebben ze ook wintec zadels met CIAR systeem. Ik begreep echter van de engelse website van wintec dat je dat eerst aan elk paard aan moet passen (dus niet kopen, opleggen en rijden). Hoe is dat bij jullie gegaan?

Ervaringen met wintec zadels in het algemeen zijn ook welkom. Ik zit zelf te denken aan een zadel met een 'lederlook''want dat suede lijkt me niet echt fijn.

Anoniem

Re: Wintec CIAR systeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:35

Wintec Cair wordt verkocht als zijnde ' lucht in je zadel'
Nu is dat in het ruimste zin des woords te nemen, aangezien dit CAIR is :
Afbeelding
Afbeelding

Dit is een paneel, door de midden gesneden, deze panelen zitten in je kussens. Doordat het schuimrubber gaatjes heeft, en het geheel afgesloten is, in geseald plastic, zou je van lucht kunnen spreken.
Helaas is in deze niets aanpasbaar. Ook zijn de panelen vrij stug, en vormen, en zijn niet goed te vormen, naar de paardenrug.

Wintec met cair wordt, helaas, alleen verkocht in NL, de importeur, Ekkia, verkoopt alleen de duurdere versies met cair.
Je kan het cair eruit laten halen, en wol erin laten zetten, of Flair, Flair zijn luchtgevulde compartimenten in de kussens, maar ik denk, aangezien jezelf al aangeeft dat je spaarvarken op dieet is, dat wel een hele dure bussiness wordt.

Sowieso bij aankoop van een zadel een zadelpasser/maker bijhalen, die hebben de kennis.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:36

Het is Cair en divoza Clown.

Maargoed... ik rijd er wel eens mee ja, zijn prima zadels hoor, rijden fijn, past goed en makkelijk te onderhouden. Er zitten ook verstelbare bomen bij en aan de cair hebben ze toen niets veranderd, weet ook niet zeker meer of dat aangepast kon worden, volgens mij niet, dan moest het dacht ik opgevuld worden. Meten is weten Knipoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:41

Cair kan niet aangepast worden. Als je er wol bij gaat stoppen krijg je hele vreemde vorm kussens..
Het beste is eruit laten halen.

TessxSchatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:42

Qua pasvorm kan ik je er niet heel veel over zeggen. Geloof dat ze over het algemeen wel goed liggen. Ik heb zelf met verschillende gereden. De fijnste vond ik nog, de oude 2000 was het geloof ik. Deze had geen verwisselbare boom, althans niet zelf te verwisselen.. Jij zegt dat je liever voor de leaderlook gaat, toch zou ik je aanraden om even met het suede te rijden/proberen als je daar de mogelijkheid voor hebt.. Ik vind het heel erg fijn..

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 16:50

Mijn stalgenoot heeft ook een wintec gehad. Nu heeft ze wel iets kleinere inchmaat dan ik (16" ipv 16.5"). Ik ga soms met haar pony naar buiten, maar na 2 uur heb ik echt wel last van mn knieën en kont omdat ik niet voldoende mee kan in de beweging. Misschien is het anders als het zadel mij beter past, dat kan. Verder vind ik het gewoon niet zo mooi Knipoog

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:53

Wij hebben een jaar of 2 een wintec 2000 met cair gehad. Vrij makkelijke pasvorm, lag zelfs goed op onze E die best een lastige en gevoelige rug heeft. Mijn dochter gebruikte het zadel voor de springlessen.
Zij vond het op zich een fijn zadel, maar geeft duidelijk de voorkeur aan leer. Zadel op zich zag er na ruim 2 jaar nog peikfijn uit. Vwb prijs/kwaliteit is mijn conclusie: goed.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:01

Wij hebben al jaren een Wintec dressuur pro met cair. Onlangs nog een tweede voor ons andere paard erbij aangeschaft. Juist de cair bevalt goed. Het zadel ligt nog steeds als een huis en hoeft ook nooit opgevuld te worden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:48

Ik heb een Wintec gehad met Cair en was er niet erg over te spreken (over de Cair dan) De kussens waren te bol voor Anouar z'n rug waardoor alle druk in het midden kwam en het kan niet aangepast worden.
Opzich is er weinig mis mee, maar je moet maar net een paard hebben met precies het goede model rug.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:53

Ik heb een wintec pro isabel werth dat suede achtig zadel super zadel zonder dat cair. mijn zadel is zeker al 13 jaar en is nog als nieuw. Mijn vriendin heeft de cair variant maar daar zit ik toch niet fijn op geeft mij mijn eigen zadel maar.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 19:00

Wat ik hier hoor is dat het ciar systeem niet aangepast kan worden en dat zit me niet helemaal lekker. Ik denk dat ik dus maar voor traditionele kussens ga. Die kan mijn zadelmaker zeker aanpassen als dat nodig mocht zijn.
Mijn paard is nog maar 6 en is het afgelopen jaar al erg veranderd qua spierbouw. ik heb dus een 'flexibel' zadel nodig voor de jaren die komen.

Waar hebben jullie je wintec gekocht? Ik weet niet of de zadelmaker die ik nu heb (Harry, van harry's Horse Rhenen) wintec zadels verkoopt, dus die zal ik eerst even bellen morgen.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:02

Je kunt die cairzadels ook laten aanpassen, vraag maar na bij een goede zadelmaker. Er zit qua pasvorm wel veel verschil tussen de diverse types. Bij ons ligt de Wintec dressuur pro prima op allebei onze paarden, maar de Isabel Werth pastte van geen meter. Op zich vond ik dat wel jammer, want dat zadel heeft een diepere zit. Ik zou in jouw geval gewoon kijken welk type Wintec het beste op je paard past.
De Wintec hebben we trouwens gebruikt om ons paard te beleren en nu na jaren past het zonder aanpassingen nog steeds, terwijl we ons leren zadel wel moesten laten aanpassen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 11:15

Woensdag komt de zadelmaker met een aantal zadels om te proberen. Hij had het ook over een kunstof zadel van Harry's horse. Iemand hier ervaringen mee?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:55

Je kunt de wintec cair in zoverre aanpassen dat je de boombreedte kunt veranderen. Verder dient ie gewoon goed te passen op je paard, maar dat geldt m.i. voor elk zadel. Men kan met de vulling in de kussens wel iets oplossen/aanpassen, maar naar mijn ervaring is dat toch vrij beperkt.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 16:50

Ik vind cair echt rotzooi, helaas kun je ze hier nergens meer vinden zonder cair.