Welk bit gebruiken bij een thiedeman ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

klavertje

Welk bit gebruiken bij een thiedeman ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 22:06

Sinds een jaar ben ik in het bezit van een heerlijke Fjord. Hij heeft me erg uitgeprobeerd en zonder mijn instructrise had ik het zeker niet gered.Ik heb nooit een hulpteugel gebruikt en tijdens het lessen is dat ook niet nodig. Hij is flink voorwaarts, maar goed in bedwang te houden. Het probleem zit 'm in de buitenritten. Hij is echt niet te houden in het bos !!! Gevaarlijk gewoon, ik heb 'm al eens in rengalop tegen een boom moeten sturen.Nu adviseerde mijn instructrise om buiten een thiedeman te gebruiken. Ik rij zelf met een scholingsbit, maar dat kon volgens haar niet met een thiedeman samen.Welke bitten kunnen wel bij een thiedeman ?

Anoniem

Re: Welk bit gebruiken bij een thiedeman ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:08

Een doodsimpel dubbelgebroken trensje gaat prima samen met een Thiedeman.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:08

hoi..
ten eerste goed dat je hem echt alleen met buiten rijden gaat gebruiken!
Ik gebruikten bij me tiedeman een Dtrens maar dat was elende.
Denk dat je het beste gewoon een watertrensje kan gebruiken of een normale trens maakt niet zo heel erg veel uit opzich !Het is maar net wat jij en je paard fijner vinden!
Suc6

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 22:16

Bedankt voor jullie snelle reacties. Een watertrensje heb ik nog liggen ,ga ik die proberen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 08:01

tja een dubbelgebroken trens word altijd als eerste meteen genoemd,maar ieder paard is anders.

probeer gewoon eens uit waar je pony goed op reageert.

ponypret

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 08:07

Hallo
ik heb ook een fjord die erg snel kan worden buiten en ik heb alles uitgeprobeerd om m een beetje bij me te kunnen houden maar dat werd gewoon een trekwedstrijd en dat zocht ik ook niet.
Toen heb ik met een pelhambit buiten gereden en wonder boven wonder hielp dat!
Nu rij ik lekker met een los teugeltje buiten en word ie es te snel dan heb ik snel weer controle.
Ik heb een pelhambit die belegt is met rubber en dat bevalt prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 08:09

Ieuw, rubber is echt niet goed!!! Dat wordt erg heet door de wrijving en brandt daardoor in de mond van een paard!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 08:11

Een Thiedeman lijkt me niet echt helpen, maar je kan het natuurlijk proberen. Dan inderdaad met een enkel of dubbelgebroken bus- of watertrens

ponypret

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 08:18

suleilitha schreef:
Ieuw, rubber is echt niet goed!!! Dat wordt erg heet door de wrijving en brandt daardoor in de mond van een paard!

Heet?
nooit eerder wat van gemerkt hoor maar ik moet ook erbij zeggen dat ik niet een uur dressuur oefeningen ermee rij in een bak of buiten constant aan het bit hang dus wrijving heeft het niet veel in de mond.
En het is toch zowiezo niet de bedoeling dat een bit door de mond van een paard ligt te wrijven????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 08:19

Een bit is altijd in beweging in een paardenmond, vergis je daar niet in. Rubber is echt funest voor de mond van een paard en ze worden er alleen maar hard van in de mond...

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 08:22

Doet je paardje dan steeds het hoofd omhoog anders heeft een thiedeman niet zoveel zin. Volgens mij kun je je eigen bit er gewoon bij gebruiken.
Rubberen bitten worden kapot geeten is mijn ervaring. Vaak zitten er al scheurtjes in voordat je ze ziet en die lijden tot wondjes in de mond is mijn ervaring

ponypret

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 08:22

hmmm kan ik niet delen die mening.
in tegendeel mijn fjord reageerd juist slecht op de gewone rvs bitjes en loopt heel relexed op een rubber bitje.
en ze is ook niet als een gek erop aan het kauwen endergelijke dus ik denk dat het ook per dier erg verschilt hoor.
ik kan me inderdaad wel voorstellen als je geen rustige hand hebt met rijden dat je het dier dan wel doet irriteren,maarja welk bit doet dat dan niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 08:25

Dat van dat kauwen, dat klopt, hoor Ponypret. Ze laat het wel om te kauwen, want dat geeft brandende pijn in de mond.