hoe opmeten welke maat bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Iriscope

hoe opmeten welke maat bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 13:52

Ik heb hier een prachtig hoofdstel liggen voor Babel maar heb geen idee welke maat bit hij nodig heeft. Aangezien hij in de opfok staat is er ook niet echt iemand in de buurt om er even een te lenen. Zelf heb ik wel altijd bitten gehad maar die zijn met mn pony mee gegaan. Ik kan me herinneren dat er een manier was om het op te meten maar weet het echt niet meer.
Kan moeilijk een liniaal in zn mond douwen Clown
Weet iemand hoe ik er achter kom?

pirouetje

Re: hoe opmeten welke maat bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:06

Dat met die liniaal is nog niet zo'n slecht idee, maar je neemt beter een stukje touw en meet dat na. 2 van mijn paarden hebben een 13,5 cm in, maar de andere 2, die even groot zijn, zijn meer van het volbloedtype en hebben een kleiner mondje, dus die hebben een 12,5 cm in. Eigenlijk is 12,5 voor een d-pony.

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:14

ik ga dit even volgen, ik wil graag weten hoe je kan zien of een bit goed zit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:17

Ik deed het altijd gewoon met een duimstok en nam dan het bit anderhalf tot twee cm. breder dan wat de duimstok aangaf. Een touwtje kan ook, trouwens.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 15:19

ja maar moet ik dat ding dan in zn mond gaan proppen? Een touwtje lijkt me inderdaad een beter idee. Ik weet dat ik ooit eens( lang geleden haha ) op het equitana een kartonnetje kreeg waarmee je het precies kon meten. Was super handig.