Zadel invetten, wat wel en wat niet??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Laura82

Zadel invetten, wat wel en wat niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 12:03

Ik weet het, er zijn wel topics te vinden over het invetten van tuig. De berichten zijn echter erg wisselend, en ik vind het nogal verwarrend.

Dus bij deze: als je je zadel invet, wat vet je wel in en wat niet?? En hoe vaak?

mooney

Re: Zadel invetten, wat wel en wat niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:04

Alles behalve de kussens.

anita84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:19

ik vet alles in, met hamanol.
dit doe ik eens in de maand ongeveer.

ik raad wel aan het iets vaker te doen.

PDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:12

Ik zou het niet met vet doen.
Maar met zadelzeep. is beter voor je zadel en door vet gaan de naden van je zadel op den duur oplossen heb ik gehoord.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:20

Mensonides schreef:
Maar met zadelzeep. is beter voor je zadel en door vet gaan de naden van je zadel op den duur oplossen heb ik gehoord.

Als je mensen wilt napraten, check dan eerst of ze wel weten waarover ze praten! Nagelbijten / Gniffelen Vork

Zadelzeep reinigt het zadel maar voedt het NIET! Om je leer te voeden, gebruik je best lederbalsem of -vet.
Sommigen zweren bij het gebruik van olie. Persoonlijk ben ik daar niet zo gek van. Olie trekt erg diep in het leer en kan er wel eens voor gaan zorgen dat de wol in de kussens gaat samenklonteren.
Er wordt ook gezegd dat olie de stiksels kan oplossen. Vroeger was dit inderdaad zo, maar nu gebruikt men meestal synthetisch garen en dat lost dus niet zomaar op.

Edit: nog zoiets waar mijn haren van overeind gaan staan....

mooney schreef:
Alles behalve de kussens...

Waarom zou je de kussen niet mogen invetten? Ook dat deel van het zadel zou toch eens gevoed moeten worden, niet?
Als je de kussens lichtjes invet, moet je je geen zorgen maken over wol dat eventueel zou gaan samenklonteren.
Laatst bijgewerkt door Precious20 op 05-11-08 14:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:31

Ik maak mijn zadel helemaal schoon met zadelzeep en vet het daarna helemaal in met lederbalsam. Hetzelfde spul gebruik ik ook voor mijn hoofdstel. Als tip van de zadelmaker kreeg ik om bij een nieuw zadel de zweetbladen 1 of 2 keer goed in de olie te zetten en daarna op de normale manier te behandelen.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 14:39

Bedankt voor de reacties! Ik heb tot nu toe het zadel iedere keer helemaal ingevet (niet overdreven natuurlijk) maar je leest inderdaad nogal eens dat je de kussens niet moet doen (maar lijkt me ook niet goed als dat leer helemaal niet verzorgd zou worden) of dat het slecht is voor stiksels.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:58

Nogmaals om je gerust te stellen... Knipoog
Ledervet of -balsem kan géén kwaad. Met leerolie moet je echter wel een beetje voorzichtig zijn met de kussens en de zitting.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:58

Ik maak de zadels eerst schoon met zadelzeep, de binnenkant van de zweetbladen doe ik met lederolie, de rest met lanolin lederbalsem. Omdat de onderzijde van de zweetbladen ruwer is, trekt olie er beter in en worden/blijven ze lekker soepel van. De singelstoten regelmatig met zadelzeep en dan eens per zoveel tijd een keer wat olie aan de onderzijde en de bovenzijde met balsem. Deze 'vet' ik dus niet vaak in. Was een tip van de zadelmaker, teveel vetten zouden de stoten te zacht maken, waardoor de gaten eerder gaan lubberen/scheuren.

Duerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:26

ik maak mijn zadel eerst schoon met een vochtige spons. Droog het af met een schone doek.
en dan doe ik er LederDressing op met een andere droge spons... Even laten intrekken en dan goed uitwrijven met een schone doek.. Mij is vertelt dat ik dit het beste kan doen...
Maar dit is toch per persoon verschillend wat wel goed of niet goed voor je zadel is..

PDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:20

Precious20 schreef:
Mensonides schreef:

Als je mensen wilt napraten, check dan eerst of ze wel weten waarover ze praten! Nagelbijten / Gniffelen Vork

Zadelzeep reinigt het zadel maar voedt het NIET! Om je leer te voeden, gebruik je best lederbalsem of -vet.
Sommigen zweren bij het gebruik van olie. Persoonlijk ben ik daar niet zo gek van. Olie trekt erg diep in het leer en kan er wel eens voor gaan zorgen dat de wol in de kussens gaat samenklonteren.
Er wordt ook gezegd dat olie de stiksels kan oplossen. Vroeger was dit inderdaad zo, maar nu gebruikt men meestal synthetisch garen en dat lost dus niet zomaar op.

Wie zegt dat ik mensen napraat? Slapen Ik zeg alleen dat ik dat ooit heb gehoord en daarom geen vet gebruik.
Ik doe mijn zadel altijd elke dag met (vloeibare) zadelzeep en nog vragen mensen aan me of ik een nieuw zadel heb (zadel is van 2003).
Het ziet er perfect uit.
toen ik het zadel net nieuw had heb ik hem indd een aantal keer ingevet maar daarna niet meer.

Maar ik geef ook alleen maar een tip hoor.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:21

Ik vet gewoon alles in met ledervet, kloar Haha!

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:24

En wat te doen met een vrij nieuw zadel? Ik deed het eerst ook altijd elke week met zadelzeep, totdat mijn instructrice zij dat dat eigenlijk helemaal niet zo goed is Bloos heb m nu maar eens gedaan met balsem.

Marlyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:24

met zadelolie, alles behalve de kussens en de zitting.
dat met zadelvet Knipoog

de_mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:40

hoe moet je een zadel invetten alsk vragen mag?

loppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 09:05

anita84 schreef:
ik vet alles in, met hamanol.
dit doe ik eens in de maand ongeveer.

ik raad wel aan het iets vaker te doen.

Ik poets het zadel ook vaak 1 keer per maand in met Hamanol, maar de singelstoten vaak 1 keer per week. Die hebben natuurlijk vrij veel te verduren.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:02

zadelzeep droogt het leer uit, net zoals zeep jouw eigen huid uitdroogt. het is dus heel belangrijk als je zadelzeep hebt gebruikt om het leer ook weer te verzorgen en voeden.
dat doe je met een goede lederdressing, lederbalsem of een likje vet.
je kan van een zadel gewoon elk deel invetten en dat moet ook! elk stukje leer moet namelijk verzorgd worden.
niet al te dik erop smeren en goed uitwrijven. de singelstoten kunnen vaak wel ietsje extra gebruiken, maar het heeft geen zin om daar een dikke klodder op te doen. dan kan je de singelstoten beter een keertje vaker invetten

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:04

Ik gebruik alleen lederpflege van Kieffer. Voedt en reinigt naar mijn idee prima en je hebt er ook maar heel weinig van nodig.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:13

ik maak het leer schoon met zadelzeep en vet het dan in, meestal gaat er een laagje overheen dat ik dan voor zover nodig uitwrijf met een doek, sommige plekken nemen meer op dan andere afhankelijk van de behoefte van het leer denk

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:30

Eerst schoonmaken met zadelzeep, daarna inwrijven met hamamol. Heel goed producht en ik vet gewoon alles in.

simone91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:07

ik hoef mijn zadel niet in te vetten ik heb een kunststof zadel Tong uitsteken
die kan je gewoon normaal schoonmaken Tong uitsteken

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:10

Wat ik wel lastig vind is dat mijn witte broek zo zwart wordt. Heeft iemand daar nog tips voor om dat te voorkomen?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:12

Goed uitwrijven met een schone doek nadat het ene minuut of 10 is ingetrokken en dan misschien voor het rijden nog eens?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:22

Ik zorg wel dat ik er eerst nog met een gewone broek op rij voordat ik wedstrijd heb. Poets dus een aantal dagen van tevoren.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 08:42

Nieuw zadel:
Ligt de eerste weken bloot op de rug, dus zonder dekje. Maak het zadel elke keer schoon met een vochtige spons/doekje en eventueel wat zadelzeep om alle zweetplekken weg te krijgen. Gebruik een balsem voor de bovenzijde en de onderkant van het zweetblad olie ik vaak in. Dit trekt er beter in en op die manier blijven ze lekker soepel. De singelstoten olie ik ook de onderkant van in.

Gebruikt zadel:
Eens in de zoveel tijd met een beetje zadelzeep schoonmaken en dan nabehandelen met een balsem.