Wat zijn de voor- en nadelen van rijden zonder neusriem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kyan

Wat zijn de voor- en nadelen van rijden zonder neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 09:21

Ik heb sinds zaterdag weer een eigen paardje en deze werd door de vorige eigenaresse zonder neusriem gereden. Nu rijd ik recreatief met hem in de duinen en vraag me af wat de werking van de neusriem nou daadwerkelijk is en of rijden zonder neusriem niet wat gevaarlijk is?

Wie kan mij hierin advies geven?

Groet Gerda

meeikk

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van rijden zonder neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:55

nee tis niet gevaarlijk, ik weet niet waar een neusriem echt voor dient. een lage neusriem om te zorgen dat de mond niet open kan. maar een hoge die dient niet echt ergens voor, als het paardje er toch al aan gewend is kan het geen kwaad om het zelf ook eens te proberen toch??

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:58

Paardje_13 schreef:
nee tis niet gevaarlijk, ik weet niet waar een neusriem echt voor dient. een lage neusriem om te zorgen dat de mond niet open kan. maar een hoge die dient niet echt ergens voor, als het paardje er toch al aan gewend is kan het geen kwaad om het zelf ook eens te proberen toch??

Een hoge neusriem bestaat als ik het goed heb omdat mensen dat mooier vonden. De sperriem is weer bedacht om het zelfde effect te hebben als een lage neusriem (dat het paard de mond niet open kan doen). Ik denk dan ook dat rijden zonder neusriem een kwestie van smaak/mooi vinden is. Wel oefen je als je met neusriem rijd natuurlijk ook druk op de neus van het paard uit. Net als wanneer je bitloos rijd of met bijv. een hackamore.

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:00

Ik rijd altijd zonder neusriem(western) ik gebruik alleen bij een jong paard een neusriem zodat het bit wat rustiger in de mond ligt, maar als het paard gewend is aan het bit dan gaat de neusriem eraf.
Ik heb er nooit problemen mee gehad om zonder te rijden.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:04

Mijn arabier heeft graag een hoge lossere neusriem om. Zonder gaat hij erg met zijn bit klungelen en de neusriem geeft hem steun, zodat hij zijn mond niet steeds zover opent. Ik rij hem op losse aanleuning, beetje western/neckreining.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:08

Geen nadelen.

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:09

Hannanas schreef:
Geen nadelen.

Misschien je conclusie een beetje onderbouwen?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:10

_Lotjuh_ schreef:
Paardje_13 schreef:

Een hoge neusriem bestaat als ik het goed heb omdat mensen dat mooier vonden. De sperriem is weer bedacht om het zelfde effect te hebben als een lage neusriem (dat het paard de mond niet open kan doen). Ik denk dan ook dat rijden zonder neusriem een kwestie van smaak/mooi vinden is. Wel oefen je als je met neusriem rijd natuurlijk ook druk op de neus van het paard uit. Net als wanneer je bitloos rijd of met bijv. een hackamore.

Wat een onzin, je moet hem ook niet zo strak doen dat zn mond niet meer kan bewegen Clown
Het is juist ideaal omdat het ervoor zorgt dat het bit stiller in de mond ligt, zeker wanneer de ruiterhand niet superstil is is een sperriem of een lage neusriem zeker aan te raden Ja De pony heeft zo minder last van de ruiterhand omdat het bit al netjes op zn plek gehouden wordt. Niet te strak doen uiteraard Haha!

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:13

Het heeft zeker ook te maken dat de paard de mond niet open kan doen en het bit vast kan pakken. Het houd het bit meer op z'n plaats, inderdaad.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:16

Ja als je het woord aansnoerneusriem letterlijk gaat nemen ja Nagelbijten / Gniffelen
Een paard kan echt zn mond nog wel open doen als je de neusriem zo vast maakt dat je er nog twee vingers tussen kan doen (met enig gemak en niet er tussen persen zodat je bloedtoevoer wordt afgekneld zodra je je vingers er tussen hebt Tong uitsteken )
Dat een neusriem om die reden wordt gebruikt is iets anders dan dat het ook daadwerkelijk de bedoeling is Clown

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:19

Heb anders echt nog nooit een paard zijn mond wagenwijd open zien doen (normale hap gras nemen of gapen bijvoorbeeld) als hij hoofdstel om had met de neusriem vast..
En nu niet gaan denken dat ik de neusriem van mijn paard zo strak doe dat er geen vingers meer tussen kunnen graag, want dat is onzin.
Laatst bijgewerkt door Lottejulia op 05-11-08 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:19

Een neusriem is idd denk ik voor dat het paard zijn mond niet zover open kan doen. Hij kan het nog wel open doen alssie zou willen, maar het is toch wat stabieler als dat je meteen zonder neusriem rijd, dan heeft het paar dmisschien ook wel zoiets van joehoee mondje open:P Ik zou het anders eigenlijk ook niet weten. Wel vind ik hoge neusriem mooier dan lage:P

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:21

Hoho ik insinueer toch nergens dat jij dat doet? Heb het over dingen die in het algemeen gebeuren Knipoog

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:21

Het bit werkt zonder neusriem gewoon veel scherper in omdat het veel minder stil in de mond ligt, makkelijk door de mond kan worden getrokken (behalve als je met kneveltrens rijdt) en de minste beweging van de ruiter zijn hand wordt geregistreerd door het paard. Daarom is bij westernriding een neusriem overbodig: daar is geen contact met de teugels zoals we dat in de dressuur kennen. Westernruiters hebben een erg bekwame hand (in ieder geval, dat horen ze te hebben) en rijden met een dun (en dus scherp) bit en zonder neusriem. Het kleinste seintje is genoeg om het paard te laten gehoorzamen, maar dit valt wel helemaal binnen een aparte rijstijl. Daarom is het in mijn ogen verkeerd om niet-western te rijden zonder neusriem. Je gaat anders met het bit, hulpen en aanleuning om en dus is het voor je paard alleen maar in zijn nadeel als je dan zonder neusriem gaat rijden. Voordeel? Minder werk om om te doen misschien.

zwartpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:23

Kun je net zo goed twee rubber ringen gebruiken om het bit op z'n plaats te houden?

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:23

BrittKitt schreef:
Hoho ik insinueer toch nergens dat jij dat doet? Heb het over dingen die in het algemeen gebeuren Knipoog

Nee oke, dan is het goed. Knipoog En dat soort dingen zullen inderdaad gebeuren, maar daar had ik het niet over.

zwartpaard schreef:
Kun je net zo goed twee rubber ringen gebruiken om het bit op z'n plaats te houden?

Rubberringen voorkomen dat het velletje van de mondhoek van je paard tussen het (watertrens)bit komt. Heeft dus niets met op z'n plaats houden te maken, al zal het misschien wel wat schelen, maar hier is het niet voor bedoeld.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:26

zwartpaard schreef:
dat wordt best stroef en gaat schuren denk ik. of niet?

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:32

Ik rij nu een paardje wat ik met een hoge neusriem rij, nu blijkt dat ze haar tong over het bit gooit, Nu opperde iemand om de sper riem er op te doen, omdat ze het dan niet meer kan/moeilijker kan,

is dat dan ook echt zo?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:34

Ja dat klopt, maar daarmee los je het probleem niet op Tong uitsteken
Dat is alleen maar symptoombestrijding, en of dat is wat je wilt ligt aan jou Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:37

is wel zo ,maar in plaats van bestrijden kun je beter op zoek gaan naar de oorzaak Knipoog

tong over het bit kan zoveel oorzaken hebben, het bit kan simpelweg te laag hangen..misschien ben jij wel heel streng met je handen of armen/ schouders?
misschien heb je een jong paard wat aan het wiselen is en last heeft vn het bit??

eerst oorzaak opzoeken en pas daarna gaan bestrijden.

ik rijd overigens momenteel zonder neusriem omdat mijn pony echt helemaal kriegel word van zo'n ding.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:48

Dat is ook wat ik bedoel met; of je alleen aan symptoombestrijding wil doen, moet je zelf weten Tong uitsteken
Veel mensen zijn tegenwoordig niet meer op zoek naar een echte oplossing, alleen maar naar een snelle oplossing zodat het probleem niet bij hun wordt gelegd.

Edit; en ik rij zonder bit omdat mn pony er helemaal kriegel van werd Haha!
Wel met neusriem dus (die zo los hangt dat ze uitgebreid kan gapen Vork )

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:56

ik wil best kijken naar de oorzaak, maar t beestje is niet van mij, en kan dus geen wonderen verrichten en er allemaal toeters en bellen bij halen(lees tandarts en DA)

Maar ben best bereid om naar een oplossing te kijken.

Kyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 19:48

Hartstikke bedankt voor jullie adviezen e.d. Ik heb vandaag gewoon met neusriem gereden en hij lijkt het niet raar of vervelend te vinden. Sterker nog hij reed heerlijk ontspannen en ik heb er toch een vertrouwder gevoel bij.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:09

Tis wel, zonder neusriem kan je paardje wel zijn mond goed los doen

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:12

Ik merk eigenlijk geen verschil. Ik heb een poos zonder moeten rijden omdat ze een grote wond had op de plek van de neusriem. Ik heb geen problemen gehad, ik had net zoveel te vertellen, ze hield haar mond dicht. Ik rijd nu weer met neusriem en schaam me bijna voor de reden, ik vindt het mooier staan.