Rond geribt paard, korte rug, hoge schoft welk type zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

NesyD

Rond geribt paard, korte rug, hoge schoft welk type zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 16:37

Hallo,

Graag lees ik van medebokkers welke net als ik een rondgeribt paard (Holsteiner) met een redelijk korte rug en redelijk hoge schoft hebben en met wat voor type zadel jullie rijden?

Momenteel rijd/reed ik met een Euroriding Luxor fit 4 welke vanwege haar hoge schoft is teruggevuld naar een fit 3, het zadel ligt aan de voorkant (schoft) super maar door het vele vullen zijn de kussen te hard (naar mijn zin) en is het kussenkanaal te krap waardoor mijn merrie na het rijden bultjes naast haar ruggenwervels heeft Boos! .

Heb nu dus een Prestige Top Dressage erbij gekocht, boommaat 32, deze ligt qua kussenkanaal super (geen bobbeltje/bultje meer te ontdekken na het rijden Haha! ) alleen vind ik deze bij de schoft te smal, het zadel kan eigenlijk niet breder gemaakt worden door er vulling uit te laten halen omdat er punt 1 niet heel veel vulling inzit om eruit te laten halen en punt 2 de kans bestaat dat het zadel dan weer te kort op de schoft komt te liggen.

Dus ik zit hier nu dus met 2 zadels die het beide dus net niet zijn.

Kan natuurlijk een zadelmaker laten komen en alles aan laten meten, ook een WOW zadel zou een optie kunnen zijn (de prijzen even achterwege latende). Maar ben ook heel benieuwd welke bokkers(sters) hetzelfde type paard hebben als ik en met wat voor merk/type zadel jullie rijden.

Dus medebokkers(sters) brand maar los zou ik zeggen Haha! .

Daan_O

Re: Rond geribt paard, korte rug, hoge schoft welk type zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:45

Ik denk dat je aan de hand van een stukje tekst echt niet kunt afleiden of paarden dezelfde rug hebben. Het is natuurlijk waardeloos dat je met 2 (dure) zadels zit die beide niet goed liggen. Het is zo belangrijk dat je zadel goed ligt, ik zou toch echt een goede zadelmaker laten komen. Overigens is het bij veel bomen mogelijk deze te verbreden, misschien is dat een optie? De boom van mijn passier zadel is onlangs ook 1 cm verbreed dmv infrarood ofzo.

Als je huidige zadels niet aangepast kunnen worden zou ik ze beide inruilen en opzoek gaan naar een zadel dat wel echt goed ligt.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 16:51

Ook al zou de boom van de Prestige (deze heeft mijn voorkeur) verbreed kunnen worden dan wordt het risico dat het zadel te dicht op de schoft komt te liggen wel weer groter.

Over inruilen op een ander zadel --> meestal wil een verkoper van zadels "maar" 1 zadel inruilen, bovendien zitten er hier in de buurt wel 2 ruitersportzaken die zadels "passen" maar heb daar niet zulke goede ervaringen mee.

Dus mocht je een goeie weten, vertel vertel!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:14

@nessyD: als je paard buiten de hoge schoft ook nog een iets holle rug heeft dan zou je een Swayback pad kunnen proberen. Ik gebruik zelf de westernversie op mijn oude merrie.
Hierdoor wordt het zadel iets 'gelift' waardoor de schoft meer ruimte krijgt en het zadel dus beter ligt.
http://www.cashelcompany.com/productdet ... ctID=10355

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:16

Ik heb op die van mij een Hulsebos liggen. De kussens zijn ingekort, omdat de standaard kussen voorbij z'n laatste rib kwamen.
Ligt super.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 17:20

Vind alleen bij de Hulsebos zadels die ik gezien heb het kussenkanaal wat te krap (let wel alleen bij degene die ik gezien heb, wil niemand tegen zijn/haar schenen schoppen Lachen.)

Levant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:21

Ik heb ook een prestige top dressage, en een halve holsteiner(vader) met een hoge schoft. Volgens mijn zadelmaker (van Rijs Zevenhuizen) kan het zadel wel breder gemaakt worden. Ook heeft hij een speciaal apparaat van prestige om het zadel precies pas te maken. Misschien kun je van Rijs eens bellen voor informatie.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:23

Ik weet alleen dat die van mij breed genoeg is voor mijn paard. Ga er van uit dat mijn zadelmaker er anders wel wat van had gezegd. Heeft ong een vinger links en rechts naast de ruggengraat.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 17:24

Hé dat klinkt super @Levant, kun je me zo vertellen waar van Rijs zit (kan het misschien ook wel via internet vinden) en komen hun aan huis of moet je met paard en zadel daar naar toe? Weet jij zo wat de kosten zijn toevallig??

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 17:25

Needje schreef:
Ik weet alleen dat die van mij breed genoeg is voor mijn paard. Ga er van uit dat mijn zadelmaker er anders wel wat van had gezegd. Heeft ong een vinger links en rechts naast de ruggengraat.

Dat dacht ik bij mijn Luxor dus ook alleen sinds de laatse x aanpassen heeft/had ze dus bultjes/bobbels precies naast haar ruggengraat welke na een paar uur weer weg waren Boos!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:27

Heeft die van mij geen last van gelukkig.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 17:29

Needje schreef:
Heeft die van mij geen last van gelukkig.

Gelukkig maar!!!
Ga morgen van Rijs maar eens bellen, kijken wat hun kunnen doen (wordt er zo chaggie van zelf, hihi). We blijven gewoon nog even lekker longeren totdat 1 van de zadels goed past :-(

Levant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:30

Je kan alles vinden via http://www.vanrijs.nl, ik ben de laatste keer daar naar toe gegaan, en kon de volgende dag al terrecht, mijn zadel was ook te krap, en ik mocht er van de fysio niet meer mee rijden.
Ze komen ook aan huis, maar dan duurt het langer.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:31

mij paard heeft hetzelfde probleem als die van jou. ik heb de kieffer garmisch en de kieffer wienn.
De garmisch past perfect maar de wienn heb ik met een bontje eronder omdat ik anders ook met die smalle zadelkamer zit.
zie hier mijn ronde korte paardje met redelijke schoft.
Afbeelding
Dus mijn advies.. de kieffer Garmisch. deze heeft ook een terug gesneden kamer zodat ie de schoft niet in de weg zit!
Succes

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:34

Als ik jou was zou ik ad goos (zadelmaker) uit Prinsenbeek laten komen. Die geeft een eerlijk en deskundig advies.
Succes.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:35

Susy_Q schreef:
mij paard heeft hetzelfde probleem als die van jou. ik heb de kieffer garmisch en de kieffer wienn.
De garmisch past perfect maar de wienn heb ik met een bontje eronder omdat ik anders ook met die smalle zadelkamer zit.
zie hier mijn ronde korte paardje met redelijke schoft.
Afbeelding
Dus mijn advies.. de kieffer Garmisch. deze heeft ook een terug gesneden kamer zodat ie de schoft niet in de weg zit!
Succes

Verward Met een bontje maak je de boel alleen maar krapper!

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 17:37

jomaro schreef:
Als ik jou was zou ik ad goos (zadelmaker) uit Prinsenbeek laten komen. Die geeft een eerlijk en deskundig advies.
Succes.

Die heb ik al een aantal keren bij mijn Luxor geha (kundige man hoor) maar denk niet dat hij bomen kan verbreden....

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:39

Voor onze E (hoge schoft, rond van bouw, korte en ietwat holle rug) hebben we een Albion, top zadel. Voldoende ruimte voor de schoft, wat kortere kussens als de meeste zadels, heel ruim kamerkanaal zodat de wervels vrij liggen.
Dat die Prestige bij de schoft te smal is, is wel logisch want 32 boommaat van Prestige kun je vergelijken met een 31 van de meeste andere merken. Onze E heeft boommaat 31/31,5. Hier past ons Prestige springzadel met boom 32 wel op.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:41

Needje schreef:

Ik denk niet dat ze de boom bedoeld maar de ruimte tussens de kussens, oftewel het kamerkanaal. Veel oudere Kieffers hebben een erg smal kamerkanaal en dan liggen de kussens op de uiteinden van de ruggewervels. Hier kun je dan drukbulten krijgen. Enne, met een bontje maak je de boel niet krapper.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 17:43

@Aslo, klinkt mij als een heel fijn zadel, ga straks eens zoeken op internet (ben nu aan het bokken en koken tegelijk, hmmmm als dat maar goed gaat).

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:44

Hier ook een Hulsebos voor zo'n paard, ligt perfect. Stubben paste in elk geval niet, van Rijs dacht die nog aan te kunnen passen, maar daar werd het alleen maar slechter van. Toen die daar voor de derde keer in twee maanden was geweest (waarvan die twee keer aan huis is wezen passen), liep ze er zelfs kreupel onder in de wendingen.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:46

aslo schreef:
Needje schreef:

Ik denk niet dat ze de boom bedoeld maar de ruimte tussens de kussens, oftewel het kamerkanaal. Veel oudere Kieffers hebben een erg smal kamerkanaal en dan liggen de kussens op de uiteinden van de ruggewervels. Hier kun je dan drukbulten krijgen. Enne, met een bontje maak je de boel niet krapper.

dank je.. bedoelde idd het kanaal wat zo wat meer op de rug ligt ipv in de ruggegraat.. Bloos als je bgrijpt wat ik bedoel

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 18:02

Alvast bedankt voor de reacties en het meedenken (vooral doorgaan Lachen.) Ga zo even naar stal, ben benieuwd als ik zo terug kom of er nog meer bruikbare tips zijn!!

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:30

NesyD schreef:
jomaro schreef:
Succes.

Die heb ik al een aantal keren bij mijn Luxor geha (kundige man hoor) maar denk niet dat hij bomen kan verbreden....

Ja, kan hij wel.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:26

Hoi,

Mijn paard is ook erg rond en heeft een korte rug (zie profiel)
Een ideaal zadel voor ons is een (dressuur)zadel van het duitse merk Massimo. Is tot boommaat super-superbreed te bestellen en ligt als een huis. Het heeft ook brede kussens. Rafiq heeft geen hoge schoft, maar als hij het wel had zou het zadel ook passen, want het heeft een teruggesneden kamer. De prijs ligt rond de €1000,- voor een nieuw zadel. Ik heb hem nu 4 jaar en het bevalt me nog steeds prima! Ik heb nu 1 keer de kussens op laten vullen om hem goed te laten passen.
Veel succes met je zoektocht....Ik weet hoe lastig het is met zo'n type paard....