Welk zadel lijkt het meeste op het rijden zonder zadel.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Pep1997

Welk zadel lijkt het meeste op het rijden zonder zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 22:41

Vanwege rug problemen van mijn paard ben ik nu al meer dan een jaar zonder zadel aan het rijden (op een barebackpad). Dit bevalt erg goed en mijn paard is nu van zijn rugproblemen af. Het enige is wel dat ik uiteindelijk wel weer naar een zadel toe wil. Alle zadels die ik tot nu toe geprobeerd heb geven mijn niet datzelfde gevoel. Streef ik nu naar iets wat onmogelijk is?

Daarnaast heb ik al 4 zadelmakers laten komen en allemaal hebben ze natuurlijk een woordje klaar en dat maakt me heel erg in de war.

Heb gehad: Van Rijs, Equestor, Arie Boer en Lucas Iking

Zadels: Passier, prestige,WOW,Daaleman,Stubben, Rossner, de whispelare en nog wel wat meer maar die weet ik even niet meer.

virgin_lady

Re: Welk zadel lijkt het meeste op het rijden zonder zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:43

is een boomloos nix?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:43

ik denk gewoon een boomloos zadel eigk. Daar rijd ikzelf ook mee...even wennen maar heerlijk rijden

Urbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:46

Ik heb een stubben zadel, geen diepe zit en echt 0,0 wrong. Op deze manier leer je pas écht zitten zonder dat je vastgeklemd wordt in het zadel. Het vergt wel wat oefening maar omdat je al gewend bent met rijden zonder zadel denk ik dat dit zadel je heel erg zal bevallen. Het is volgens mij het type Tristan (maar níet de Tristan deluxe, want dan krijg je juist super grote kniewrongen)

http://www.riderscrossing.com/101_7231.JPG
In deze link staat een voorbeeld foto.

Groetjes,

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:51

Een boom dempt vaak heel veel gevoel, dus met wat je opnoemt aan merken kan ik mij dat voorstellen.
Als je een barebackpad gevoel wil kom je uit bij je soepele boomloze merken, zoals barefoot, of een zadel met zo min mogelijk eraan (geen zweetbladen), podium bv. Dan voel je nl veel van de bewegingen via je benen.

Pep1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 22:53

Ik hoor zulke slechte verhalen over boomloos. Doordat er beugels aan vast zitten de druk weer niet zo goed op de rug van je paard verdeelt wordt. Ik heb er wel naar gekeken maar ze zeggen dat een zadel met een boom beter is als hij natuurlijk super goed op je paard ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:00

lichtrijden doe je als je t goed doet vanuit ke knieeen, dus zal het geen puntdruk geven bij de beugelophanging. Verder heeft t dus ook geen last van de beugelophanging.
En dit is met een boomzadel precies hetzelfde geval dus dat maakt niks uit.
Wel moet je onder een boomloos zadel een speciale pad gebruiken voor optimale ruggegraat vrijheid

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 08:05

Lyte schreef:
Ik heb een stubben zadel, geen diepe zit en echt 0,0 wrong. Op deze manier leer je pas écht zitten zonder dat je vastgeklemd wordt in het zadel. Het vergt wel wat oefening maar omdat je al gewend bent met rijden zonder zadel denk ik dat dit zadel je heel erg zal bevallen. Het is volgens mij het type Tristan (maar níet de Tristan deluxe, want dan krijg je juist super grote kniewrongen)

http://www.riderscrossing.com/101_7231.JPG
In deze link staat een voorbeeld foto.

Groetjes,

Tristan Schultheiss ! Lachen
Ik heb dit zadel, als je wil kan ik wel duidelijke foto's posten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:05

Pep1997 schreef:
Ik hoor zulke slechte verhalen over boomloos. Doordat er beugels aan vast zitten de druk weer niet zo goed op de rug van je paard verdeelt wordt. Ik heb er wel naar gekeken maar ze zeggen dat een zadel met een boom beter is als hij natuurlijk super goed op je paard ligt.

ik zou het toch eens proberen Ja...
De speciale pad verdeelt de druk als het goed is...

iig, ik ben zelf echt geen die-hard boomloos aanhanger, maar heb er wel een poos meegereden (op mijn fries lag het alleen niet stevig genoeg) gezien jouw wensen lijkt het mij het ideale zadel Ja...

je zou een keer een test zadel aan kunnen vragen Lachen ?

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:25

er bestan ook meer boomloze zadels die echt op een dressuurzadel lijken, bv de star trekk zadels of zoiets. daar heb je wel veel contact mee met je paard.

mag ik vragen waarom je WOW niks vond? ik hoor juist van iedereen dat ze zo goed contact hebben met hun paard door het enkele zweetblad dat erop zit..ben benieuwd, rjd nu al een half jaar boomloos maar krijg zelf ontzettende last van mn rug. morgen komt Arie naar mij toe met de WOW

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:53

Nou nou, even over dat boomloos, ik denk dat het zeker niet slechter is als rijden met een barebackpad, ook daar zijn de meningen erg over verdeeld.
Het gaat erom wat bij jullie past, bij BArefoot kun je een testzadel aanvragen....misschien een idee.

Pep1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 17:54

Ik vond het net alsof ik op een onstabile troon zat. Omdat de kussens met lucht gevuld zijn is het net alsof je elke keer op een luchtbed gaat zitten. Ga maar eens op een luchtbed staan dan moet je ook onwijs zoeken naar je evenwicht. Ook vond ik dat ik zo hoog op mijn paard zat. Het is voor mij ook belangrijk dat ik met me zit kan werken en niet alleen met me bovenbeen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:59

er zijn best veel boomloze testzadels te krijgen!

waarvan zijn de kussens met lucht gevuld

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:26

bij een wow zit er lucht (flair) in de kussens

boomloos is voor mij iig niks voor altijd, 1 dag rijden is 3 dagen rugpijn op dit moment. maar er zijn echt wel hele mooie boomloze zadels. zie eruit als engelse zadels, maar dan zonder boom,

edit:

Afbeelding

http://www.saddlingsolutions.com/ST.html

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:09

lonnie, dan ben je zeker ook niet op een bbp gewend te rijden

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:20

*voelt zich dom
wat is nou precies het verschil tussen boomloos en met boom en wat zijn de voor-na delen

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:48

De barefoot zadels zijn niet met lucht gevuld Verward
Verder klopt het wiebelige gevoel vaak wel maar dat ligt aan je eigen rijkunsten, je moet een goede balans hebben/ontwikkelen om hiermee uit de voeten te kunnen, en dan verdwijnt dat gevoel ook.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 07:14

je hoeft je helemaal niet dom te voelen hoor naskapower!
boom betekent dat er een boom in zit en dat het dus minder flexibel is, een boomloos zadel heeft dat niet en past dus eerder op het paard.
over de voor en nadelen laait nog steeds een hevige discussie!
hier zijn ook wel topics over te vinden!

Pep1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 09:46

Ik heb begrepen van de site vanbarefoot dat die geen kussens hebben die vast aan het zadel zitten. De kussens is de speciale pad. Bij hun is het dus zadel-pad-kussen en bij gewone zadels is het zadel -kussen-pad. De pads van een barefoot zijn niet met lucht gevuld maar met gelfoam enof schapenwol. Althans zo heb ik het begrepen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:40

@Pep1997 : boomloos heb je in heel veel types/modellen en 'hardheden'. Elk model heeft zo zijn eigen 'gevoel' en soms ok problemen. Dat heeft ook te maken met de bouw van het paard; een hoge schoft/hollere rug geeft vaker problemen als een platte rug zonder schoft.
Laat je oordeel over boomloos niet afhangen van één negatieve ervaring, maar probeer idd veel merken/modellen uit.
Ik denk dat de Cashel Softsaddle [EA-CO] Nieuw in Nederland, het Cashel softsaddle! wel iets voor je zou kunnen zijn. En bekijk anders even de 2e post in dit topic voor een (lang niet meer kompleet) overzicht van modellen
[HK] Boomloos Geeft Je Vleueueugels... Deel V

Nicole_ros

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:45

hehe een pannekoek zadel:P hehe die ze bij die shetlanderstjes wel eens gebruiken maar denk niet echt dat het bij grote pony/ paard past Tong uitsteken (maar dat is wel het meeste wat niet lijkt op een zadel:P)

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:29

pre schreef:
De barefoot zadels zijn niet met lucht gevuld Verward

dat zeg ik ook niet, ik zei dat de WOW gevuld met lucht is

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:50

Ik heb momenteel een Equestor zadel. Ben zelf onwijs tevreden over het zadel. Merk dat mijn paard veel meer de rug wil geven en wil ontspannen. Ook lengtebuiging pakt ze nu heel fijn aan. Ik was zelf ook onzeker door de verkooppraatjes, maar dit keer klopt het praatje en ben ik zeer tevreden.

Chris_Luxz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:03

Ben je al wat wijzer geworden?

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:24

Je kan natuurlijk ook met een boomloos zadel rijden zonder beugels, als je dat nu toch al gewend bent! Die van barefoot worden geleverd zonder beugels, ben je meteen klaar.