Wat vinden jullie van de druktesten van SpecielizedSaddles?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

laura1986

Wat vinden jullie van de druktesten van SpecielizedSaddles?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 19:42

laura1986

Re: Wat vinden jullie van de druktesten van SpecielizedSaddles?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 20:11

Kom op, echt niemand??????

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:08

Een druktest is zooooo persoonlijk.
Zo'n kleurtje op mijn scherm zegt me niets.

Ik heb een PLIP pad en heb regelmatig mijn zadels getest.
Soms was het niet leuk wat ik te zien kreeg....
Het hangt vd combi ruiter/paard/zadel af.
Verander je daar iets in, dan zal de meting anders zijn.

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 23:48

Dat ze objectieve onderzoeken proberen te bedenken voor deze wijze van rechtstandige drukmeting zegt al heel veel dat het interpreteren en ijken van deze meting en wijze van meting nog in de kinderschoenen staat op wetenschappelijk niveau. Bij een dergelijke meting is veel uitleg nodig om er een mogelijke conclusie aan te kunnen verbinden. Daarnaast kun je voor zover ik me kan herr. alleen maar tot een bepaalde druk meten en zijn de kleuren ook zelf in te vullen dus als ik iets wijzig in de kleren dan zien de beelden er direkt positiever of negatiever uit. Daarbij komt ook nog dat men nog altijd niet precies weet wat een acceptabele (algemene) grens is aangaande druk en pijn (alleen al omdat een paard niet kan zeggen wat hij voelt) Daarnaast is er ook nog veel dat er niet mee gemeten kan worden (bijv. druk die ontstaat door wrijving etc.) Kortom een geweldig app. om nadere wetenschappelijke studies mee te doen en om vermoedens mogelijk iets nader te kunnen benoemen. Op deze wijze is het mooi gebracht als wetenschappelijke studie maar het zegt heel heel erg weinig en kun je er eigenlijk niets mee maar het lijkt heel erg mooi. Mijn conclusie niet naar kijken maar ervaren en zelf heel kritisch blijven. Moet je je dan ook afvragen of een kleipad onder je zadel misschien niet meer zegt in combinatie met reacties van je paard en je eigen houding en wijze van rijden. Als ik deze zaken zie wordt ik altijd een beetje huiverig over juist het product dat wordt aangeprezen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 07:51

Micha schreef:
Moet je je dan ook afvragen of een kleipad onder je zadel misschien niet meer zegt in combinatie met reacties van je paard en je eigen houding en wijze van rijden.

Dat zeg ik toch?
Zet een andere ruiter op hetzelfde paard en hetzelfde zadel en je hebt een ander beeld.
Of neem wel dezelfde ruiter, hetzelfde zadel, maar een ander paard.

Het gaat om een momentopname.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:25

Ik kan weinig aan wat Micha schreef toevoegen.
Laat dezelfde test door onafhankelijk instituut uitvoeren en kijk dan naar de verschillen.

Ik verbaas me altijd over de negatieviteit rond de testen van o.a. Ortho-Flex en boomloos.
Ik heb 10 jaar een OF gehad en altijd zonder rugproblemen van mijn paarden gereden, met mooie egale zweetplekken, net als ik dat nu heb met de Bob Marshall.

Wat ik van deze zadels begrepen heb is dat er dmv wiggen een harde boom passend gemaakt wordt op het betreffende paard. Bij dikker/dunner worden of bij een ander paard moet de ruiter zelf de wiggen gaan aanpassen.
Dáár ben ik dus geen voorstander van, want iemand die niet oordeekundig hier mee om kan gaan doet waarschijnlijk meer kwaad dan goed.
Ook hebben ze maar 2 boommaten en of die geschikt zijn voor de hele brede paarden is nog maar de vraag.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:38

Ik vind zulk soort presentaties ook totaal nutteloos , je kunt alles laten zien dat je wilt.

Meet een boomzadel aan met allerlei moderne technieken (die in een normale situatie vrijwel nooit gebruikt worden) zodat het zo goed mogelijk past , laat de afdruk zien op een goed moment tijdens het rijden of zelfs tijdens stilstand Tong uitsteken

Gooi er vervolgens een willekeurig boomloos zadel met willekeurige pad op , en zet er een ruiter bovenop die totaal niet aan dat zadel gewend is en geen bijster nette zit erin heeft nog , kies een slecht moment uit waarop de ruiter even heel gemeen terug in het zadel valt , en plaats dat plaatje.

Eventueel als je echt kwaad wilt kun je natuurlijk nog vanalles manipuleren verder.

Ik vind dit soort presentaties geen enkele waarde hebben. Voor mij heeft zo'n drukpad-test pas nut als je het inzet voor JOU met JOUW paard , met verschillende zadels die goed zijn aangepast en geadviseerd door kundige vertegenwoordigers van dat merk , en waarbij je de tijd hebt gehad om er even aan te wennen. En je ze ook in vergelijkbare omstandigheden test , en door een echt onafhankelijk iemand die test laat uitvoeren en interpreteren.

Alleen in zo'n goed opgezette individuele situatie kun je er echt conclusies aan verbinden.

Van Barefoot hebben we ook zeer goede resultaten , die kan ik ook wel gaan plaatsen maar ik vind het een beetje "goedkoop" eerlijk gezegd omdat het zo wetenschappelijk verantwoord is als een beukenoot Tong uitsteken

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 19:14

Handig topic, ik bedoel ik weet wel dat je zon test kunt beinvloeden, maar dat dat ook echt op bovenstaande wijze gebeurt had ik niet helemaal zo bedacht.

Wel banketstaaf als je daarop dus de keuze van een zadel baseert Clown .

Conclusie: zon test zegt practisch niks???

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:26

Zo'n test gepublicieerd in een blaadje of op internet zegt mij persoonlijk niks nee.

Ik kan ook zo'n test doen en de resultaten plaatsen , dat mijn Barefootje er beter uitkomt dan willekeurig welk schitterend mooi ander zadel dan ook.

En al doe je het niet eens expres , kan ook door onkunde komen.

Als je de perfect passend op maat gemaakte Passier van het ene paard uitwisselt met het perfect passende op maat gemaakte westernzadel van het andere paard , dan zullen het waarschijnlijk allebei klötezadels zijn in zo'n test...

Of als elk paard zijn eigen zadel heeft (dat op zich heel netjes past) maar de ruiters wisselen (die het hele andere type zadel en paard dus niet gewend zijn) en de test geeft ook aan dat de drukverdeling waardeloos is , omdat de ruiters niet goed met zadel / paard uit de voeten kunnen...

Zou je echter 2 weken later weer gaan meten als ze allebei zo blijven doorrijden , dan zit de ruiter weer mooi in evenwicht...enz.

Het is gewoon zo belangrijk dat er echt een passende combinatie van ruiter-zadel-paard getest wordt , zodat voor ieder zadel de omstandigheden hetzelfde zijn tijdens het testen.

En het ene type zadel scoort beter bij het ene type ruiter / paard , en het andere zadel weer bij een ander type.

Het is dan natuurlijk niet eerlijk om net 1 bepaald type ruiter / paard te gebruiken , die net 1 zadel het grote voordeel geven.

Je kunt het echt enorm beïnvloeden. Deze tests zijn veels te kleinschalig en simpel , ondoordacht opgezet.