Zadel na een jaar niet goed meer?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Yvie_Juudje

Zadel na een jaar niet goed meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 15:39

Vorig jaar kocht ik voor mijn paard een gloednieuw zadel.
Het heeft een hele tijd heel fijn gelegen en ook ik kon er goed in zitten.
Nu sinds een paar maanden (rond de zomervakantie) ligt het niet fijn meer op mijn paard en kan ik er ook niet fijn mee rijden.

Nou kan het natuurlijk altijd zijn dat mijn paard mee bespiering heeft gekregen en daardoor iets veranderd is.
Nou heb ik het vorige week laten opvullen maar nog steeds schuift het aan de achter kant.
Ik kan er ook helemaal niet lekker meer in zitten en ga steeds scheef zitten. Dit is op een zadel van een stal genoot veel minder!
Heb nu 2x een wedstrijd op dat andere zadel gereden en mijn houding is stukken beter!

Wat zou nou voor mij de beste optie zijn?
Een nieuw zadel aanschaffen?
Iemand anders nog ideeën?

Ook zou ik graag weten wie jullie een goede zadelpasservice vinden die in de regio midden komen.

Al vast bedankt voor de tips!

Lizzzzz

Re: Zadel na een jaar niet goed meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:41

Opvullen is niet altijd de oplossing van het zadelprobleem. Door het opvullen wordt het zadel hoger, en smaller waardoor de ruggengraat niet meer goed vrijligt.
Ik heb mijn zadel bij het Drunens Ruiterhuis vandaan. Vond ik wel een goede passervice.

Succes

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:41

Ik zou er een zadelpasser naar laten kijken. Mss past het zadel intussen niet meer, of is het niet op de juiste manier opnieuw gevuld.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:43

Silenkai schreef:
Opvullen is niet altijd de oplossing van het zadelprobleem. Door het opvullen wordt het zadel hoger, en smaller waardoor de ruggengraat niet meer goed vrijligt.

Als je op de juiste plekken bijvult, is het in principe wel goed. Als je er maar zo wat in gaat proppen, kan je zadel idd verkeerd gaan liggen. Daarom moet dit altijd bekeken worden met zadel met paard.

Yvie_Juudje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 15:44

aslo schreef:
Ik zou er een zadelpasser naar laten kijken. Mss past het zadel intussen niet meer, of is het niet op de juiste manier opnieuw gevuld.

Jah dat is dus vorige week gebeurd en hij vond hem nu goed liggen. Maar ik ben er nog niet tevreden over Verdrietig

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:45

Wat voor een zadel is het? Bij normale rij-frequentie gaat een zadel na ongeveer een half jaar inzakken en dient het opnieuw opgevuld te worden. Heb je dit laten doen door een erkende zadelpasser, ofheb je het naar een ruitersportwinkel gebracht? Van dat laatste ben ik absoluut geen fan, een zadelpasser kijkt namelijk naar hoe je paard loopt onder het zadel.

Yvie_Juudje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 15:49

Utixo schreef:
Wat voor een zadel is het? Bij normale rij-frequentie gaat een zadel na ongeveer een half jaar inzakken en dient het opnieuw opgevuld te worden. Heb je dit laten doen door een erkende zadelpasser, ofheb je het naar een ruitersportwinkel gebracht? Van dat laatste ben ik absoluut geen fan, een zadelpasser kijkt namelijk naar hoe je paard loopt onder het zadel.

Ik heb inderdaad iemand laten komen, een erkende zadelpasser.
En ben opzich best tevreden over deze persoon, maar weet niet zo goed wat ik nu moet doen.
Nieuw zadel kopen lijkt me ook gelijk niet nodig, maarja ik doe mijn paard er nu geen plezier mee als ik er niet goed op zit en daardoor het zadel schuift...

Edit: Het is een KN Tango

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:50

En je zit wel gelijk?

Yvie_Juudje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 15:50

Utixo schreef:
En je zit wel gelijk?

Ja

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:53

Jeetje, moeilijk dan.

Ik zou sowieso een andere zadelpasser laten komen dan. Je vorige passer, bleef die wel naar je paard kijken terwijl jij aan het rijden was?

Marlies1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:58

ik zou ook even een andere zadelpasser laten komen,, misschien doet hij/zij er wel wat heel anders mee waardoor het wel goed is

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:38

Silenkai schreef:
Ik heb mijn zadel bij het Drunens Ruiterhuis vandaan. Vond ik wel een goede passervice.

Succes

hmmm ik had en zadel van Drunen dat ze 7 maten te krap hadden aangemeten, geweldige passervice daar. Tot 2 keer toe hebben ze het verkeerd gedaan en toen wilden ze nog niet toegeven dat het zadel voor geen meter lag...

maar goed, dat even terzijde. Opvullen van je zadel van achteren wil niet altijd helpen. heeft er iemand naar je zadel en paard gekeken toen het opgevuld moest worden, of heb je het zo weggebracht? Als je paard in bespiering is gegroeid, dan kan het zijn dat het zadel gewoon te smal is geworden. opvullen helpt hier niks aan. En weet je zeker dat de boom nog intactis? Zeker als je zelf ook scheef zit

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:00

hmm. Het kan hoor dat een zadel niet helemaal goed meer ligt na een jaar.
Je hebt iig een kwalitatief goed zadel.
Heb je bestfit laten komen?? Over het algemeen zijn zij toch erg kundig in het aanmeten van zadels.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:22

lonnie schreef:
Silenkai schreef:

Succes

hmmm ik had en zadel van Drunen dat ze 7 maten te krap hadden aangemeten, geweldige passervice daar. Tot 2 keer toe hebben ze het verkeerd gedaan en toen wilden ze nog niet toegeven dat het zadel voor geen meter lag...

maar goed, dat even terzijde. Opvullen van je zadel van achteren wil niet altijd helpen. heeft er iemand naar je zadel en paard gekeken toen het opgevuld moest worden, of heb je het zo weggebracht? Als je paard in bespiering is gegroeid, dan kan het zijn dat het zadel gewoon te smal is geworden. opvullen helpt hier niks aan. En weet je zeker dat de boom nog intactis? Zeker als je zelf ook scheef zit

Het kan heel goed zijn dat dit zadel gewoon niet meer passend te maken is omdat de rug door de training zo is veranderd.
Ik ben zelf veel te lang door gegaan met een zadel dat niet meer passend te maken was. Gevolg een paard dat een rugprobleem kreeg en nu bij het zien van een zadel probeert weg te lopen. Het genoemde ruiterhuis hierboven, heeft mij dit zadel verkocht en geprobeerd daarna weer een zadel te verkopen dat veel te krap was voor mijn paard. Gelukkig heb ik een zadelpasser ingeschakeld die mijn voor aankoop van het tweede zadel heeft kunnen behoeden. Het ruiterhuis verkoopt zadels met allemaal een soortgelijk type boom en dat type boom past totaal niet bij mijn paard.

Lijkt mij in jou geval belangrijk een seccond opinion te vragen bij een goede ervaren zadelpasser en eventueel een ander wel passend zadel aan te schaffen helaas.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 11:40

Misschien is je paard er wel uitgegroeid? Ik kocht in februari ook een nieuw zadel, in Oktober paste dit ook niet meer tja dikke pech. Paard uit de boom gegroeid. Was gewoon medium boom en ik had nooit verwacht dat hij uit een medium boom zou groeien.