Wanneer beginnen met beschermers achter.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ItsMe2

Wanneer beginnen met beschermers achter.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 10:35

( Als dit verkeerd staat, graag verplaatsen Bloos )

Ik heb een paardje wat nu bijna 4 maand onder het zadel is.
Ik rijd haar voor altijd met peesbeschermers, maar achter nooit, voor heeft ze de beschermers echt nodig, want soms hoor je tijdens het rijden of longeren dat de beschermes iets langs elkaar 'schaven'
Dit is er eigenlijk ingegroeit op een aantal stages tussen de paarden, maar waarom voor wel en achter niet heb ik toen eigenlijk nooit over nagedacht.

Mijn vraag aan jullie is dus:

Wanneer kan ik beginnen met beschermers achter? En hoe kom ik er achter dat ze die ook echt nodig heeft?

Hopelijk kunnen jullie mij hier mee verder helpen.
Alvast bedankt!! Lachen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Wanneer beginnen met beschermers achter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:38

Als je graag zou willen, zou je ze achter ook meteen al kunnen doen. Echter, verreweg de meeste paarden hebben het echt niet nodig. En in mijn ogen moet je wat niet nodig is, ook niet gebruiken. Ik zou er dus voor kiezen om het zo te laten.

Mocht je paard wondjes hebben aan de kogel, dan strijkt hij en heeft hij ze dus wel nodig. Daaraan zou je dus kunnen zien of je ze moet gaan gebruiken.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:42

Ik heb een 3 jarige, die nu ook ongeveer 4 maanden ohz is. En ik heb gewoon de peesjes om gedaan met rijden, en als er krassen op zaten, die er op zaten, omgelaten.

toucher

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:17

ik gebruik ze wel omdat mijn merrie strijkt achter,, maar doe ze nooit meteen standaard om,,paarden kunnen ook makkelijk worden en dan juist beginnen met strijken omdat ze et toch niet voelen.. hebben ze idd plekjes op de kogel dan kun je omdoen,, maar eerder niet,

ik heb zelf een fries,, en de meest friezen die strijken,,, ze staan heel erg bodemnauw

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 14:48

Als ik ze voor niet omdoe, zie je wel plekjes, achter kan ik ze niet ontdekken..
Dus dan denk ik dat ik het voorlopig maar zo laat Lachen

A_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 16:10

als ze achter strijkt moet je het doen, als ze dat niet doet, hoeft het niet

Marlies1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:49

ik doe ze om ter voorkoming van, het is niet per see nodig, maar je kan het nu al wel omdoen als ze wondjes aan de kogel heeft
succes

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:50

Mijn pony schopt zichzelf tot bloedens toe open, dus kogelbeschermers zijn niet echt nutteloos bij haar. Knipoog
Zolang het bij je paard niet nodig is zie ik geen reden om ze te gebruiken.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:11

Zodra je denkt dat ze met haar benen tegen elkaar aan schuurt zou ik al bescherming om doen. Beter voorkomen dan afwachten wanneer ze wondjes krijgt toch. Lachen

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:13

Hmm, op alle peesbeschermers zitten wel krassen. Maar dat hoeft nog niet te zeggen dat de benen zonder bescherming tegen elkaar schuifen.

Mijn paard heeft nooit bescherming om, alleen als ik gaan springen. Als resultaat heb ik krassen op de peesbeschermers. Maar naturel loopt ze gewoon correct. Lachen Heb altijd het idee dat het gemakzucht wordt. Zonder wordt er waarschijnlijk meer op gelet hoe ze lopen.

Ik zelf zou het niet benuttigen als het niet nodig is! Natuurlijk is het een goede oplossing als dat wel het geval is.. Benen (pezen) kunnen er toch zwakker van worden als ze gewoon gezond zijn. Of .... ??

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:48

suus_romy schreef:
Mijn paard heeft nooit bescherming om, alleen als ik gaan springen. Als resultaat heb ik krassen op de peesbeschermers. Maar naturel loopt ze gewoon correct. Heb altijd het idee dat het gemakzucht wordt. Zonder wordt er waarschijnlijk meer op gelet hoe ze lopen.

Het is niet alleen gemakzucht waardoor er wel krassen ontstaan als ze ze wel om hebben, maar niet als ze zonder lopen. Die dingen maken namelijk de benen ook wat dikker. Dus wat normaal goed gaat, gaat nu niet meer goed. Dus strijklappen kunnen er ook juist voor zorgen dat een paard gaan strijken.