Zweetdeken » fleecedeken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Michh

Zweetdeken » fleecedeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 14:29

Beetje domme vraag, maar:
Is een zweetdeken hetzelfde als een fleecedeken? Lachen

aslo

Re: Zweetdeken » fleecedeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:37

In principe wel, maar je hebt ook zweetdekens van wol en eigenlijk zijn die fijner, mn in de winterdag.

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:39

Zweetdekens zijn vaak van wol of badstof. Deze nemen het beste het vocht op. Je kunt een fleece deken ook als zweetdeken gebruiken, maar ook als gewone deken. Een fleece dek houdt meer warmte vast. Daardoor kan je paardje ook weer gaan zweten.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:28

Merel_Brit schreef:
Zweetdekens zijn vaak van wol of badstof. Deze nemen het beste het vocht op. Je kunt een fleece deken ook als zweetdeken gebruiken, maar ook als gewone deken. Een fleece dek houdt meer warmte vast. Daardoor kan je paardje ook weer gaan zweten.

Dat ben ik niet helemaal met je eens.
Een fleecedeken is prima te gebruiken als zweetdeken alleen minder geschikt als "gewone" deken.
Fleece rekt namelijk te makkelijk om zo op te leggen, helemaal als onderdeken. Je paard krijgt dan schuurplekken en daarbij is het alles behalve comfortabel voor je paard.
Dekens met daarin een fleece voering verwerkt zijn wel ideaal als "gewone" deken.
Fleece ademt erg goed en daarom zal je paard hier minder snel onder gaan zweten dan bijvoorbeeld mindere kwaliteit nylon.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 19:53

ik heb ook fleece dekens en ik wil voor de koudere dagen toch nog een wollendeken erbij vind de fleece wel erg fijn maar wel dun

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:36

Merel_Brit schreef:

Een fleecedeken houd echt niet meer warmte vast dan een wolle deken, het verschil tussen wol en fleece is dat wol een natuurproduct is en dus veel beter zijn functie vochtafvoer waar kan maken het is immers vacht van een schaap.
Fleece is een soort namaak wol en wordt dus een beetje nagemaakt het is synthetisch en dat voert het vocht goed af maar een kunstvezel zal dat minder goed doen dan de natuurlijke vezel.
Soms wordt er een mix gemaakt van synthetisch en katoen, maar katoen heeft een fijne eigenschap dat is vocht opnemen en vasthouden dat laatste is dus minder geschikt.
Synthetisch voert daarintegen het vocht af.
Dus katoenenbadstof dekens zijn het minst geschikt als zweetdeken.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:56

Ik heb alleen maar fleecedekentjes. Als ze heeft gezweet komt het vocht netjes aan de buitenkant van het dkeen te liggen. Buitenkant is zeiknat, binnen is het droog.

Mijn paard zweet onder een zweetdeken altijd wat na, en dat is veel erger onder een wolle zweetdeken (ondanks dat wordt beweerd dat die beter zijn) dan onder een dun fleecedekentje.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:36

Ja, volgens mij is dit gewoon hetzelfde. Maar soms kan een zweetdeken ook van schapenwol zijn of van badstof.

spook_sunset

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:31

volgensm mij wel:)

anita84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:39

zweetdekens heb je in wol en fleece variant!

EvelienTje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 11:11

Ik heb een Zweetdeken van lekker wol en die neemt goed zweet op
Mijn fleece deken neemt het ook wel op maar wat minder

knarf16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 14:31

Een fleecedeken kan ook een zweetdeken zijn. Ontdanks de dunheid van sommige fleecedekens kunnen ze vooralsnog warm zijn. Het is synthetisch materiaal, meestal polyester, dat door de breiwijze sterk isolerend wordt. Een wollen deken is na mij weten toch beter dan een fleece deken, maar duurder.

Ikke2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:40

Ik heb een fleecedeken en een badstof deken als zweetdeken. Beide werken ze prima, maar de fleece gebruik ik in de oude periode en de badstoffen in de zomer.

KailehS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:44

ik heb er één van wol voor in de winter en fleece voor de zomer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 17:44

VSW --> HAR.