veiligheids stijgbeugel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lorelei

veiligheids stijgbeugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 11:46

ik ben even benieuwd naar jullie meningen en ervaringen over een veiligheidsstijgbeugel.

rijden jullie met een veiligheidsbeugel of juist niet en waarom?

ik ben hier even nieuwsgierig naar omdat ik er aan denk om veiligheids stijbeugels aan te schaffen.
glijd je voet echt eerder uit de beugel bij een eventuele val of juist niet.

graag hoor ik jullie meningen en ervaringen

Merel_Brit

Re: veiligheid stijgbeugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:48

Nee niet, ik kan er niet mee overweg! Ik heb wel kleine beugelmaat zodat m`n voet er niet zo snel doorheen schiet, en ik vind het heel belangrijke goede rijschoenen/chaps/laarzen te dragen

Morrow_Less

Re: veiligheids stijgbeugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:15

ik heb zo een plooibare
als je weet wat ik bedoel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:12

Ik heb kwik-out veiligheidsstijgbeugels. Ze zien er uit als normale stijgbeugels, alleen kan de buitenkant van de beugel openklappen, dus als je er af valt, klapt de beugel open, zodat je niet kunt blijven hangen.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:30

yeps ik rij met veiligheids beugels. Aan mijn dressuurzadel hangen beugels met vering waar je voet zo uit schuift van het moment je valt. En aan mijn stockzadel en binnenkort aan m'n nieuwe endurance zadel hangen beugels met vering en korf.
Ik ben nl vorig jaar blijven hangen in 1 van de beugels en sindsdien rij ik niet meer zonder veiligheidsbeugels. Door mijn blessure mag ik ook niet meer zonder vering rijden... Wat het voor mij extra moeilijk maakt om degelijke beugels te vinden.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:01

Ook ik rij met veiligheidsbeugels.
Met zo'n elastiek eraan.

Ik rij daarmee met mn boomloze ghost, en die heeft een gesloten ring om je stijgbeugelriem aan te hangen. Als je dus van je paard valt, en je voet komt vast in de beugel, laat de riem dus niet los van je zadel en ga je mee. Leek me niet zo'n prettig idee, dus veiligheidsbeugels aangeschaft.

Groetjes, Lacuna

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 11:37

ja ik zit er ook aan te denken om veiligheidsbeugels aan te schaffen.
ben vrijdag ten val gekomen,ben niet blijven haken maar voor het zelfde geld was dat wel gebeurd.

moet alleen nog even kijken welke beugel het word

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:39

Ik rij met de Bow Balance beugels. Zit een draai in de beugel en een brede voetbed. Daarnaast zijn ze flexibel.
Kost een paar centen maar ik ben er erg blij mee.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:40

Ik heb ook kwik outs, ik vind ze echt superfijn omdat ze aardig zwaar zijn, blijven mijn benen op de een of andere manier fijner liggen.. Knipoog Ik heb ze al een aantal keren uitgeprobeerd.. Tong uitsteken Clown

Sandka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:50

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:18

Ook ik rijd met veiligheidsbeugels, van die beugels met een kronkel erin, je kunt aan de beugel zien of het de linker of rechter is. Deze beugels heb ik een paar jaar geleden aangeschaft omdat ik de beugelriemen van mijn toenmalige verzorgpaard niet prettig vond en met riemen die recht hangen ipv een kwartslag gedraaid, zoals bij de standaard stijgbeugel, heb ik minder pijn in mijn voeten. Momenteel rijd ik alleen op de lespaarden van mijn instructrice, die hebben ook veiligheidsbeugels. Op de een of andere manier zie je die meer bij IJslanders. Ergens volgend jaar hoop ik mijn eerste eigen paard te hebben, waar ik mijn veiligheidsbeugels dus aan ga hangen... en een paar weken geleden ben ik met korfbeugels op pad geweest, wat rijdt dat heerlijk zeg! Dus daar moet ik dan maar voor gaan sparen, en de beugels die ik nu heb voor netjes bewaren. Oftewel: ik rijd met veiligheidsbeugels maar de reden daarvoor is comfort en niet persé veiligheid.

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 14:31

TeeGee schreef:
Ik rij met de Bow Balance beugels. Zit een draai in de beugel en een brede voetbed. Daarnaast zijn ze flexibel.

en glijd je voet hier ook makkelijker uit bij een eventuele val?

en bij de quik out klikt makkelijk open bij een val?

ben me echt aan het orienteren dus alle informatie is welkom.
als ik weer kan rijden wil ik dus ook graag veiligheids beugels aan mijn zadel hebben hangen

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 23:18

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 23:26

Ik heb beugels met veiligheidskorf. Met deze beugels kan je met gympen rijden omdat je voeten niet door de beugels kunnen schieten, ideaal.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:46

Wij hebben aan onze zadels van die veiligheidbeugels met elastiek.
Afbeelding
Dat zijn volgens mij een van de goedkoopste veiligheidsstijgbeugels die er zijn. Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Suomi op 02-11-08 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:05

Bedoel je zo van die plooibare?

Maartxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:56

Ik rijd met beugels die met name bekend staan onder de naam IJslanderbeugels. Zijn volgens mij dezelfde beugels als die hestejente beschrijft.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:01

lorelei schreef:
TeeGee schreef:

en glijd je voet hier ook makkelijker uit bij een eventuele val?

en bij de quik out klikt makkelijk open bij een val?

ben me echt aan het orienteren dus alle informatie is welkom.
als ik weer kan rijden wil ik dus ook graag veiligheids beugels aan mijn zadel hebben hangen

Ik heb het zaterdag getest en ging er heel makkelijk uit. Want gezien hoe ik viel was ik even bang dat mn voet zou blijven hangen maar was zo de beugel kwijt.

Duerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:23

ik heb de 4system beugels van sprenger. ze rijden echt super. of mijn voet er ook echt uit gaat heb ik nog niet getest Clown

Nibbit

Re: veiligheid stijgbeugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:30

Merel_Brit schreef:
Nee niet, ik kan er niet mee overweg! Ik heb wel kleine beugelmaat zodat m`n voet er niet zo snel doorheen schiet, en ik vind het heel belangrijke goede rijschoenen/chaps/laarzen te dragen

Oeh een kleine beugelmaat is imo juist "gevaarlijker" je blijft daar eerder in hangen als je valt Knipoog

Ik heb de SafeStyle en wil nooit meer anders Haha! Super dingen!!!!

Ze zitten ook nog eens dwars op je beugelriem zodat je ook geen last hebt van een gedraaide riem onder je been.
En dat je ze makkelijk kwijt raakt vind ik een fabeltje Ja je raakt ze niet eerder kwijt dan normale beugels.

Hier nog even een foto, zo kun je het duidelijker zien dan bij een foto van alleen de beugels; http://www.mijnalbum.nl/Foto-LGM38IKV.jpg

simone91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:05

ik rijd niet met veiligheidsbeugels.. bij mij in de les word er gelet op je eigen houding.. hakken naar beneden en tenen naar binnen.. dan word het vrij moeilijk om door je beugel heen te schieten Knipoog
vaak is het wel handig voor beginners om een veiligheidsbeugel te gebruiken Knipoog

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:27

Ben ik niet met je eens simone91, een paard kan altijd schrikken, en je kunt altijd vallen (en evt. blijven hangen)
Niet alle paarden zijn trage sukkels en bom-proof..

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:08

Ik ben het helemaal met Nibbit eens. Bovendien kunnen zelfs 'trage sukkels' een keer helemaal uit hun dak gaan of ergens van schrikken.
@simone91: rijden jullie dan ook zonder cap, want als je echt goed kan rijden, val je natuurlijk ook nooit van een paard.. Knipoog Clown

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 20:19

bij mijn eigen les word er ook gelet op hakken uitdrukken en tenen naar binnen,maar als je paard echt aan de kletter gaat is het echt heel erg moeilijk om op zulke dingen te letten.
en dan maakt het echt niet uit of je beginner bent of gevorderd.

maar goed had dit dit topic dus geopend om meningen en ervaringen over de veiligheids beugel te horen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:23

jesse_rulez schreef:
Wij hebben aan onze zadels van die veiligheidbeugels met elastiek.
http://divoza.com/isroot/DivozaStore/li ... _05516.jpg
Dat zijn volgens mij een van de goedkoopste veiligheidsstijgbeugels die er zijn. Tong uitsteken

die heb ik ook erg fijn en je het er geen last van. En hijs al meerdere malen getest !enhij voldoet nogsteeds prima