stang en trens?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

troi

stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 20:14

Ik zag hier en daar dingen over stang en trens gebruik en realiseerde me dat ik het wel vaak heb gezien maar eigenlijk nooit heb begrepen waarom het gebruikt wordt, wat is de toegevoegde waarde hiervan?

Ik heb trouwens gezocht maar kon geen bestaand topic vinden!

Alvast bedankt!

Morrow_Less

Re: stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:02

om de hulpen te verfijnen in de hogere dressuur

XR_biin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 20:03

vraag het es aan iemand die het heeft bij zijn/haar pard, waarom ze t gebruikt enz.

X

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 20:06

Hulpen verfijnen dus, min of meer hetzelfde principe achter het gebruik van sporen?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 20:07

XR_biin schreef:
vraag het es aan iemand die het heeft bij zijn/haar pard, waarom ze t gebruikt enz.

X

Daarom plaats ik het hier, zijn vast ruiters die ze gebruiken! Haha!

kmeijer1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 13:32

zeker de hulpen verfijnen. maar het is ook voor de moeilijkheids graat in de proef want je moet toch uit galop zeker mooi kunnen halthouden ( wel weten hoe je een stang en strens moet gebruiken. hoe de ligging in de mond. en natuurlijk het belangrijkste hoe gebruik je hem. hoe ga je er mee om )

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 13:35

Zeker om de hulpen te verfijnen, maar in de basisdressuur hoeft dit niet perse nodig te zijn.. Vanuit galop mooi halthouden bijvoorbeeld, kan perfect op een trensje..
Het ligt er maar net aan hoe je paard erop reageert. Maar de stang is dus ter verfijning van de hulpen Lachen

Spaqunel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 13:47

ik gebruik mijn sporen om mijn hulp te "centreren", het contactoppervlak is kleiner, waardoor het paard allerter wordt en je hem net iets attenter kan krijgen.

Ik denk niet dat dit de bedoeling is van een stang.... Als je een oefening van galop -> hat perfect op een trensje kan, waarom dan die stang?
Hoe werkt deze in en bij welke oefeningen gebruik je ze?
Ik vind de vraag van de TS een hele goede vraag en ik zou ook graag het atwoord weten Lachen
Een antwoord als "om hulpen te verfijnen in de hogere dressuur" is best wel vaag, want er zijn genoeg voorbeelden van mensen die in de hogere dressuur rijden en dit enkel op trens alleen doen...

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 13:49

ik ben ook wel benieuwd. Zit er niet ook gewoon een hoop traditie in de dressuurwereld waarvan het nut niet altijd even duidelijk is?

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 13:52

@ Spanqunel: Jij bedoelt de mensen die in het Z rijden? Z is nog steeds gewoon basisdressuur, wat met veel paarden gewoon te halen is.. Dat kan ook makkelijker op een trensje. Maar daarboven schijnt het wel handig te zijn (ik ben niet hoger dan Z geweest). Dus dat weet ik niet, maar naar mijn ervaring kan het Z makkelijker met trens. Maar ik denk wel dat sommige paarden toch wel lekkerder lopen op stang en trens, dus waarom zou je het dan niet doen als het wel mag>?

scoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:00

Ik vroeg mij ook eigenlijk een beetje af wat de gedachtegang was achter ' (verplicht) stang en trens ' ...
Ik rijd zelf Z2 (op trens ) en Junioren , maar bij de Junioren is het verplicht op stang en trens , dat vind ik wel jammer , want anders is het tot de Prix st Georges toegestaan om op trens te rijden.

Ik vind eigenlijk dat je evengoed (bijvoorbeeld) een GrandPrix proef op trens moet kunnen rijden (nouja niet echt 'moeten kunnen' , maar meer in de zin van : wie dat fijner vindt , doet het. Knipoog )

Ze zouden het alleen moeten toestaan , niet verplichten. (Dat is mijn mening tenminste Knipoog )

Spaqunel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:06

Dat geloof ik best dat ze beter lopen op s&t. ik rij ook met sporen omdat mijn pony er beter mee loopt, niet omdat ik hem niet zonder kan rijden. De rede waarom die beter loopt, staat hierboven
Dus nu vraag ik mij af hoe je net die stang gebruikt zodanig dat je paard er beter mee loopt. Ik vind verfijning van de hulp een beetje een raar/vaag antwoord want:
Stel je rijdt op hoog nivo en je wilt j hulp verfijnen, dan wil dat toch zeggen dat je minder wilt doen om hetzelfde effect te krijgen, dat je nauwkeuriger kan inwerken, waarom dan niet de trens vervangen door een stang (scherper bit), waarom beide? Gebruik je die trens nog als je met s&t rijdt? zo ja, waarom? en wanneer gebruik je dan net die stang?
Mijn sporen gebruik ik om het allerter te krijgen, is dat ook zo met s&t -> even harder doorvragen of....
(moeilijke vragen he :-p)

edit: ik ben niet voor of tegen s&t en van mij mogen ze er gerust van in het Z mee rijden, als je paard er beter op loopt, waarom niet dan?

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 15:03

Spaqunel schreef:
Dat geloof ik best dat ze beter lopen op s&t. ik rij ook met sporen omdat mijn pony er beter mee loopt, niet omdat ik hem niet zonder kan rijden. De rede waarom die beter loopt, staat hierboven
Dus nu vraag ik mij af hoe je net die stang gebruikt zodanig dat je paard er beter mee loopt. Ik vind verfijning van de hulp een beetje een raar/vaag antwoord want:
Stel je rijdt op hoog nivo en je wilt j hulp verfijnen, dan wil dat toch zeggen dat je minder wilt doen om hetzelfde effect te krijgen, dat je nauwkeuriger kan inwerken, waarom dan niet de trens vervangen door een stang (scherper bit), waarom beide? Gebruik je die trens nog als je met s&t rijdt? zo ja, waarom? en wanneer gebruik je dan net die stang?
Mijn sporen gebruik ik om het allerter te krijgen, is dat ook zo met s&t -> even harder doorvragen of....
(moeilijke vragen he :-p)

edit: ik ben niet voor of tegen s&t en van mij mogen ze er gerust van in het Z mee rijden, als je paard er beter op loopt, waarom niet dan?

Ehm, ik vind dit zelf moeilijk uitleggen maar ik ga een poging proberen met een simpel voorbeeld. Als je met S&T rijdt, zorgt de stang voor een hefboomwerking, welke strenger inwerkt dan enkel de trens. Als je bijvoorbeeld dan een ophouding maakt, kan dit héél klein omdat de inwerking van de stang veel sterker is en dus de hulpen nog beter doorkomen. Je kan dus zo je hulpen bijna ontzichtbaar geven als je het goed doet. Netzo als sporen eigenlijk. Eigenlijk zou iedereen het eens moeten aanvoelen onder goede begeleiding en met een paard wat er aan toe is, ik denk dat heel veel dingen dan duidelijker worden.
De trens hoor je gewoon als trens te gebruiken, dus die kan je gewoon niet weglaten. Want anders ga je alleen op de stang rijden, dat werkt veel te streng in en je verfijnt nog niets. Bovendien stuurt het niet zo fijn op alleen een dressuurstang, lijkt me.