[WN] Engels hoofdstel als western hoofdstel maken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Engels hoofdstel als western hoofdstel maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 10:38

Hoi allemaal,

ik wil overstappen naar western maar wil niet gelijk allemaal nieuwe spullen kopen.
Nu heb ik een mooi engels hoofdstel, kan ik hier de neusriem in zijn geheel afhalen zodat ik alleen de bakstukken en de frontriem overhoud en dit dan gebruiken als westernhoofdstel?

Mijn andere vraag is, ik rij altijd met een dubbelgebroken bustrens Gold Brass bitje van HH en hier loopt Wodan super op, kan ik hier ook gewoon mee door rijden of is het verplicht om een westernbitje in te hangen of is het gewoon niet handig om met dit bit te rijden zonder neusriem?

Brandt maar los! Haha!

Anoniem

Re: Engels hoofdstel als western hoofdstel maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 10:43

Imo kan je gewoon met een engels hoofdstel rijden (ookal zijn die teugels niet ideaal).
Het bit zou ik lekker zo houden als ze er goed oploopt. Kijk alleen of het bit showlegal is.

Btw: Er zijn vrij veel westernruiters die ook af en toe met neusriem rijden dus die hoeft er niet gelijk vanaf oid.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 10:49

Ja ik zag net al foto's met neusriem maar zonder sperriem, dus dan doe ik dat.
Ik ga gewoon even andere teugels zoeken, die kan ik natuurlijk gewoon aan het bid maken, niemand dioe het ziet hha!!
Tja, showlegal, vordat ik zover ben haha!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 00:06

Ja hoor je kan dat hoofdstel gewoon gaan gebruiken voor het western rijden, en het bit trouwens ook

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 00:34

Inderdaad, hoge neusriem zonder sperriempje is het makkelijkst, en ff losse teugels kopen. Die zou ik dan wel kopen met haakjes of leertjes zodat je ze makkelijk aan het bit kan doen en ze er eventueel ook makkelijk weer af kan halen. Met schroefjes wordt dat toch weer lastiger (of je moet wel héél erg overtuigd zijn van je overstap Knipoog).

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 07:32

Ja, haha, ik had al gezien dat ze er met clipjes zijn, ziet nog leuk uit ook dus die ga ik even aanschaffen of misschien loop ik er 2dehands wel tegenaan.
Dan doe ik wel fijn een hoge neusriem want hij is eigenlijk wel gewend om met neusriem te lopen en omdat dan direct allemaal weg te doen is ook weer zoiets.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 20:36

Ja het kan.. maar als je de hele neusriem eraf haalt zorg dan wel voor een kinriempje! ( je zou een oud sperriemje kunnen omtoveren tot kinriem) Die kan ervoor zorgen dat het bit stabieler in de mond ligt.
Het grote verschil tussen een engels en westernhoofdstel is dus de stabiliteit van het bit en het feit dat bij western een paard zijn mond open kan doen en dus zichtbaar sperren.

Veel succes en hou in de gaten hoe je paard reageert, daar kun je veel van leren over je rijstijl.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 22:13

Nou ik heb vandaag gereden zonder sperriem, vond het stukken beter!
Wodan vond het fijner en probeerde zelfs mijn hand op te zoeken terwijl hij dit nog niet heeft geleerd!
Voorlopig blijf ik met de neusriem rijden maar zonder sperriem, merk ik dat het bit gaat wiebelen dan zal ik het sperriempje erachter hangen, bedankt voor de tip!

lena83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:20

daar heb ik ook aan gedacht idd. kan gewoon hoor. die hoofdstellen zijn erg duur. ik rijd zelf ook niet altijd op een western bit. gewoon doen waar je paard het fijnst op loopt. en qua wedstrijden enzo zal het ok wel geen probleem zijn. als het bit maar niet te scherp is. maar 100% zeker weet ik het niet

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 15:28

Tja het scheelt dat het nog wel een hele tijd duurt voordat ik westrijden ga rijden Knipoog

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 20:06

Ik heb altijd al met engels hoofdstel zonder neusriem gereden eigenlijk Clown en ook wel een hele tijd met een engels hoofdstel met split reins. Wil prima hoor Ja

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:35

Western hoofdstelletjes zijn er al vanaf €20,- Het zijn juist één van de weinige dingen van western die niet zo duur zijn, omdat ze heel eenvoudig zijn: bakstukken en een frontriem en klaar.
En als je toch nog even de tijd hebt... ga dat naar Arthurs Christmas Sale. Daar hebben ze dat soort dingen dan ook altijd heel goedkoop.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 21:43

Ja ik ga zeker op korte termijn zo'n hoofdstelletje halen.
Had er geen idee van dat ze zo goedkoop waren Knipoog
Voorlopig tot die tijd doe ik het even zo en kan ik mooi afbouwen, nu eerst zonder sperriem en dan zonder neusriem en dan het westernhoofdstelletje!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:10

Het 'grappige' van wedstern hoofdstellen is dat je inderdaad voor 20 europiek een hoofdstel hbet, maar dan zonder teugels en kinriempje. een kinriempje kost tussen de 6 en 10 euro en de teugels heb je in verschillende soorten en maten maar ben je als snel 20 tot 50 euro voor kwijt. De hoofdstellen die met teugels worden verkocht zijn vaak mindere kwaliteit en dat zie je terug in de teugels die dan te kort zijn. Maar daar heb je natuurlijk helemaal geen last van als je je dresuur teugels gebruikt...

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:37

dat kan wel ja. ik zou wel een kinriempje aan je bitje doen en mss uitkijken naar losse teugels... als je echt western begint te rijden, is dat toch echt handig

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:53

Je kunt ook even kijken op www.justwestern.nl Daar hebben ze ook leuke hoofdstellen en goede teugels voor een leuk prijsje.
Als je dan toch overstapt kun je de Sinterklaas en Kerst mooi uitbuiten Knipoog