reparatie of nieuw/ander zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pepsa

reparatie of nieuw/ander zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 00:29

Kan iemand mij adviseren of helpen. Ik kwam vandaag tot de ontdekking dat de boom van mijn zadel is gebroken. Dit is mij echt een raadsel, maar effin. Wat kan ik nu het beste doen; laten repareren en een nieuwe boom laten plaatsen of een geheel nieuw zadel kopen??
Dit is een vzh zadel v/h merk Goertz (Duits merk) met een medieum boom. Het zadel paste toch al niet zo goed op mijn koudbloed paard, maar ik vind het eigenlijk wel jammer om het weg te doen, kan ik er een nieuwe bredere boom in laten zetten?? Of is dit af te raden?? En aan welk kosten plaatje moet ik dan denken?

aslo

Re: reparatie of nieuw/ander zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 07:22

Voor zover mij bekend is het best prijzig en zou je zadel het nog waard moeten zijn zeg maar. Goertz word dacht ik al lang niet meer gemaakt en als het zadel toch al niet goed lag, kun je beter naar en ander zadel op zoek gaan lijkt me. Enne, een medium boom op een koudbloed? Niet vreemd dat het zadel dan niet goed paste. Mss is daardoor de boom gebroken?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 07:33

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 07:49

Wat voor materiaal is de boom?
Bij mij oude zadel was de boom gescheurd en deze was nog prima te maken.
Je kan het navragen en of deze aan te passen is zodat het zadel wel passend ligt. Het prijskaartje wat daar uit komt is denk ik meer voor jezelf te bepalen of voor jou dat zadel het waard is of dat je liever een ander voor koopt (met eventuele bijbetaling)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 08:40

Ik meen dat ze zelf alleen nog zadels maken voor gangenpaarden, dus geen 'normale' vzh e.d. meer. De 'gewone' zadels die 2ehands nog aangeboden worden, zijn dan ook al echte oudjes.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:48

Als het zadel toch al niet zo goed op je paard paste zou ik er zeker geen geld meer in stoppen maar je geld besteden aan een zadel dat wel goed past. Een goed passend zadel is echt heel belangrijk.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:08

je boom kan zelfs gebroken zijn doordat het te smal is voor je paard. zeker als je een medium boom op en koudbloed hebt liggen. voor je paard zou ik dus sowiezo een ander, passend zadel kopen, zeker als je al aangeeft dat het niet goed lag. Want een bredere boom erin zeten kan sowiezo niet, dan trekt die namelijk alles uit verhouding en wordt het zadel scheef. je zou er hoogstens dezelfde maat boom in kunnen laten zetten, maar als je aangeeft dat het zadel niet goed ligt, zou ik voor een nieuwe gaan