Pelham, wie gebruikt het?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Onassa

Pelham, wie gebruikt het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 12:37

Wie van jullie rijdt er met een pelham?
Wat is de reden dat je ermee bent gaan rijden en wat zijn je bevindingen ermee?

Het is mij aangeraden voor mijn engels volbloed omdat ze soms echt geen rem meer heeft.
Ik ben er weer heel voorzichtig na een rust tijd van 2 jaar aan het oppakken, maar ben toch nog steeds een beetje huiverig om het te gebruiken, dus graag zou ik jullie ervaringen willen lezen.

Pollewoppy

Re: Pelham, wie gebruikt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:40

Een pelham vind ik toch niet iets om zoamaar te gebruiken.
Dat je huiverig bent vind ik goed. Zeker omdat ik lees dat je net pas weer het paard aan het oppakken bent na twee jaar.

De pelham heeft een hefboomwerking, waardoor het scherp inwerkt. Het werkt dus vast wel als je paard geen rem meer heeft, maar het lijkt me niet de oplossing van het probleem.
Ik zie het alleen als 'symptoombestrijding'. Het lost de oorzaak niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:41

als je er nu een pelham er in hangt.. wat doe je dan als hij daar niet meer op reageerd ? een mes? los het rijtechnies op en niet met scherpere bitten... is hij medisch helemaaal in oorde ? past zijn tuig ? zijn zijn tanden goed ? heb je les ? alles is rij technies op te lossen... dus doe dat en niet eens scherper bit. wat voor bit gebruik je nu ?

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 13:02

Neee, heb het er ook absoluut niet inhangen hoor!!!!
Ik kreeg dit eens als tip van iemand die met me mee ging op een buitenrit en Onassa dan echt niet meer te houden is.
Ik heb er nu gewoon een trensje in, niks scherps want ben er ook zeker geen voorstander van en zeker ook bij haar niet gezien ze een gevoelig paard is (sensibel)
De gene die het mij adviseerde was er zelf zo over te spreken (de pelham dan bij haar paard).
Ik vind het dus zelf nog absoluut geen geweldig idee, vandaar dat ik jullie eens om de mening wilde vragen.
Liefs rijd ik met zo min mogelijk toeters en bellen aan mijn paard.
Ik denk dus dat mijn gevoel dus ook wel de juiste was als ik dit zo lees.

Alles wat ik heb is goed passend, daar zorg ik wel voor Knipoog
Les heb ik nu nog effe niet, heeft ook geen zin want mag haar maar om de dag nu 10 minuten longeren (ze word geregeld behandelt voor een osteopaat en we hebben dus een schema opgesteld)
Mocht het weer zover zijn dat ze weer onder het zadel aan het werk kan, dan gaat ze weer de trailer op en gaan we de lessen weer oppakken.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:15

ik rij met een pelham op mijn D-pony,
maar alleen voor jumping & crossen. (op wedstrijd )

thuis ,wandelingen & dresuur rijd ik ALTIJD met een normale trens.

mijn pony loopt echt zoveel beter, zijn achterhand komt er beter onder en loopt beter verzameld. maar dat is niet de reden waarom ik het gebruik.
ik kan hem gewoon in de cross & jumping niet tegenhouden (omdat hij enthousiast word) en heb hem dan niet goed meer onder controle.
een pesoa reageert hij slecht op (hij kan dat niet verdragen),
maar een pelham reageert hij zeer goed op.
ik hoef er niet aan te sleuren, trekken, hangen of dergelijke.
ik kom amper aan zijn mond als hij de pelham inheeft.

terwijl ik de trens zou insteken, ik de controle verlies in de cross, moet ik aan hem hangen,trekken, sleuren....

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:10

Voor een buitenrit een noodrem en dan een pelham die goed afgesteld is met de kinketting (is belangrijk dat die eraan zit!) en twee teugels zodat je met gewone situaties alleen op de trensteugel rijdt een goede, veilige oplossing. Maar alleen dan, nooit pelhamriempjes gebruiken want die zorgen voor een rommelig signaal en altijd hefboomwerking. Liefst de pelham ook niet enkelgebroken, omdat dit met hefboomwerking zeer grof is. De beste pelham is een ongebroken pelham.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:11

Een scherper bit = meer pijn = harder vluchten = sneller rennen

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:13

ik heb voor mijn arabier ook een ongebroken pelham, om dezelfde reden als die jij noemt. Ik durfde op het strand niet eens meer te galopperen omdat ik zeker wist dat hij er vandoor zou gaan en niet meer te houden was. Voor mijn eigen veiligheid en ook die van mijn paard heb ik nu dus een pelham. Als hij die in heeft zit ik eigenlijk heel de weg niet aan zijn mond, alleen op het moment dat hij probeert er vandoor te gaan. Ik heb de teugels ook meestal aan het gewone ringetje, dus zonder hefboomwerking. Als het dan onderweg echt nodig zou zijn, stap ik af en doe ik de teugels alsnog aan het onderste ringetje of ga ik met 2 teugels rijden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:18

Arabesk schreef:
Een scherper bit = meer pijn = harder vluchten = sneller rennen

Waar, maar niet altijd is het vluchtgedrag. Soms moet een paard in zijn enthousiasme getemperd worden en hem even een extra signaal doorgeven dat er ook nog een ruiter op zijn rug zit die het voor het zeggen heeft (of hoort te hebben Clown ).

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:21

Bitloos misschien een idee?

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:38

Ik vind het goed dat je hier voorzichtig tegenover staat. Het is eerst en vooral belangrijk dat je paard rijtechnisch goed aan de hulpen staat. Meestal zijn dergelijke problemen dan snel opgelost. Neem dus les van een goede instructeur Lachen.

Als je zich voorlopig nog niet veilig voelt op buitenrit kan je zoals Mizora al zei een Pelham gebruiken. Maar gebruik enkel de hefboom als het echt nodig is en rij in de piste gewoon op trens Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:48

Ik rij ook met een pelham en dan met een stang en niet dubbelgebroken, met 2 teugels. Ik vind het fijn, mijn paard schuimt er goed op en ik heb dus nu wel een rem die ik nauwelijks nodig heb. Met gebroken bit loopt hij er door heen, maakt zich sterk, pakt het bit tussen zijn kiezen en gaat gewoon waar hij wil, trekt desnoods met bit tussen de kiezen zijn hoofd naar beneden. Dat kan niet meer en ik kan nu wel rustig rijden.

Ik zou niet te moeilijk denken, niet trekken en strak houden, daar gaat het altijd om met een bit en dus ook met dit bit. De werking van de hefboom is maar minimaal als je ook maar minimaal inwerkt. Ik zou geen verbindingsriempje nemen omdat je dan konstante druk hebt, ik heb wel een leertje om de kinketting en die hangt ook los. De kinketting maakt het dat de inwerking groot is.

Niet alle paarden kan je op een trensje rijden, je kunt er wel jaren mee bezig zijn met een hoop gedoe, maar je kan ook de makkelijke weg kiezen. Ik ben op aanraden van iemand zo gaan rijden en ik had het jaren eerder moeten doen, ik kwam elke keer weer van een buitenrit terug met uitgerekte schouders.

KLS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 23:27

Ik rij mijn paard enkel op springwedstrijd met een pelham. Anders is hij echt wel weg met mij, en zit er ook geen rem meer op.
Als ik thuis rij, rij ik met een Copper Roller Waterford Loose Ring.
Als je gewoon rijdt, probeer ik het bit altijd zo licht mogelijk te houden, je kan dan altijd nog naar een zwaarder bit overschakelen ..

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 23:32

Hoe was het ook alweer? Als het bit je paard moet remmen moet je het om z'n benen knopen?
De rem zit tussen de oren bij je paard, het is een gehoorzaamheidskwestie. Een paard stopt omdat hij bereid is te stoppen. Als je hem dmv pijn wil laten stoppen ben je toch écht verkeerd bezig in mijn ogen. Want hoe lang duurt het tot die pijn went en je op een gegeven moment maar met prikkeldraad moet gaan rijden?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 07:09

ik denk dat dat alleen opgaat als je er steeds aan zou hangen.
ook ik ben er geen voorstander van,maar misschien dat je het onder begeleiding eens zou kunnen proberen,en werken aan het probleem waarom je paard zo reageert.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 08:31

Citaat:
ik denk dat dat alleen opgaat als je er steeds aan zou hangen.

Door mijn BHP en rijlessen zie ik veel mensen hangen aan de teugels terwijl ze dit niet eens in de gaten hebben.
Op het moment dat het paard ook maar iets met zijn hoofd wegdrukt of zwaait kan hij/zij de druk NIET aan.
Ipv dan te reageren als ruiter, geven we hem/haar gewoon de sporen!

Kijk voor de gein af en toe eens naar de tong van je paard.
Vaak zijn deze dik en in het ergste geval blauw.

En vooral met een pelham bit is de druk op de tong enorm! en dan nog niet eens over de lagen gesproken.

Mensen kijk alsjeblieft uit met dit martelwerktuig en als je er al mee rijd, maak eens een filmpje vanjezelf.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 13:14

@annable: Als je de scharen enkel gebruikt indien nodig lijkt het me toch niet zo erg. Ik vind een pelham zelfs nog een vriendelijk bit omdat je enkel sterker inwerkt indien nodig (als je met 2 teugels rijdt ten minste...).
Wel ben ik er van overtuigd dat de TS ook goed les moet nemen zodat alles rijtechnisch in orde is...

En sorry hoor... maar als ik sommige mensen met een simpel trensje zie rijden denk ik soms ook: 'arm paard'...
Een trens kan een marteltuig zijn een pelham kan een marteltuig zijn. Alles hangt af van de ruiter...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 14:51

Ik heb een tijd met pelham gereden, inmiddels rijd ik bitloos en dat remt nog gemakkelijker.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 14:58

Ik heb een hele lange tijd buiten gereden met de pelham omdat paardenbeest zich nog wel een sterk wilde maken.

In de bak rij ik met een dubbel gebroken trens, buiten inmiddels met een pessoa, dat is toch weer iets minder scherp. Ik hoef de teugels ook alleen maar aan te nemen als hij echt er vandoor wil piepen, rest van de tijd loopt hij zonder druk Lachen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:52

Sluit me aan bij mizora en lindake Ja Twee teugels vind ik een goeie! Voor het geval je mocht besluiten om een pelham te gebruiken. Lastig dit... aan de ene kant wil je niet meteen naar een scherper bit grijpen. Aan de andere kant moet je wel kunnen rijden zonder voor jezelf of anderen een gevaar te vormen.

Je hebt een erg gevoelig paard. Denk dan ook - maar ik ken haar natuurlijk niet - dat je daar de oplossing in moet zoeken, als je dat al niet hebt gedaan. Doe je iets van grondwerk? Kun je gemakkelijk met je paard communiceren? Enz. Knipoog

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 20:10

Ik heb buiten ook een pelhalm in zijn mond liggen. Gekocht nadat ik een ongeluk heb gehad waarbij mijn schouder hard achteruit is gegaan. Ik zocht toen naar een bit dat ik met 2 teugels kon gebruiken, 1 voor gewoon en 1 als noodrem omdat ik de mogelijheid niet had om als het nodig was wel een keer wat meer druk op de teugels te zetten. Gebruik hem nu nog steeds op dezelfde manier. Rijd eigenlijk altijd met een lange teugel buiten, als het nodig is pak ik alleen de gewone teugel erbij... dan kan ik in noodgevallen altijd nog de scherpere erbij nemen. Ik weet wel dat het tussen mijn oren zit..maar ik voel me er zekerder door.. en daardoor mijn paardje ook;)

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 23:11

Ik heb er ook 1 voor op buitenrit. Die hoef ik alleen in de winter aan mijn hoofdstel te hangen.. In de zomer is mijn merrie heel relaxed buiten, kan ik rond met een los teugeltje.
In de winter is het een draakje, op de terugweg lekker drammen enzo.. Verdrietig
Met de pelham heb ik haar beter onder controle. Ze luistert er goed naar, ik heb ook alleen de bovenste teugel vast, de onderste hangt geheel los. Dit is wel een korte teugel, op het moment dat ik hem nodig heb, pak ik hem op met mijn pinken, doe mijn handen wijd, en heb hem direct op maat. (binnen 1tel.) Dit moet wel, ik heb een snel paard, daar moet je dan ook snel op reageren Knipoog
Het is trouwens wel een ongebroken pelham, met tongboogje.

Dit bit hangt nu nog NIET aan mijn hoofdstel want ik hoop hem deze winter niet te hoeven gebruiken! Ik rijd sinds kort (1 maand) met een Myler bitje, en daar reageert ze zo goed op, OOK op buitenrit, dus ik hoop eigenlijk dat ik die eraan kan laten hangen... Haha!

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 16:15

ik had het zelfde probleem met mijn paard ( onder de buitenritten hij sprong gewoon uit zich zelf over sloten ) en heb toen maar heel snel een passoa erin gehangen voordat er meer ongelukken gebeurden. en ben toen naar een betere oplossing gaan zoeken waarmee ik blij ben en mijn paard ook Knipoog ik heb nu een iets scherpere bit een knevel trens met scharen . en verder heb ik het allemaal zonder hulp middelen opgelost en mijn paard moest ik vooral aant werk houden . (en onder de buiten ritten de "hitte"eraf te rijden Haha! p.s volgens mij mag je met dat bit op concoursen alleen in het z rijden ( de passoa mag zelf nog niet in de dressuur Bloos

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 16:21

TS: Ik las in je profiel dat je paard ook op de baan gelopen heeft. Paarden die op de baan gelopen hebben leren harder te gaan op druk op het bit, ik denk dus ook niet dat een scherper bit de oplossing is voor je. Hoe is je paard in de bak (normaal gezien als je wel kan rijden dan hè Knipoog ), dressuurmatig goed voor elkaar?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:38

ook ik gebruik een pelham bij mijn fjord. ze is 4,5 en buiten kan ze af en toe vreselijk een eigen wil hebben. Niks mis mee, alleen wil ik dan wel voor de zekerheid de noodrem hebben.

Ik gebruik alleen de bovenste teugel, en als het echt niet anders kan, pak ik alleen de onderste op, en dat is al voldoende. De onderste ligt er dus altijd in een knoop bij.

Welke teugels hebben jullie eraan? ik vindt het zo'n mega hand vol als je de onderste er een x bij moet pakken. Zijn er niet dunnere teugels?