Hoeveel grams winterdeken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

daantje99

Hoeveel grams winterdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 19:05

Zelf heb ik heel weinig ervaring met dekens. Mijn paarden laat ik namelijk gewoon in hun wintervacht.
Alleen nu zat ik er toch aan te denken om ze volgend jaar eens een winterdeken op te leggen.

Hoeveel grams deken heb ik nodig als ik ze in een gewone dunne vacht wil hebben. Dus niet een überglad vachtje. Maar net zoiets als de zomervacht.

Is het noodzakelijk om een staldeken en een buitendeken(waterafstotend+winter) te kopen? of heb ik genoeg een die laatste?
i.v.m. ademende dekens...

Gebruiken jullie 1 en de zelfde deken voor het hele winterseizoen? Omdat ik ook weleens dingen hoor over eerst een 100 grams en dan daarna opbouwend naar 400 ofzo.... Hoor ook weleens dingen over eerst een onderdeken of fleecedeken en daarna de regen deken eroverheen. Als allerlaatste pas de echte winterdeken.

Ik hoop dat ik wat meer informatie kan inwinnen over hoe jullie over deze vragen denken.

Ik weet dat er al wat meer topics zijn over dekens. Alleen zijn ze allemaal wat chaotisch...

beantsje

Re: Hoeveel grams winterdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:10

De invloed van dekens op haargroei is maar beperkt, dat hangt ook heel erg van de genen af. Wat wel helpt, is daglicht(lamp).
het winterhaar is al heel erg aan het groeien nu de dagen zo kort worden, dus voor dit seizoen kan je weinig meer beïnvloeden.

400 grams is voor een ongeschoren paard gewoon veel te veel. En al die dubbele dekens ook; da's handig voor geschoren paarden.
Verder hangt het ervan af of je paard ook naar buiten gaat of niet. Als je een waterafstotende ademende deken hebt, kan die eventueel ook op stal. Een staldeken in de wei bij regen kan echt niet. Wat wel kan, is een staldeken met een regendeken zonder vuling eroverheen buiten.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 20:16

Mijn paarden gaan elke dag vroeg naar buiten en laat naar binnen. Eigenlijk staan ze alleen 's nachts op stal. In de zomer en na zomer staan zo ook 's nachts buiten. Geen een paard wordt geschoren. Als je deze informatie hebt hoeveel grams deken adviseer je dan? En welke dekens? een staldeken en een buitendeken of alleen een ademendebuitendeken?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 22:58

Als je niet scheert; nu niet meer aan beginnen. De haargroei is toch al ingezet en kan je nu niet meer remmen. Dan moet je eerder in het seizoen beginnen.
Alleen als het zo koud wordt dat hij het mogelijk koud krijgt (en daardoor nog meer winterhaar kweekt) kan je een 150-200 grams dekentje opleggen. Die grens ligt ongeveer bij +5ºC.
De meest comfortabele temperatuur voor een paard ligt namelijk tussen de +5 en de +20 graden. Ze hebben het in tegenstelling tot ons mensen, nu nog heerlijk warm zonder deken.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:30

Over de comfortabele temperatuur wisselt het nog wel eens.. -5 tot 15 graden wordt ook wel gezegt..

In ieder geval als je niet wilt scheren zal je (afhankelijk van de temperaturen) rond eind september/ begin oktober een 100 tot 200 grams op kunnen leggen.. en dan wanneer het echt koud wordt (rond de 0 graden) een dikkere... echter het zegt idd niet alles.. sommige paarden krijgen nou eenmaal een dikke wintervacht en daar is niks aan te houden..

Andere mensen leggen al in oktober een 400 grams op en die hebben nergens last van.. geen wintervacht en geen zwetende paarden.. Tja het hangt van je paard af..

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 11:54

Ik was dit jaar niet meer van plan om met dekens te beginnen hoor Lachen .. Ik denk dat ik dan maar met een 100/200 grams begin. Kun je bijvoorbeeld ook in september een fleecedeken op leggen? of beginnen ze dan te zweten?

toucher

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:40

mijn paard heeft nu een winterdeken op van 200 gram... als ze erg zweet dan leg ik er ook nog een fleece deken onder met hals,,(dat ligt er natuurlijk net aan wat de temp is van de dag erna)

je kan em in september wel een fleece dekentje op leggen als het frisjes is,, anders zou ik em gewoon een staldeken op doen..