Wel bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Paulinevr

Wel bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 12:26

Welk bit is het meest geschikt voor een paard dat de neiging heeft zijn bit vast te pakken?
De instructrice adviseerde om een dubbelgebroken bit te proberen. In de winkel verkopen ze van E20,- en E80,-.
Lijkt me nogal een verschil, volgens de winkelier was die van Sprenkler (? geloof ik) het vriendelijkst voor de mond.
Ook was er nog een bit met rolletjes erom heen, kon je nog sturen terwijl het paard het bit vast heeft.
Heeft iemand een idee?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Laatst bijgewerkt door Paulinevr op 25-10-08 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Re: Wel bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 12:27

Myler bitjes, die zijn volgens mij goed voor paarden die hun bit vastpakken, of inderdaad een rolletjesbit Lachen

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 13:04

je bedoeld een Sprenger (ipv Sprenkler). Tja, vind het wel een beetje vreemde opmerking van die winkelier om Sprenger bitjes als de meest vriendelijke aan te prijzen, voor zijn portemonnee mss Knipoog Onze merrie bijv. is op een bepaald type van Sprenger heel fijn te rijden, onze ruin moet er niets van hebben en zo hebben we al meerdere paardjes hier gehad die Sprengerbitjes niet fijn vonden. Vaak is het een kwestie van uit proberen. Indien nog niet (recent) gebeurd, zou je ook het gebit van je paardje eens na kunnen laten kijken. Mss heeft ie haken of iets dergelijks, dit is pijnlijk en kunnen ze ook een bit vast gaan pakken.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 13:08

Een rolletjesbit schijnt stroomschokjes te geven als ze het vastpakken, niet erg geschikt denk ik.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 13:36

dat verhaal schijnt ook weer achterhaald te zijn,heb ik gehoord.
maar ik zou eerst eens naar de oorzaak opzoek gaan waarom de pony het bit vastpakt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 13:40

Snoevie, de een zegt van wel en de ander weer van niet.
Ik heb géén idee eigenlijk..

In mijn ogen kan je prima een normale dubbelgebroken watertrens proberen, als je pony het dan nog doet zou ik gaan uitzoeken waarom je pony het doet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 13:49

Ik raad een dubbelgebroken bit aan met dezelfde ringen die je gewone bit ook heeft. Als je dat niet weet, dan raad ik eigenlijk altijd een bustrens aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 13:53

Mizora, een bustrens werkt feller in dan een watertrens, door de, zij het geringe, hefboomwerking.
Dubbelgebroken is trouwens meestal prima.

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 13:55

Sprenger verschilt inderdaad heel erg. Mijn paard moet er ook niks van weten. Die loopt super op een 'gewoon' dubbelgebroken watertrensje.
Wel zou ik in jou geval een dubbelgebroken bit met een bol tussenstukje kopen. Die met een plat tussenstukje werkt weer scherper in en dat lijkt me niet nodig??

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 13:58

HelgaV schreef:
Wel zou ik in jou geval een dubbelgebroken bit met een bol tussenstukje kopen. Die met een plat tussenstukje werkt weer scherper in en dat lijkt me niet nodig??

Ligt eraan, als je een paard hebt met dikke tong en derhalve weinig ruimte tussen tong en gehemelte, is een plat tussenstukje weer aan te raden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 13:59

Paulinevr schreef:
Ook was er nog een bit met rolletjes erom heen, kon je nog sturen terwijl het paard het bit vast heeft.

Soort ABS systeem dus Clown
Ruitershops proberen je altijd vanalles aan te praten met zo'n leuke verhaaltjes Knipoog Maar als een paar er vandoor wil dan gaat die toch. Als een paard echt niet naar rechts wil dan kun je hem ook niet dwingen. En sturen doe je sowieso niet door te trekken, maar door de blokkeren aan de buitenkant en vrijheid te geven aan de binnenkant.

Een dubbelgebroken of ongebroken bit is erg vriendelijk en zal veel minder snel pijn doen dan een enkelgebroken bit. Het paard heeft dan ook minder redenen om het bit vast te pakken.
Ik vind dat je zoiets het beste rijtechnisch kan oplossen, niet met allerlei strenge bitten en hulpteugels. Misschien zelfs eens bitloos proberen, dan heeft het paard helemaal niks om vast te pakken Lachen

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:00

suleilitha schreef:
Mizora, een bustrens werkt feller in dan een watertrens, door de, zij het geringe, hefboomwerking.
Dubbelgebroken is trouwens meestal prima.

Aan de andere kant ligt een bustrens rustiger in de mond en is dan weer aan te raden als bijv. de ruiter een wat onrustige hand heeft, doordat dit minder doorwerkt ahw.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:05

Een bustrens pakken ze ook weer makkelijker vast imo.
Een watertrens is door de losse ringen een stuk bewegelijker waardoor ze het minder goed vast kunnen pakken. (of zeg ik het nu heel verkeerd?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:06

Nee je zegt het goed.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:28

klopt.

maar wat iemand hierboven zei dat een bustrens hefboomwerking heeft,dat klopt niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:42

Ja, dat klopt wel, door de vaste ringen heeft een bustrens wel degelijk een hefboomwerking, zij het heel licht.

Paulinevr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 14:49

Bedankt voor alle tips.
Zo'n dure wordt het dus niet, rolletjes is weinig ervaring mee, doe ik ook maar niet.
Lijkt me voorlopig een dubbelgebroken bit met watertrens en plat tussenstukje.
Hij neemt het bit in de mond als hij in de linkergalop zit, is niet zijn favoriete kant, en als hij in een groep buiten loopt, dan wil hij graag een wedstrijdje doen, ik absoluut niet.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:51

suleilitha schreef:
Ja, dat klopt wel, door de vaste ringen heeft een bustrens wel degelijk een hefboomwerking, zij het heel licht.

hoe kan dat,als je bakstukken wel gewoon kunnen schuiven?

Rianneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 17:59

Ja,
ik denk dat een rolletjes bit toch de beste oplossing is? Lachen

Suc6!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:49

ik zou een gewoon bit nemen en uitzoeken wat de oorzaak is,dat is een betere oplossing

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:07

Een rolletjesbit is een lapmiddel. Verder is het advies bij vastpakken altijd nog: loslaten. Laat jij los, dan heeft het paard of de pony niks om vast te pakken en daarmee los je het probleem op.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:10

Pff mensen mensen mensen, waarom wordt er meteen gegrepen naar hulpmiddelen? Waarom de symptomen weghalen maar de oorzaak niet oplossen?

Zie je nou echt niet dat je paard hiermee duidelijke tekenen geeft? Een rolletjesbit is in dit geval gewoon echt fout!
Je paard geeft duidelijk aan dat hij zich niet fijn voelt en dat er iets mis is, dat kan overal zitten, mond, rug, benen whatever.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:21

IK denk eerder dat we te maken hebben met een ruiterfout. Zie mijn vorige post.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:23

precies.
en dat geeft niet,maar los het dan rijtechnisch op met lessen en niet met een ander bit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:23

Nee, maar een rolletjesbit is goedkoper dan een reeks lessen...