Met zadel op paard kreupel draven

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

AMarijn

Met zadel op paard kreupel draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 20:16

Ik heb gezocht in de zoekfunctie en vond het niet. en ik hoop dat het goed staat hier.

Ik heb sinds 4 maanden een verzorg haflinger. Toen ik 4 maanden geleden op haar ging rijden met het zadel op ging ze raar lopen met der achterbenen dit vond ik heel raar. Toen heb ik maar 3 maanden zonder zadel gereden want ze was ook veelste dik. nu is ze een heel stuk afgevallen en wilde graag weer met zadel gaan rijden. Nu merkte ik vandaag weer dat ze een soort van kreuper liep met der achterbenen hierdoor kon ik ook gwoon niet lichtrijden. Ze liep ook met haar oren in der nek als ik ging aan draven. ik ben toen maar na 10 min gestopt en heb haar rondje om me heen laten draven en gekeken. ze liep inderdaad heel anders dan als ze zonder zadel loopt. nu denk ik zelf dat het zadel niet goed is voor haar. De eigenaar heeft wel gezegt in het begin dat het zadel eigenlijk opnieuw gevult moest worden. Ik ben nu bang dat het aan mij ligt of aan het zadel. Als het het zadel is moet ik het dan tegen de eigenaar zegge? want Ik kan zo toch de rug verpesten?

Ik hoop dat jullie me advies kunnen geven, en dat ik jullie voldoende info heb gegeven.

Maanon_

Re: Met zadel op paard kreupel draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:18

ik ben bang dat het het zadel is ja Knipoog je zou met de eigenaar kunnen overleggen dat hij anders loopt met zadel en of hij kan kijken, of vragen of je naar de zadelmaker mag? Lachen in ieder geval dat er iets aan gedaan wordt

AMarijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 20:22

Dankje, dan zat mijn gevoel toch goed, ik had al eerder aan de eigenaar verteld dat ze zo raar liep met zadel toen zei ze van ze moet zit niet aan stellen ze vind zonderzadel lekkerder. Ik ga het denk ik dan nog maar eens overleggen met haar van wat we kunnen doen aan het zadel.

AMarijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 20:47

Niemand verder Ideen?

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:50

Ik denk niet dat er veel meer ideeën voor je zijn. Als je verzorgpony alleen maar kreupelt als er een zadel op ligt en verder niet, dan blokkeert het zadel toch iets en zal er een zadelmaker moeten komen kjiken. Denk niet dat het aan jou ligt hoor, je zal echt niet zoveel anders rijden met zadel dan zonder Knipoog

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:52

AMarijn schreef:
Ik heb gezocht in de zoekfunctie en vond het niet. en ik hoop dat het goed staat hier.

Ik heb sinds 4 maanden een verzorg haflinger. Toen ik 4 maanden geleden op haar ging rijden met het zadel op ging ze raar lopen met der achterbenen dit vond ik heel raar. Toen heb ik maar 3 maanden zonder zadel gereden want ze was ook veelste dik. nu is ze een heel stuk afgevallen en wilde graag weer met zadel gaan rijden. Nu merkte ik vandaag weer dat ze een soort van kreuper liep met der achterbenen hierdoor kon ik ook gwoon niet lichtrijden. Ze liep ook met haar oren in der nek als ik ging aan draven. ik ben toen maar na 10 min gestopt en heb haar rondje om me heen laten draven en gekeken. ze liep inderdaad heel anders dan als ze zonder zadel loopt. nu denk ik zelf dat het zadel niet goed is voor haar. De eigenaar heeft wel gezegt in het begin dat het zadel eigenlijk opnieuw gevult moest worden. Ik ben nu bang dat het aan mij ligt of aan het zadel. Als het het zadel is moet ik het dan tegen de eigenaar zegge? want Ik kan zo toch de rug verpesten?

Ik hoop dat jullie me advies kunnen geven, en dat ik jullie voldoende info heb gegeven.

Klinkt als pijn.
Je verhaal ken ik heel erg van mijn eigen paard, zonder zadel niets aan de hand, maar onder het zadel liep ze achter erg kort. Uiteindelijk ben ik naar de dierenarts geweest en daaruit bleek dat ze een verkeerde rughouding heeft aangenomen. Na een periode van revalidatie mag ik nu weer rijden onder begeleiding en dat gaat erg goed, hoewel ze het erg moeilijk vind (logisch) loopt ze toch al ruimer en gebruikt ze haar rug veel meer.
(Voor het hele verhaal kan je me wel een pb sturen als je daar behoefte aan hebt). Lachen

Succes!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:52

Laat je paard eens nakijken door een manueel therapeut of osteopaath
Om te kijken of er (door het zadel) geen wervels vast zitten.
waardoor ze pijn heeft

AMarijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 21:45

Als heb mijn paard was het k het gedaan, maar het is me verzorg paard. en heb er dus niks over te zeggen. Dat maakt het extra lastig vind ik.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 21:47

1+1=1? Sjonge, moet alles je voorgekauwd worden?

AMarijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 21:48

roest schreef:
1+1=1? Sjonge, moet alles je voorgekauwd worden?

Wat bedoel je? Sorry maar zulke reacties hoef ik niet want daar heb ik niks aan.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 21:50

Het zadel moet gewoon aangepast worden, hij past niet, het paard heeft pijn! Dus er zijn een aantal oplossingen;

Er wordt een passend zadel aangeschaft
Je rijd zonder zadel
Of je stopt met het paard omdat je het niet vind kunnen dat het paard moeten lopen met een zadel dat hem niet past!

Succes met je keuze!

AMarijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 21:52

Mijn keuze is dan snel gemaakt. Zonder Zadel.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 21:55

Beste ts, ik zou even niet meer met zadel rijden, is ze zonder zadel ook braaf ?
Mijn paard heeft last van zijn SI gewricht en heeft ook zulk soort klachten, een behandeling van een goed osteopaath of chiroprator is geen overbodige luxe
Wil de eigenaar dit niet, zou ik niet meer gaan rijden op het paard, neem zelf maar is iemand op je rug als je een zere rug hebt Knipoog
Voor een goede Chiropractor die tevens da is en aan huis komt door zogoed als heel Ned mag je me altijd pben Knipoog

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 22:01

wat heeft de eigenaar dan in e tussentijd gedaan? ook zonder zadel gereden..? en staan jullie op een pensionstal of manege of particulier? manege's en pension houders letten namelijk ook altijd op de gezondheid van "hun" paarden Knipoog Maar zoals je het beschrijft klinkt het voornamelijk dat ze idd door het zadel een verkeerde houding aan neemt... Blijft ze tijdens het rijden met zadel wel met haar hoofd mooi laag/nageefelijk of steekt ze hem ook in de lucht? Ik zou zowiezo met de eigenaar overleggen hoe jij er over denkt.. en hoeveel keer per week rijd je eigenlijk op haar?

AMarijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 22:08

@ melaniepk:
Jaah zonder zadel is ze ook super braaf.
Als ik zonder zadel rijd is ze super vrolijke en lekker ontspannen.

@ mvs: de eigenaar heeft ongeveer 5 jaar al niet meer gereden. haar dochter heeft 2 jaar geleden voor het laatst op haar gereden maar dan met western zadel.
Ze staan niet op een pension of manege. de eigenaar heeft een groot stuk privee land op een Km van haar huis. daar heeft ze een bak en stallen gebouwd. Alleen de mensen in de buurt daar letten op de paarden maar alleen voor als er vreemden komen of ze zien dat er iets goed mis is met de paarden. Verder let niemand op ze. Zij gaat zelf 2 keer perdag er heen om te voeren.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 12:48

dan zal ik id lekker zonder zadel blijven rijden. De eigenaar staat dus niet echt open voor jou advies? Als jij het fijn indt zonder zadel en zij(t paard) dan zou ik het daar gewoon bij houden als er geen overleg mogelijk is

AMarijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 15:50

@ mvs: ze staat er wel opven voor, maar ze heeft nu veel problemen met haar gezondheid dat ze er niet echt trek in heeft ook nog kosten/zorgen van het paard er bij te krijgen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 15:53

Misschien gewoon een lekkere dikke pad met longeersingel zodat er toch nog enige drukverdeling is? En dan afwachten tot de eigenaar in staat is om het zadel te laten nakijken?
succes!

AMarijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 16:00

@ sodeletuut, Jaah daar had ik ook aan gedacht, ik overal zoeken alleen geen longeersingel te vinden. Zo zonder zadel gaat ook heel goed.

Dankje dat iedereen zo goed met ideën komt Haha!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 17:03

Rianneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 17:58

Uhmm.
was de pony beleerd, zonee, dan kan het ook aanstelleritus zijn..
maar dat lijkt me sterk.
Misschien kan een Gelpad of een zadelbontje helpen ?:)

AMarijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 18:06

@ Rianneee_ : Jaah de pony was al beleerd. Ze is al bijna 17. Alleen heeft wel 2 jaar stil gestaan in de wei. Ga nu wel eerst een tijd zonder zadel rijden.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:16

is dat western zadel er nog? daar liep ze toen toch mee, neem aan dat dat wel goed zat kun je proberen

AMarijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 21:28

@ Naskapower: Jah die is er nog, maar ik hou zelf niet van een westernzadel en je moet hem met zo;n knoop vast zetten dan kan ik ook niet Tong uitsteken

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:18

Ik denk dat het zadel niet past?