Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
.
czarina schreef:Hulpteugel, mits goed gebruikt, ben ik absoluut niet op tegen.
Wanneer het inwerkt wanneer het pas echt nodig is, en niet gebruikt word om het "onmogelijke" voor elkaar te krijgen.
Zelf heb ik liever een slof dan een elastiek, de slof kan je meer loslaten of er even bijpakken wanneer nodig.
D_MR wanneer het paard volledig is nagekeken en er niks lichamelijks is, en het zadel en hoofdstel goed past, zou je eens met een martingaal kunnen rijden, deze werkt alleen in wanneer je paard zijn hoofd ver omhoog brengt.
Met een martingaal heeft je paard ook niet het idee dat hij vastgebonden zit (dit gevoel mag een paard bij geen enkel hulpteugel hebben) Verder is het toch een kwestie van goed naar de onspanning rijden en veel afwisselingen waardoor het paard afgeleid wordt van zijn vluchtgedrag.
( en ooit heb ik weleens geleerd dat een paard dat kan vluchten, niet zal vluchten.) Hoe meer je zal proberen het vluchtgedrag in de hand te houden hoe gespannender jij en je paard zal worden, wat het rijden niet ten goede zal komen.
ja wat wil je als je paard niet anders kan :SSnoevie schreef:ik heb geen moeite met hulpteugels,als ze maar niet ten onrechte tegen het paard gebruikt worden.