schapenvacht

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

schapenvacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 20:10

ja hoor, het zoveelste schapenvacht topic Lachen

ik rij sinds anderhalf jaar een friese merrie bij, vorig jaar niet echt intensief kwa dressuur, nu begint het allemaal lekker te lukken.
het euvel: paardlief is maar 1.52, ik ben ruim 1.73, en weeg 65 kilo.
op zich niet te zwaar, en ze kan het zeker wel aan, in de zomer loopt ze ook zo weg.
ze staat met een schuilstal, met een plateau voor,overdag zo vaak mogelijk in de weide.
nu het kouder begint te worden, merk ik dat ze opstartmoeilijkheden krijgt, ze drukt haar rug weg, en loopt met haar koppie in de lucht.
rijtechnisch is het niet, want zodra ze warm is loopt ze als een trein, ook in de zomer geen problemen mee.

dus mijn vermoeden is dat haar rugspieren gewoon wat stijf zijn, zadel past.
is het een idee om met een bontje te rijden, of helpt dit in dit geval niet?

Dabo

Re: schapenvacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:10

Ik persoonlijk denk dat een bontje niet zoveel zal helpen. Misschien heeft ze last van het vocht in de lucht nu het wat kouder wordt, staat ze snachts ook buiten? Misschien toch onder een dekentje zetten?
Mijn merrie wordt ook wat sneller stijf als het wat kouder wordt.
Ik gebruik trouwens rugspray van de groene Os, en daarbij geef ik haar ook elke dag een schepje VitamineE/selenium voor haar spieren Lachen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 22:02

dekens beginnen we niet aan.
Paardlief staat al jaren zonder deken, en ze wordt nou ook niet zo intensief gereden dat het zonder niet kan.
wegens tijdsgebrek, rij ik soms maar een keer per week, naar maximum 3 keer, dan doen we deze winter wel gewoon wat loswerkwerk en pak ik ze volgende zomer weer op.
vit E en selenium helpt?
zal dan eens kijken voor een voedingspreparaat ...

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:22

Mijn merrie is daar echt mee geholpen, Ik wilde hier wat info van de site van de paardendrogist plaatsen, maar ik krijg die tekst niet gekopieerd..
www.paardendrogist.nl en dan zoeken naar selenium.
Ik heb de kilo pot van Sectolin.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:29

Is het een idee om haar eerst van te voren te longeren, zo kan ze zich even goed warmdraaien voordat ze je gewicht moet gaan dragen.
Mijn fjord heeft in de winter ook wat stijvere spieren, wanneer ik een paar dagen niet heb gereden.
Na het longeren loopt hij een stuk prettiger.
Een bontje zal denk ik niet zo veel uitmaken voor stijve spieren. (aangenomen dat het aan de spieren ligt)

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:35

Sommige paarden kunnen er gewoon niet tegen om 's-nachts buiten te staan. Ik sta bij een fokker van Friesse paarden en daar staan een jonge ruin en een wat oudere merrie tussen die er ook stijf van worden. Zijn overigens geen familie. Als de rest nog lekker buiten loopt (de jonge dieren en merries die niet bereden worden staan daar zonder dek) en nergens last van hebben, gaan die gewoon 's-nachts naar binnen. Als het erg koud wordt een dek op.

Paarden zijn verder prima gezond volgens DA en bovenstaand zou de beste oplossing zijn.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 06:44

als je zadel goed past heeft het geen zin om er een bontje onder te doen.
je kan de spieren voor het rijden inwrijven met een verwarmend spiermiddel,of idd longeren om de spieren wat losser te krijgen

SpecialPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:07

Het bontje is er juist voor als het zadel niet helemaal ligt zoals het zou moeten liggen. Dus ik vind longeren ook een goede optie! Zal dat gewoon eens proberen als ik jou was..

Rianneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:20

Ik denk niet dat een bontje zal helpen.
dat is meer wat versteviging voor de rug.