zadel schuift... singel ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kimG

zadel schuift... singel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 14:38

mijn hafje heeft een lekker buikje ( dat gaat er na 12 veulens ook niet meer af )
ik heb een goed passend zadel wat net is opgevuld.
weet iemand of er iets van een singel bestaat met een speciale vorm?
de singel zit namelijk vrij in haar oksel ( hier heeft ze gene last van volgens mij ) maar daardoor schuift het zadel ook naar voren.
groetjes Kim

fuego3

Re: zadel schuift... singel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:46

als het zadel naar voren schuift kun je denken aan een staart riem,,,, maar ik probeer mij een voorstelling te maken van het naar voren schuiven van het zadel. als je aan het longeren bent klapperd het zadel achter dan ook?

singels met speciale pasvorm is er wel maar volgensmij niet tegen het verschuiven?

chantal1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 16:28

Het klinkt toch alsof je zadel niet goed past. Een goed passend zadel blijft liggen waar hij hoort.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 16:30

dat probleem zie je idd vaker bij hafjes en fjorden
die hebben vaak snel een buikje waardoor de singel naar voren schuift met het zadel

daar zijn geen speciale singels voor... misschien een staartriem proberen

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 17:50

dacht dat daarvoor een banaansingel kon helpen

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 17:51

banaansingel is daarvoor niet bedoeld volgens mij

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 17:52

Toen mijn haf nog wat bol was had ik het probleem ook, de singel wordt als het ware naar voren geperst door de buik Clown

Het zadel wat verder naar achteren leggen (voorkant zweetblad moet gelijk lopen langs de schouder) en een anatomisch gevormde singel (zoals de singels van bijvoorbeeld thorowgood) verhelpen het probleem Lachen

yvetje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 18:06

ik zal indd ook naar je zadel laten kijken hoor.
want zadels horen niet te schuifen.
dat probleem heb ik ook gehad en is daar door niet fijn gaan lopen.
dus laat iemand er naar kijken Pling
groetjes yvette

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 19:31

ik heb speciaal in het topic gezet dat mij zadel dus net een week geleden is nagekeken ! dus graag de reacties je zadel na laten kijken voor je houden....
ik vind het een beetje beledigend als je de topic start niet leest toch te reageren. mijn zadel schuift ook niet onder het rijden als en correct gelopen en gezeten word. maar na drie bokken zit ik met zadel en al op haar schoft.
een staartriem vind ik persoonlijk niet zo... omdat een straat toch het einde van de wervelkolom is, en ik daar liever niet mijn 85 kg aan ophang. ik zal eens kijken naar de banaansingel, een anatomisch heb ik nu dat scheelt en ook een neopreen ( is wat stroever ) maar nog niet optimaal, nu het ik dus weleens een typisch gevormde singel gezien en was daar benieuwd naar
bedankt voor de tips in elk geval

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:36

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:44

Ik heb de kieffer wallstreet singel gehad en houdt inderdaad oksel vrij , alleen is hij wel duur.

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:50

Staartriem lost het probleem wel op. Mijn fjord was ook zo'n dikkerdje

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:11

Nog een (dure) oplossing: een Eric le Tixerant-singel, ook te koop onder de naam Barnsby Comfort singel. Deze singel heeft een breed, elstisch onderstuk dat op het borstbeen ligt. Hierdoor verplaats je de druk van de singelstoten iets naar achteren en blijft het zadel beter liggen. Het is ook zee comfortabel voor het paard in kwestie. Nadeel: lelijk en duur. Voordeel: het werkt écht. (Ik heb de singel in gebruik met een boomloos zadel en kan er zelfs gewoon mee opstijgen).
Even googlen met Erix le Tixerant geeft meer info!

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:42

kimG schreef:
ik heb speciaal in het topic gezet dat mij zadel dus net een week geleden is nagekeken ! dus graag de reacties je zadel na laten kijken voor je houden....
ik vind het een beetje beledigend als je de topic start niet leest toch te reageren. mijn zadel schuift ook niet onder het rijden als en correct gelopen en gezeten word. maar na drie bokken zit ik met zadel en al op haar schoft.
een staartriem vind ik persoonlijk niet zo... omdat een straat toch het einde van de wervelkolom is, en ik daar liever niet mijn 85 kg aan ophang. ik zal eens kijken naar de banaansingel, een anatomisch heb ik nu dat scheelt en ook een neopreen ( is wat stroever ) maar nog niet optimaal, nu het ik dus weleens een typisch gevormde singel gezien en was daar benieuwd naar
bedankt voor de tips in elk geval

maar die 85 kilo zit op de haflinger en niet aan een staart riem hoor Haha! ,, ik snap je probleem wel , maar vaak kunnen ze het makkelijk hebben,,er word vaak raar tegen aan gekeken maar het lijkt mij prettiger als een zadel op de schoft.

Duerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:29

Beste Mensen.
ookal ligt je zadel goed. wanneer de singel te ver naar voren zit ( in dit geval komt dit dus door z'n buikje Haha! ) trekt de singel het zadel automatisch mee naar voren......
ik zou ook even kijken of het zadel beter blijft liggen met een staartriem.
Succes Knipoog

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 16:34

dank je wederom voor lle tips ik ga even googelen !

Rianneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:07

of je singel zit te los ? Clown

Troelaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:55

het schuiven blijft altijd een probleem vrees ik. een goed passend zadel is natuurlijk een must. maar dat heb je laten nakijken dus ik neem aan dat dat goed moet zijn. ik had hetzelfde probleem bij mn fjord. zij heeft nu , na veel trainen, niet zo'n enorme buik meer maar het blijft moeilijk. schoftloos paard he... Knipoog een neopreen singel bevalt mij het beste. wel een die anatomisch gevormd is. en elastiek erin is volgens mij helemaal funest. dan zit er veel te veel speling in.. dus geen elastiek!! misschien dat een staartriem erbij ook oplossing bied.
succes!

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:09

Ook mijn haflinger heeft niet haar ideale figuurtje terug gekregen na verschillende veulens.
Ze is ook flink rond gebleven, waardoor het goed passende zadel gaat schuiven.
Ik heb er nu een staartriem aan een een singel van thorowgood, en ik moet zeggen dat het een stuk beter blijft liggen.
Een staartriem vond ik eerst ook niet leuk, maar is wel een oplossing voor een (goed passend) schuivend zadel.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:11

tja als je zadel schuift past ie toch niet goed.........
een staartriem kan een tíjdelijke oplossing zijn

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:14

Snoevie schreef:
tja als je zadel schuift past ie toch niet goed.........
een staartriem kan een tíjdelijke oplossing zijn

Het zadel kan wel goed passen, maar door de ronde buik schuift de singel naar voren
en trekt vervolgens het zadel mee. En dat gaat makkelijk als je pony bijna geen schoft heeft.
Zoals TS ook al eerder heeft aangegeven is haar zadel net gecontroleerd, en paste goed.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:19

tja probeer dan eens een banaansingel,al is het niet goed voor de rug van de pony als het schuift

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 20:10

voor als er meelezers zijn Knipoog ik had een goed tip van iemand via pm dat wintec en bates met een eric hupeldepup look a like komen maar dan beter en wat voordeliger. Ik wacht deze even af. kijk even in mijn omgeving of ik een banaan eens kan proberen voordat ik hem aanschaf
groeten