17 inch zadel -> paard lange rug

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Renee91

17 inch zadel -> paard lange rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 09:16

Ik heb de volgende vraag aangezien ik nooit paarden heb gehad met een wat langere rug (rechthoeksmodel): Mijn gelderse merrie is zadelmak en ben bezig met het aangschaffen van een zadel. Nou was mijn vraag of je een 17 inch zadel op een wat langer paard kan leggen?

Andersom weet ik dat het niet kan maar aangezien ik een "klein kontje" heb en altijd 17 of 17,5 inch rijd vroeg ik mij dit af.

Alvast bedankt.

Renee

Re: 17 inch zadel -> paard lange rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 09:20

de lente van het zadel (dus de inch) moet op jou worden aangepast en niet op je paard. Dus je kan gerust een 17 inch nemen en het zadel gewoon aan passen aan je paard Knipoog

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:10

@houvanponies : daar ben ik het niet helemaal mee eens....
De lengte van je zadel kan door een grote inchmaat ook groter worden, waardoor het te lang is voor de rug van je paard.
Een lang zadel op een paard met een korte rug kan een probleem zijn (extreem voorbeeld: 18 inch zadel op een a/b pony past dus echt niet war formaat zadel/rug betreft)
Een kort zadel op een paard met een lange rug is geen probleem.

Natuurlijk moet het zadel wel passen voor het paard, maar dat even buiten beschouwing gelaten.

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 17:00

Bedankt!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 17:03

Renee91 schreef:
Ik heb de volgende vraag aangezien ik nooit paarden heb gehad met een wat langere rug (rechthoeksmodel): Mijn gelderse merrie is zadelmak en ben bezig met het aangschaffen van een zadel. Nou was mijn vraag of je een 17 inch zadel op een wat langer paard kan leggen?

Andersom weet ik dat het niet kan maar aangezien ik een "klein kontje" heb en altijd 17 of 17,5 inch rijd vroeg ik mij dit af.

Alvast bedankt.

Er staat op marktplaats.nl een Jill Thomas zadel te koop (oke dat is wel een endurancezadel dan) die op een Gelders paard heeft gelegen en 17" inch is............dus dan kan het volgens mij wel!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 17:08

Je hebt zadels met ronde kussens aan de achterkant en zadels met kussens die naar achteren steken. f voorbeeldje zoeken.....
rond:
Afbeelding
lang:
Afbeelding

Dus, als je de druk meer wilt verdelen over de lengte van de paardenrug, dan moet je voor een lang type gaan. Maar een zadelmaker kan jou het beste advies geven.

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 19:08

Weet jij dan ook toevallig of je een zadel met ronde kussen ook aan kan laten passen tot wat langere kussens?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:25

Renee91 schreef:
Weet jij dan ook toevallig of je een zadel met ronde kussen ook aan kan laten passen tot wat langere kussens?

Dat kan volgens mij niet.Langere kussens zijn namelijk gemaakt van meer leer.
bij het aanpassen van ronde naar lange kussens kom je dus een stuk leer tekort.
Daarbij is een zadel met ronde kussens ook neit gemaakt om om te bouwen naar lange kussens, daardoor wordt de pasvorm namelijk ook totaal anders.