D Trens?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Specials

D Trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 21:35

Hoi Allemaal..

Ik rijd al een tijdje een paard voor mensen die eigelijk geen zin meer dr in,
Eerst was het 3-4 dagen en inmiddels al 6-7 dagen.
Nu is het een paard wat van zichzelf heel erg snel protest leverd, Heb hier al eerder
een topic over gemaakt, Maar dat hielp niet zoveel helaas.

Nu is mij verteld om een ander bit te proberen,Nu heb ik niet zo erg veel verstand van welk bit enzo.
Ze loopt momenteel op een Dtrens en ik weet niet wat dit bit presies doet en waar het goed voor is,
Zelf heb ik het idee dat het bit te scherp is voor dr en dat ze daarom zo vaak ook in protest kom.

En nog iets wat me behoorlijk dwars zit is dat ze niet constant stil loopt in dr aanleuning en met dr hooft, Dus de teugels uit me handen trekt en hierdoor krijgt ze elke keer kleine wondjes bij de mond.
Zeg maar bij de boven kant van die D vormige dingen Verward (Het is niet zo dat ik trek ofzo hoor als iemand anders dr op rijd heeft ze dit ook).

Bij wiki kon ik alleen dit vinden:Normaal gesproken zijn de bitringen rond, bij een D-trens zijn deze D-vormig. De druk van de D tegen de wang vergemakkelijkt het sturen.

Nu mijn vragen:
Wat kunnen jullie mij nog meer vertellen over dit bit en zijn jullie voor of tegenstanders?
Welk bit raden jullie me aan ipv van deze?
Of moet ik deze gewoon houden?

Ik weet niet of het hier goed staat sorry Bloos
sorry voor de spelfouten ben dyslecties Bloos

Bedankt alvast.

annemiek186

Re: D Trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 00:13

ik raad een knevelbitje aan. het prtest zal snel stoppen door de zachte werking van het bit.
het bit ligt door de lange knevels heel stil in de mond en je zult zien dat het paard daar ook een stuk rustiger van word met zijn hoofd !!

heel veel succes ermee !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 00:23

Je kunt dan net zo goed een gewone watertrens aanwenden met ronde ringen, liefst dubbelgebroken. De knevels van een kneveltrens hebben als functie dat je het bit niet door de mond trekt, verder is de werking exact hetzelfde als bij een gewone watertrens.
Verder lijkt het me niet onmogelijk om ook een gevoelig jonkie met een D trens te rijden, ik heb dit ook vaak genoeg gedaan, zonder ellende trouwens. Het is de hand van de ruiter die de mate van inwerking bepaalt en niet het bit.
TS, wat voor mondstuk heeft dit bit?

annemiek186

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 01:46

[quote="suleilitha"]De knevels van een kneveltrens hebben als functie dat je het bit niet door de mond trekt, verder is de werking exact hetzelfde als bij een gewone watertrens.
quote]

ben ik niet met je eens...

de knevels leggen het bit als ware stil... vandaar de rust in de mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 01:59

Als je onbeheerst gaat zitten pleuren aan het bit hebben ook in dit geval de knevels geen enkele zin en kun je net zo goed een watertrens met bitschijven nemen, Annemiek.
Correct me if I'm wrong maar ik heb ook gereden met een kneveltrens en heb deze nog wel in de kast liggen, Ik gebruik echter de mijne niet meer omdat die enkel gebroken is en ik door ervaring al enige jaren terug ben gekomen van het gebruik van enkel gebroken bitten.
Verder heeft een kneveltrens voor mij geen toegevoegde waarde, het is een bitje voor met name de springsport en je ziet het ook in de rensport maar voor een dressuurgericht iemand heeft het geen enkele toegevoegde waarde. Ik keur het niet af maar prijs het ook niet aan. De werking van de knevels is met name op de wangen van het paard en je kunt je een paar keer afvragen of je dat nodig hebt bij het doorsnee paard. Kneveltrens, best, maar dan wel ongebroken of dubbelgebroken!

Overigens ben ik niet tegen een D-trens en ook niet tegen een bustrens. Heb met beide wel gereden en zoals geen bit hetzelfde is, zo is ook geen paard hetzelfde. Hefboomwerking kan geen kwaad, mits je een gevoelige hand hebt.
Ik hoop dat ik nu heel Bokt over me heen krijg, ik heb een jaar geleden een jong paard onder het zadel door een marathonparcours gereden, op een Liverpool. En ook nog eens met oogkleppen.
Bad bad woman!!!!

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 17:11

Allebei bedankt!

Ik heb vandaag en gister met een dubbel gebroken watertrens gereden en ze was hier nog onrustiger van in de hooft houding maar wel al better in vergelijking met de Dtrens! Maar toch is het nog niet wat is zoek en wat werkt bij ons Huilen

@suleilitha: wat bedoel je presies met mondstuk Bloos ik weet niet of het is wat je bedoelt maar de Dtrens is enkel gebroken en naar mijn mening best smal.

K heb zelf nog nooit van een knevelbit gehoord dus k ga even op wiki zoeken!

Hou jullie op de hoogte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:28

Samster, het is niet zo dat een paard gelijk super loopt op een ander bitje. je zegt wel dat ze kwa hoofdhouding beter liep, dus het begin is er, ik zou het nog even aankijken. Denk verder goed om wat je met je eigen handen doet!

Mondstuk is het deel van het bit wat tussen de ringen in zit Knipoog

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 18:26

Ik denk niet dat het aan mijn handen ligt,K zeg niet dat mijn houding + handen altijd goed is maar als dr een ander meisje van stal op gaat als het mij niet lukt doet ze het zelfde.

De Dtrens is een 12,5cm , best smal en enkel gebroken.
en de watertrens van vandaag was iets dikker en dubbel gebroken.

Dat knevelbit waar jullie het eerst over hadden staat bij wiki dat die ook snel wondjes kan veroorzaken bij dr mondhoeken en aangezien mevrouw heel wondgevoelig is aan gelegt lijkt me dat geen goed plan want dr passen volgens mij ok geen bitringen omheen.

bedankt!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:18

Nee, een fulmertrens kan wondjes veroorzaken op exact dezelfde manier als een watertrens dat kan doen. Een kneveltrens heeft dezelfde aansluiting als een bustrens, een fulmertrens als een watertrens met daaraan dan nog knevels met haakjes vastgemaakt. (die is in nederland ook niet heel bekend)

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 19:28

Vandaag heb ik met een enkel gebroken watertrens gereden en dit ging toch weer iets beter dan de dubbel gebroken watertrens!

Zelf het protest was minder en als ze in protest kwam was het veel sneller opgelost,Morgen weer met dit bit rijden en daarna nog een dag en als k dan nog steeds vorderingen blijf zien dan denk ik dat ik het voorlopig op dit bit hou.

Houd jullie uiteraard op de hoogte!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:42

Mijn paard heeft een gevoelig snoetje en krijgt ook wonden van een D-trens. Juist omdat ze in wendingen een beetje meeduwen (net als een kneveltrens, daar krijg je dus hetzelfde probleem mee...) krijgt mijn paard die plekken. Geen wonder dat het dier dan niet constant wil lopen, het irriteert en doet misschien echt wel pijn.
Ik ben gewoon terug naar een watertrensje.
Succes met je zoektocht naar iets passends!

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 21:48

je beschrijft nu presies wat ik bedoel haha,
het komt ook echt door die D dat ze die wondjes krijgt echt heel erg vervelend!
Dit is ok voor haar de eerste keer dat ze op een water trensje gaat lopen omdat de vorige eigenaren enzo niet met dr overweg konden werd ze ook heel vaak op S&T gereden of dus met de D trens door de huidige eigenaren maar dan wel in combinatie met de slofteugel.Ik ben nu de eerste die me dr aan waagt om het zonder hulpmiddelen te doen aangezien ik wedstrijden wil gaan doen met dr ,En het is zo zonde dat ze nu eigelijk al best verziekt is want het is zo'n leuk paard en nog maar 9 jaar dus hoop dat het weer helemaal gaat lukken met dr!

Zo zonde allemaal dat mensen niet weten wat ze met een paard aan moeten en dan maar meteen het hele paard verzieken, ik kan dr zo slecht tegen.

ponypret

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:21

misschien eens een goed begin om het gebit van het paard na te laten kijken?
waarschijnlijk doet elk bit zeer in de mond als er iets niet goed zit aan het gebit,bijv.haken op de kiezen.
Een paard reageerd meestal averechts op elk bit als het gebit niet in orde is!

Impish

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 23:22

Bitringen zijn doorgaan dè oplossing bij problemen aan de buitenzijde van de mond.
Het voorkomt dat het bit kan schuren, wat wondjes veroorzaakt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 08:34

Dat ben ik niet met je eens Impish, het bit kan geen wondjes meer veroorzaken, maar de bitringen daarentegen wel. En dat doen ze nogal eens.