springschoenen waar nou precies goed voor ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

springschoenen waar nou precies goed voor ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:11

hoi,

ik kijk regelmatig bij de HAW en daar zie ik veel mensen die paarden met ijzers hebben met spring schoenen rijden. Maar ik zie er ook genoeg die zonder rijden. En ook zonder springen. Dus wat is jullie mening altijd springschoen (als je paard ijzers heeft) of alleen met springen ? of gewoon nooit ?

ik ben erg benieuwd aangezien mijn paard vandaag voor het eerst ijzers heeft en ik aanstaande zaterdag met hem wil gaan springen(mits hij goed loopt) maar heb nog geen springschoen.

gr nina

XR_biin

Re: springschoenen waar nou precies goed voor ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:09

ik rijd de paarden gewoon dressuur zonder springschoenen,
met springen rijd ik niet echt op paardeen met ijzers, een paar X maar dat was net 50cm ofzo..
maar licht eraan, hoe je paardjhe is, als ie een beetje onhandig is met springen is het miss wel handig...
wat mij gezecht is is dat springschoenen zijn voor paarden die met hun acherbenen voorbenen aantikken(jeweetwel bij de hoef enzoo, niet dat zo'n paard bij de oksels komt ofzo haah Tong uitsteken ,
maar miss kan je ze lenen van iemand, bij ons zijn er genoeg nie zonder springen hoor Knipoog

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:41

Springschoenen hebben wel degelijk een echte functie en heus niet alleen voor springpaarden.
Springschoenen moeten paarden ervoor beschermen dat ze niet met hun achterbeen/hoef op de bal van hun voorhoef slaan en zich zo erstig kunnen blesseren.
Dit kan met springen gebeuren maar ook met dressuur, of in de wei noem maar op.
Alleen is het zo dat niet ieder paard hier aanleg voor heeft maar veel mensen gebruiken ze dus als voorzorg.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 09:55

Ik gebruik ze omdat mijn paard met zijn achter hoef op de bal van zijn voor hoef stapt en om er voor te zorgen dat hij niet op de lippen van zijn voor ijzers kan staan(dan ligt je ijzer er nl zo af).

rhapsody_do

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:01

Ik gebruik altijd springschoenen, dus ook met dressuur. Mijn paard staat voor zo dat ze met ijzers krassen krijgt bij de kroonrand. Zonder ijzers komen haar hoeven ook tegen elkaar, maar toen viel het minder op. Maar nu met ijzers heb ik anders na het rijden van die witte krassen op haar hoeven zitten.... Knipoog

Bucas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:03

Ik doe ze ook om in het land anders dan trapt die zn eigen ijzers eraf voor :S

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:06

Als de smid net geweest is doe ik ze standaard 2 weken om in de
wei tegen het aftrappen. Mijn ene merrie doe ik met rijden of longeren
ook springschoenen aan omdat ze na een langdurige blessure nog wel eens
voor wil aantikken, de andere merrie rijd ik zonder, die heeft ze niet nodig.

Ik gebruik ze dus alleen als het nodig is en na het beslaan 2 weken uit voorzorg bij
in de wei gaan Lachen

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:07

Ik rij mijn paard nooit met springschoenen, hij heeft geen ijzers en is zich heel bewust van zijn eigen voeten. Ik heb nog nooit gehad dat hij zijn hoefballen aantikte (*klopt af) en met springen ook niet. Heb ze één keer om gedaan met longeren, toen ik klaar was stond het bloed hem in de kootholte omdat die rotdingen hadden geschuurd... Dus ik doe ze nooit meer om, zie er geen meerwaarde van...

daandriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:09

Ik moet ze bij Bas om voor zijn ijzers, hij heeft ze nu tijdens het rijden als een paar keer af getrapt..

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:25

Inderdaad, het paard kan zijn ijzers eraf trappen.
Sommige houden ze altijd om, andere de eerste 2-3 weken als de smid is geweest.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:33

Mijn paard heeft ijzers en ik gebruik geen springschoenen. ook niet als de smid net is geweest. Mijn paard heeft zijn ijzers er nog niet afgetapt.
Maar een springschoen beschermt het paard zijn hoefballen als hij ze aantikt.

Tessa_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:59

Je hoeft niet bij alle paarden springschoenen om, sommige doen het voor de zekerheid en sommige omdat het echt nodig is, het helpt wel bij het aftrappen en het is voor bescherming voor de hoefbal. ik zal dan gewoon kijken of die ze eraf trapt

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:01

mijn paard krijgt alleen springschoenen aan op de wei en aan de longe, en als ze heel fris is met rijden, omdat ze zich vaker aantikt/ haar ijzer aftrapt .

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:11

Ik rij mijn paard met springschoenen omdat ie zich al een paar keer flink heeft open getikt op de ballen van zijn voet.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:34

Mijn pony krijgt ook springschoenen om als ik hem longeer of met hem wandel. Hij heeft zn eigen al eens flink open getrapt en die wond is nog niet helemaal genezen. Ik gebruik ze dus voor de bescherming van de bal van de hoef.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:40

mijn paard springt zelden tot nooit en heeft ook geen ijzers. Met rijden heb ik wel altijd springschoenen om (achter) omdat ze behoorlijke o-benen heeft en met dr kroonranden tegen elkaar strijkt. met die springschoenen voorkom ik dus wondjes.

ladyisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:48

Ik gebruik ze met de cross en dat is écht wel nodig, voor de rest spring ik B en L, dan doe ik het soms. Op buitenrit altijd wel omdat ze dan wel eens wat gek kunnen doen.

Michh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:19

Ik gebruik ze voor het springen dan tikt ze zich heel vaak aan.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:05

Ik gebruik ze soms nadat ze net beslagen en ze in de wei gaan, als ze dan echt tekeer gaan wil het nog wel eens gebeuren dat ze er eentje aftikken.
Verder gebruik ik ze in bos wanneer er flink wat blub ligt en ik gebruik ze ook altijd op concours wanneer ik met stiften rijd, bij eentje heb ik dan ook achter springschoenen om, die heeft nog wel eens flink de kroonrand opengetrapt.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 23:01

Ik gebruik ze voornamelijk voor de kar, of met springen. Maar nooit bij het paard, want die heeft geen ijzers, maar mn pony wel, en die stap al ver over dus is het met springen en crossen voor de kar wel erg fijn. Ook heb ik ze met het crossen vaak achter om zodat hij niet op de rand van zijn ijzer gaat staan want dan heeft ie er een achterijzer af liggen, en dat loopt ook niet lekker...

Maar je moet gewoon naar je paard kijken hoe die loopt, en of je ze nodig hebt. Veel mensen hebben ze ook voor het leuke/mooie.

lisetjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 18:06

spring schoene zijn toch om de hoeften te beschermen tegen de balken Tong uitsteken

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:27

Ik gebruik springschoenen omdat mijn pony zich met haar achterbenen in dr kootholtes aantikt en ook nog wel eens een ijzer af wil trappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:05

Dit is al een heel oud topic dus ik TeM even ;)

LoveCartoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:52

Ik gebruik ze vooral met losgooien, en met springen worden ze vooral ook gebruikt, aangezien mijn verzorgpaard echt hele rare sprongen kan maken - hij schrikt van kaboutertjes dus ja, hij maakt lammetjessprongen en weet ik t allemaal, dus voor 't geval voor t aantikken van kootholtes en het afslaan van de ijzers.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:09

Ik heb ze een tijdje moeten gebruiken bij mn tinker met spring en cross want anders trapte ze haar ijzer eraf, nu heeft hoefsmid extra lipje aan gemaakt en ze zijn korter dus nu heb ik ze niet meer nodig :)

Voor mn paard de cross en springen had ik ze wel altijd om, omdat ie soms nogal lomp kon zijn :+