[WN] zadel passend of niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

zadel passend of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 18:51

Hallo,

ik ben al enkele maanden bezig mijn paard om te scholen naar western (recreatief), en heb nu het aanbod gekregen om een Westwood over te nemen (met schuimrubber pad en singel). Nu vraag ik mij af of het zadel wel helemaal goed ligt, en aangezien ik zelf niet veel ervaring heb met westernzadels vraag ik het even hier. (Mijn instructeur heeft dezelfde foto's gekregen en hij komt het zadel binnenkort in het echt bekijken, maar het wordt natuurlijk niet voor onbeperkte tijd voor mij vastgehouden, daarom dit topic).

De foto's vertekenen misschien een beetje door zijn bolle grasbuik Clown

Afbeelding

Langs opzij

http://i215.photobucket.com/albums/cc11 ... 000191.jpg
http://i215.photobucket.com/albums/cc11 ... 000261.jpg
http://i215.photobucket.com/albums/cc11 ... nt4747.jpg

Langs achter

http://i215.photobucket.com/albums/cc11 ... ment14.jpg
http://i215.photobucket.com/albums/cc11 ... ment74.jpg

Langs voor

http://i215.photobucket.com/albums/cc11 ... ent147.jpg

Het kan zijn dat de foto's niet duidelijk genoeg zijn om echt te kunnen beoordelen, ik zie nu dat ze wel van vrij ver weg getrokken zijn.

DubbelFun

Re: zadel passend of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:24

Een zadel moet je sowieso zonder pad passen, nu kun je echt niets zien. Overigens is het zonder pad al moeilijk genoeg om te beoordelen vanaf een foto Haha!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 19:27

Woeps Bloos Eigenlijk had ik dat moeten weten, mijn veelzijdigheidszadel heb ik ook zonder dekje gepast. Omdat ik er daarna nog opging maar meteen de pad eronder gelegd, hmm, ik zal hem dus nog eens moeten gaan passen. Klopt de lengte wel zo'n beetje?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:30

Voor mijn gevoel zou het zadel ietsjes naar achteren mogen, maar heel veel ruimte hou je dan achter niet over.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:33

Doordat je paard wat buikig is trekt je zadel naar voren. Daarbij lijkt het een beetje dat het zadel teveel op de schoft komt, maar door de pad en het standpunt van de fotograaf kan ik dat absoluut niet met zekerheid zeggen, dus als ik het fout heb mag je het gerust zeggen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 19:35

Buikig is heel netjes verwoordt Haha! Ik denk dat het wel wat vertekend, maar ik ga het nog eens passen zonder pad (stom dat ik dat niet meteen gedaan heb)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:38

Solleke_Noah schreef:
Buikig is heel netjes verwoordt Haha! Ik denk dat het wel wat vertekend, maar ik ga het nog eens passen zonder pad (stom dat ik dat niet meteen gedaan heb)

Hehehe, die fout heb ik ook al eens gemaakt hoor Knipoog is zo'n gewoonte Lachen

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:26

Wat ook kan helpen is een filmpje in beweging maken, en zelf voelen. Als een zadel echt niet goed past laat het paard het vaak in de gangen wel merken.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 21:54

Ik heb ermee gestapt en gedraafd, en hij liep niet bepaald anders, het zadel zelf zat wel heel goed Lachen

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 15:24

Hier de nieuwe foto's zonder pad. Ik heb er een uurtje mee gereden en hij liep wel goed.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat denken jullie? Ik vond hem wel goed liggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:30

Ik vind hem nog steeds ver naar voren liggen, ook lijk je weinig schoftruimte over te houden onder de pommel en dan is hij nog niet eens aangesingeld.
Misschien een goed idee om er eens iemand bij te halen die paard en zadel kan opmeten en kijken of het echt goed past.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:03

hij bied inderdaad te weinig schoftruimte. Dat kan je nog eens bevesigen door aan te singelen en druk op het zadel te zetten met je hand.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 21:15

Ja, ik was zelf ook een beetje aan het twijfelen bij de schoft, met pad eronder en aangesingelt kon ik er wel met mijn hele hand onder, ik moest de pad ook goed in de kamer (?) van het zadel trekken. Misschien moet ik dan toch maar doorzoeken.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:10

Foto's zeggen niet veel.. Je moet met je handen onder het zadel doorschuiven en voelen of ie meevormt met de rug van je paard. De vormen moet al meegaand zijn en dan de rest: ruimte schoft, grootte enz. En dan gaan rijden, kijken hoe ie oa ligt als je erop zit. Zadel moet op zich al wel meteen lekker en stevig liggen als je 'm op de rug van je paard legt.
Zadel ziet er op zich klein uit in verhouding met paard, maar dat zegt niets over passen of niet Knipoog Succes.