goede zadels voor paard met hoge schoft?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Xiu

goede zadels voor paard met hoge schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 18:15

Ik heb een paard met een erg hoge schoft en ook nog eens weinig bespiering ernaast. Voorlopig dus nog geen goed passend dressuurzadel gevonden, heb een tijdje alleen met VZH-zadel gereden (dat past goed) maar ik rijd gewoon liever met een dressuurzadel. Mijn springzadel past ook niet 100% maar goed, een springzadel vinden voor een paard met een extreem hoge schoft is helemaal een verschrikkelijke opgave, deze heeft gelukkig al een teruggesneden kamer Tong uitsteken

Ik wilde graag terug een Wintec Isabell Werth aanschaffen, maar met die standaard bomen hoefde ik daar niet eens over te denken want die passen toch niet. Onlangs echter heeft een vriendin van mij die een beetje met hetzelfde probleem zit er wel eentje aangeschaft en de zadelmaker kon blijkbaar aan dat zadel nog allerlei andere zaken aanpassen dan enkel de boom ook? Eens benieuwd of hier iemand daar al ervaring mee heeft, is dat dan vergelijkbaar met dat fish-systeem bij die nieuwe Thorowgoods ofzo?

Welke merken hebben zo nogal dressuurzadels die ook passen voor paarden met een (zeer) hoge schoft en die ongeveer in dezelfde prijsklasse liggen als de Isabell Werth?

bfsunshine

Re: goede zadels voor paard met hoge schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:16

Ik zelf heb een rosner. Bij divoza vandaan en daar kunnen ze ook een heleboel aan aanpassen.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:20

Voor mijn kwpner met ook een hele hoge schoft heb ik een KN dressuurzadel met teruggesneden boom. Ligt super. Ik heb hem 2de hands bij Divoza vandaan.

Xiu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 19:41

@ Roxxxiejjj: mijn paard staat helaas een heel eind van Divoza vandaan, dus ik vrees dat die niet tot bij mij gaan komen, haha. Melk model Rosner heb je?

@ Maykie: KN-zadels zijn nu net zadels waar ik zelf niet zo heel graag mee rijd... Bloos Toch bedankt voor je reactie!

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:46

Kijk in ieder geval naar zadels met een teruggesneden kamer. Ik rijd mijn paard met hoge schoft met een oude Kiefer Bavaria en heb het zadel op maat laten maken door een goede zadelmaker. Er zijn veel merken die dergelijke zadels verkopen waaronder Ainsley, JC, Hulsebos en inderdaad KN. Zadels van het merk Stübben zijn in ieder geval niet geschikt, helaas...

Xiu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 19:50

Naar een stubben was ik niet meteen op zoek. Ik behoor waarschijnlijk tot de minderheid aan ruiters die niet graag met stubbenzadels of kieffers rijden...

Ik heb nu een JC met teruggesneden kamer, zadel past op heel veel paarden maar op de mijne ligt het voor geen meter. Ik had vroeger een Ideal Equestrianzadel waar ik heel erg tevreden over was, oorspronkelijk ook gekocht voor een beetje hetzelfde type paard (qua schoft), ben er vrij zeker van dat dat zadel gepast zou hebben voor mijn huidig paard, maar laat ik dat zadel nu net twee weken voor ik dit paard kocht, verkocht hebben... En aangezien je die tweedehands al bijna niet vindt en deze nieuw momenteel net iets boven het budget ligt...

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:05

Dan denk ik eerder dat het JC zadel niet past door een verkeerde boommaat of iets dergelijks dan dat het niet past doordat de kamer niet ver genoeg terug gesneden is. Een goede zadelmaker kan voor maximaal 200 euro het zadel geheel passend maken (boom aanpassen en kussens geheel opnieuw vullen). Dan blijf je waarschijnlijk binnen jouw budget en hoef je niet op zoek te gaan naar een ander zadel...

Xiu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 20:15

Boomwijdte is alleszins de juiste, maar hij is iets te vlak (of hoe ik het ook moet uitleggen...). Dat zadel was in eerste instantie ook niet voor hem bedoeld, maar heb maar één dressuurzadel. Hij is redelijk ver teruggesneden, maar misschien inderdaad niet ver genoeg. Ik wist dat een boom iets wijder of smaller gemaakt kon worden en de kamer iets meer opgevuld, maar zijn daar dan ook nog andere aanpassingen aan mogelijk? Hij heeft ook nog eens een brede schoft, dus nauwer hoeft het zadel niet te worden want dan ligt het niet alleen op de schoft, dan gaat het ook langs de zijkanten drukken.

Ik zit er niets mee in om eventueel een ander zadel aan te schaffen, dit zadel is zeker heel fijn maar ik weet niet of het genoeg aan te passen gaat zijn om het voor Ravell passend te maken. Ik laat binnenkort toch een zadelmaker komen, heb alleen geen tijd om eerst langs de ruitersportzaak een aantal zadels te gaan proberen en eigenlijk heb ik niet zoveel eisen: het zadel moet wel wat wrong hebben en moet passen voor paard met extreem hoge schoft. Als ik dan een paar types van zadels kan noemen die andere mensen gebruiken voor hun paard met een hoge schoft moet hij er toch vast wel ééntje mee kunnen brengen dat netjes ligt op Ravell en waar ik ook graag mee rijd Tong uitsteken

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:31

Albion past heel goed op paarden met hoge schoft, Rossner trouwens dito. Beide erg fijne zadels, kwalitatief steekt de Albion er echter ben kop en schouders boven uit, maar ja zit dan ook een ander prijskaartje aan Knipoog

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 07:25

Ik heb een Jaguar zadel op mijn paard met hoge schoft. Maar die is ook wel wat duurder, misschien tweedehands te vinden? Albion lag er trouwens ook goed op. KN heb ik ook ik maar die ligt dus weer niet zo fijn.

Stefanie824

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 07:29

Ook Kieffer is goed voor hoge schoften met name door de teruggesneden kamer en veel 2e hands te vinden. Zou wel altijd ook een zadelmaker laten kijken om teleurstellingen voor te zijn.

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 07:38

Mijn vorige paard had ook een extreem hoge schoft met weinig tot geen vlees naast de schoft, zelfs kieffers, kn en rossner "verdwenen" in zijn rug, Albion heb ik zelf geen ervaring mee. Heb na lange zoektocht een Hulsebios laten aanmeten, echt super! Dat zelfde zadel heb ik weer zonder problemen laten aanpassen voor mijn huidige paard en deze heeft een totaal andere boommaat en pasvorm. Wat mij betreft een investering die de moeite waard is geweest.