zadel scheef--> bontje?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jemaine

zadel scheef--> bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 18:54

Mijn merrie is heel scheef en daardoor zakt mijn zadel tijdens het rijden steeds naar links, scheef dus. Het zadel past goed pas nog opgevuld (hulsebos). Natuurlijk ben ik bezig met rechtrichten, maar dat kost een lange tijd, en je moet zelf recht zitten anders word ze nog schever, vandaar mijn probleem.

Zou een bontje eronder tegen het schuiven helpen?

MWTBAP

Re: zadel scheef--> bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:55

Je hebt wel speciale bontjes die je zelf aan beide kanten kan opvullen, misschien is dat wat?
Stuur anders Sisco4life een pb, zij heeft er 1 en weet daar wel meer over te vertellen Ja

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:28

Een Flair Korrektor kan uitkomst bieden

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:35

Ja of een WOW zadel als je geld zat hebt Knipoog
Je kunt je paard ook vanaf de grond rechtrichten, kijk een bij klassieke dressuur en op de site van Marijke de Jong.
Als je niet te lang traint zou je dit ook op een goede bare back pad kunnen doen. Je voelt je paard super goed, kunt fijne zithulpen geven en je hebt allebei geen last van een zadel wat niet lekker zit / past.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:35

Probeer een keer een osteopaat/fysio erbij te halen. Tip: http://www.Happyatlete.nl
Zij kan jouw paard ook helpen met scheefheid incl. tips voor het trainen daarna.
Zodra jouw paard weer rechter word, ligt je zadel ook beter. Je zadel scheef opvullen is het slechtste wat je kan doen! Doe dat echt niet! Je maakt je paard dan alleen schever en schever.
Kijk aub eens op http://www.horseinmotion.nl
Hier staat dat ook volledig uitgelegd over hoe en wat.
Je paard kan dan ook niet meer recht worden omdat het zadel dan weer in de weg zit.
Bontjes maken je boommaat kleiner en het zadel ligt dus dan ook niet meer goed.
Kan gaan knellen omdat je zadel gewoon een maat kleiner word.
Je moet de bron van het probleem aanpakken. Dit door middel van wat je al zei : je concentreren met rijden op het rechtrichten. En laat zijn wervels/spieren een keer nakijken. Pak de bron aan!
Succes! Haha!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:46

MiniMouse schreef:
Probeer een keer een osteopaat/fysio erbij te halen. Tip: http://www.Happyatlete.nl
Zij kan jouw paard ook helpen met scheefheid incl. tips voor het trainen daarna.
Zodra jouw paard weer rechter word, ligt je zadel ook beter. Je zadel scheef opvullen is het slechtste wat je kan doen! Doe dat echt niet! Je maakt je paard dan alleen schever en schever.
Je paard kan dan ook niet meer recht worden omdat het zadel dan weer in de weg zit.
Je moet de bron van het probleem aanpakken. Dit door middel van wat je al zei : je concentreren met rijden op het rechtrichten. En laat zijn wervels/spieren een keer nakijken. Pak de bron aan!
Succes! Haha!

Je hebt helemaal gelijk!
Helaas zijn er te weinig mensen die dat beseffen...

Evitatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:20

MiniMouse schreef:
Succes! Haha!

Je hebt natuurlijk gelijk,
maar helaas is de bron zelf niet altijd aan te pakken, en dan moet je zoeken naar hulpmiddelen, zoals zij doet...

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:27

sluit me bij bovenstaande reacties aan. als je echt zeker weet dat je zadel helemaal goed past, roep er dan eerst een kundig iemand bij die samen met jou je paard recht kan krijgen.
een korrektor is een goede tijdelijke oplossing voor scheve paarden. aan een bontje zou ik niet beginnen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:02

Op mijn scheve merrie heb ik nu een WOW-zadel, omdat de vulling van mijn vorige zadel ook scheef trok door de ongelijke bespiering.
Ik ben er ook druk mee bezig natuurlijk, maar een erg scheef paard heb je niet zomaar recht...
Het WOW-zadel bevalt mij (en mijn paard Cool ) super!

jemaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 10:18

MiniMouse schreef:
Succes! Haha!

Ik ga dat inderdaad een keer doen, ik weet dat mijn paard scheef is in zijn lijf, maar ook als je van achteren kijkt is links veel bespierder dan rechts. En inderdaad mijn zadel past heel goed, dus een bontje is geen optie.

Bedankt voor de reacties en ik ga de bron aanpakken!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:22

een bontje kan wel een tijdelijke uitkomst bieden wanneer deze ruggegraatsvrijheid heeft
bij Mattes heb je modellen met inlagevakken, waarin je een vulling kan stoppen
zo kan je perfect één zone ophogen en de rest niet

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:45

Misschien eens door een onpartijdige zadelpasser naar je zadel laten kijken. De combinatie hulsebos en scheef paard roept bij mij al de vraag op of je zadel zelf wel echt recht is. Niet gaan klieren met bontjes etc maar je zadel een keer uit elkaar laten halen en boom + binnenste kussens goed controleren op symetrie.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:04

Citaat:
Je hebt natuurlijk gelijk,
maar helaas is de bron zelf niet altijd aan te pakken, en dan moet je zoeken naar hulpmiddelen, zoals zij doet...

De bron is zeker in dit geval heel goed aan te pakken!
En zeker met deze klachten verbeter je het niet met hulpmiddelen.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:05

#Ymke# schreef:
Misschien eens door een onpartijdige zadelpasser naar je zadel laten kijken. De combinatie hulsebos en scheef paard roept bij mij al de vraag op of je zadel zelf wel echt recht is. Niet gaan klieren met bontjes etc maar je zadel een keer uit elkaar laten halen en boom + binnenste kussens goed controleren op symetrie.

Hulsebos hoor je idd vaker dat het naar het paard word opgevult in dit geval scheef dus.
Laat idd ook je zadel door je osteopaat/ fysio gelijk nakijken als ze er is!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:06

foxy80 schreef:
een bontje kan wel een tijdelijke uitkomst bieden wanneer deze ruggegraatsvrijheid heeft

Nogmaals, je moet toch de bron aanpakken.
Hoe langer je een paard scheef laat worden hoe moeilijker het word.
Een afspraak is zo gemaakt! Haha!

jemaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 18:56

weet iemand een goede fysio / osteopaat in de omgeving Lunteren? Ik kan er geen vinden

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:28

jemaine schreef:
weet iemand een goede fysio / osteopaat in de omgeving Lunteren? Ik kan er geen vinden

Kijk eens op www.happy-athlete.nl
daar staan ook therapeuten op die in jou regio werken

Rianneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:31

Het zou wel moeten helpen denk ik!
meer kan ik je ook niet vertellen Tong uitsteken

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 08:24

MiniMouse schreef:
foxy80 schreef:

Nogmaals, je moet toch de bron aanpakken.
Hoe langer je een paard scheef laat worden hoe moeilijker het word.
Een afspraak is zo gemaakt! Haha!

ze schrijft dat ze al bezig is met rechtrichten
een fysio gaat ook niet van de ene dag op de andere wonderen verrichten
en een half jaar scheef zitten tot het probleem opgelost is is ook niet bepaald aan te raden voor de rug van de ruiter

normaal gezien ben ik wel de eerste om te roepen, zadelmaker erbij, bekijk je rijden eens kritisch en haal een expert erbij voor de rug van je paard te checken, maar dat heeft ts al grotendeels achter te de rug

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 09:28

Citaat:
ze schrijft dat ze al bezig is met rechtrichten
een fysio gaat ook niet van de ene dag op de andere wonderen verrichten
en een half jaar scheef zitten tot het probleem opgelost is is ook niet bepaald aan te raden voor de rug van de ruiter

normaal gezien ben ik wel de eerste om te roepen, zadelmaker erbij, bekijk je rijden eens kritisch en haal een expert erbij voor de rug van je paard te checken, maar dat heeft ts al grotendeels achter te de rug

Dat zeg ik Knipoog Bloos