Boommaat berekenen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Boommaat berekenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 21:01

Voor een bepaald paard wil ik een tweedehands zadel kopen wat niet de hoofdprijs moet kosten.
Helaas is het paard licht zadelmak en weet ik niet wat voor boommaat zadel erop gelegen heeft.

Normaal gesproken test ik het uit door verschillende zadels erop te leggen, maar ik heb momenteel alleen smalle zadels liggen en het paard is iig niet smal Clown

dus nu vroeg ik me af: kan ik op de een of andere manier door het paard op te meten oid de boommaat berekenen?

Dan heb ik een beetje houvast bij mijn zoektocht naar een goed passend zadel.

cissy

Re: Boommaat berekenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:12

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 07:23

Evt een wintec pasmal ergens lenen of kopen, dan weet je iig de wintec boommaat en van daaruit is het niet zo moeilijk om door te rekenen naar een gewone boommaat?

Els_St

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:45

Zoals BrittKitt zegt, meestal kan een zadelmaker je hier wel verder bij helpen! Succes verder.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:20

even uit een oud topic gepikt;\

Citaat:
Dit is niet zo moeilijk.
Je hebt een flexibel iets nodig (flexibele lineaal, ijzerdraad omwikkeld met schuim o.i.d., bij de bouwmarkt is vaak wel iets te vinden).
Je hebt een stuk nodig van 42 cm.
Deze plaats je met het midden op de schoft van je paard, ter hoogte van het midden van de schouder.
Dan buig je beide uiteinden om je paard heen en neem je 'm eraf. Als je nu de afstand meet tussen de uiteinden van je flexibele draad, dan weet je de boommaat.

zo heb ik het ook ooit gedaan,kwam uit op 32cm .
zadelmaker geweest en die zij dat het inderdaad klopt als je het op die maneir opmeet

Brittje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 21:41

vooral een jong paard groeit en veranderd veel..
ik zou eens een zadelmaker laten komen (misschien heeft hij ook wel 2e hands zadels binnen je budget) dan weet je gelijk de boommaat en waar je op moet letten bij aanschaf van een zadel.

tenminste zo doen we dat bij ons altijd met jonge paardjes.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 21:46

Wintec heeft inderdaad een pasmal. Werkt heel handig!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 22:09

Bedankt, ik ga gewoon eens een flexibel iets meepakken om te meten dan, dat is het makkelijkste denk ik. De Wintecmal gaat via de zadelmaker begreep ik vandaag, en ik vind het een beetje idioot om eerst a 150 Euro een zadelmaker te laten komen voor de boommaat, een tweedehands zadel te kopen en dan nog eens een zadelmaker langs te laten komen ter controle. Dan zit ik ook alweer aan een flink bedrag voor een zadel. Ik koop liever niet via de zadelmaker omdat zij qua tweedehands meestal een beperkte keus hebben en omdat ze er echt flinke provisie opleggen. De zadels in de prijsklasse wat ik uit wil geven voor zo'n jong dier gaan gewoon drie keer niks zijn dus dan koop ik liever particulier en laat het uiteindelijk nog eens controleren.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 22:11

Ik kon de Wintecmal gewoon via een ruitersportwinkel lenen. Zaten niet eens kosten aan Lachen
Nu had ik daar wel mijn zadel gekocht, dus dat scheelt Haha!

Ik weet niet hoeveel haast dat je hebt, maar ik heb straks een Wintec 500 dressuur over met 4 bomen erbij (31 t/m 34 cm).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 06:09

Lief van je, maar het is de bedoeling om vrij snel met het paard aan de slag te gaan.
Ik had geinformeerd bij de shop, maar dan meten ze zelf en willen ze me gelijk een Wintec aanpassen en dat was niet de bedoeling hahaha.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 07:11

Je kan met je flexibele boomafdruk, dus naar de ruitersportzaak gaan. Daar krijg je dan alle info over de boommaten. Die info neem je mee naar huis en ga je zoeken op marktplaats. Stel dat je paardje een korte rug heeft moet je daar ook rekening mee houden. Je kan ook een afdruk maken van de rug waar het eind van het zadel moet komen te liggen. Belangrijk weer voor de vorm van de kussens. Zo ook of de rug mooi recht is. De zadelpassers gebruiken een 50 cm fexibele liniaal. Maar je heb zadels waarbij de takken weer een stuk korter zijn dus zou je een andere boommaat hebben dan waarbij de takken weer een stuk langer zijn.
succes.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 07:51

Bij WOW heb je ook zo'n gipsding wat je kan gebruiken toch?
Die kan je dan op de rug leggen en helemaal naar de rug vormen zodat je de volledige rug hebt als voorbeeld. Maar dat zal ook wel weer behoorlijk wat kosten Vork Is wel herbruikbaar overigens dus dat scheelt al haha

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:49

let er wel op dat als je zelf meet met een flexibel iets dat je precies de goede plaats pakt, anders zit je nog met verschil te koekeloeren

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:14

flexibele lineaal kun je in de kantoorboekhandel kopen, ook een handig hulpmiddel inderdaad!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 19:22

Ik heb het vandaag maar even handig opgelost door het zadel van een stalgenoot te lenen Tong uitsteken Ik had een uur door de bouwmarkt gestruind en was het zat hahaha.