Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Jakary schreef:Er zijn wel zadels die meer schoudervrijheid bieden, zadels voor gangenpaarden bijvoorbeeld.
Misschien is dat wel een oplossing voor jouw Haf.
Een zadel zonder zweetbladen en boomloos is de Ghost, die hebben een model zonder of met hele kleine zweetbladen.
Je kan ook uit verschillende zitvlakken kiezen. Bandida schreef:Ik rij zonder zweetbladen, met een malibaud. Geen idee of dat op je Haflinger zou passen, maar het valt altijd te proberen.
Dit dus.
http://malibaud-gb.monsite.orange.fr/page1.html
Ik geloof dat er in mijn profiel ook wel een paar foto's zitten (toevallig met een lang dekje er onder, maar dat kan dus even goed met een kort)
Is wel een heel andere zit, daar moet je ook wel even bij nadenken.
Verder ken ik iemand met een breed paard die erg tevreden is van een Podium Extra Light.
http://www.sellepodium.it/schedaprodotto.asp?cod=36
Die is ook zadelblad-loos, en die heeft een met een Engels zadel vergelijkbare rijhouding. Ze zitten vrij 'hoog' maar op een breed paard kan dat een voordeel zijn. Dan heb je wat minder het idee op een bal te zitten

ElCid schreef:Het lijkt mij dat de zweetbladen nooit mogen knellen of hinderen, een zadel draagt alleen op de boom en zou ver genoeg naar achteren moeten liggen om de schouders vrij te houden.
Ik rijdt zelf western, daar zitten ook geen zweetbladen aan, maar ik heb voor mijn Arabier wel een zadel op maat moeten laten maken omdat vrijwel alle zadels te ver naar voren lagen en daardoor de schouders hinderden in de beweging en daardoor kreeg mijn paard klachten.
Als ik de foto's zie van de Haflinger ligt te zadel op de foto veel te ver naar voren, iets wat mij overigens vaak opvalt bij " Engelse' zadels.
Mijn man rijdt zijn hengst zowel met een dressuur zadel als een echt Portugees zadel, maar beide laten de schouder helemaal vrij, net zoals de westernzadels die ik op mijn paarden gebruik.
Qua type lijkt een Haflinger mij ook vaak een lastiger "model" als het om passende zadels gaat. Ze hebben meestal weinig schoft waardoor een zadel snel naar voren schuift en dus de schouders bekneld.
Eerlijk gezegd denk ik dat het niet uit zou mogen maken of een zadel wel of geen zweetbladen heeft, zolang het maar goed op het paard past en bij sommige paarden is het vinden van een passend zadel een hele klus!
Het bovenste zweetblad, de naam zegt het, is meer bedoeld om de ruiter "schoon" te houden van paardenzweet, ook het onderste, strakker aanliggende zweetblad zou niet mogen knellen of drukken.

Pellie schreef:
rodeoritjes.... tsja een goede bok ging ook prima! Guzzista schreef:Dit is inderdaad een goeie tip!
Ik vernam dat de Ghost niet zo lekker zit en het lijkt alsof je bergaf glijdt, of heb ik dit verkeerd op?
Petra_O schreef:Ik ga in januri een zadel aan laten meten met een u-vormige boom. Als ze echt breed zijn, schijnt een zadel met een v-vormige boom helemaal niet te passen. Vrijwel alle europese zadels zijn gebaseerd op deze v-boom. Alleen in Engeland worden u-bomen gemaakt.
Mijn haf liep best goed onder haar kn, maar ook iets beter zonder zadel. Nu blijkt dat de bepiering in haar rug volledig verdwenen is. Je kunt de hele vorm van het zadel in haar rug voelen (En het was nagekeken door een erkende zadelmaker!). We kunnen pas weer een zadel gaan aanmeten als de rug een beetje is hersteld.
trustHim schreef:waar ik wel benieuwd naar ben, op welke stoten heb je de singel zitten? Traditioneel had ik geleerd om de voorste en achterste te gebruiken maar bij de massimo werd me aangeraden om de 2 achterste te gebruiken omdat de voorste als een soort voorsingel werkt en dus straker op de schouder maakt. verder kijk ik altijd naar de lijn van de schouder en dat ik het zadel goed daarachter leg.