'Engels' boomlooszadel, ervaringen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

'Engels' boomlooszadel, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 12:45

Ik rijdt nu al een paar jaar boomloos, en dat bevalt mij en mijn paard prima. Ik heb een barefoot cheyenne, prima zadel, maar qua zit wil ik wel weer over op een engels zadel. Maar ik wil liever geen boomzadel! Ik heb dus eerst in het topic hierboven maar even gekeken wat er allemaal is.

Ik zie dus dat er van startrekk een dressuur en springmodel is. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Ik kan me er namelijk helemaal geen voorstelling bij maken, heb ik hierbij ook een pad met inlages nodig? Ik wil het liefst een veelzijdigheidsmodel, want dat past veel meer bij ons.

Ik zag ook nog een trekker geloof ik, maar dat was een duitse site, en daar heb ik weinig aan met mijn steenkoolduits. De barefoot London lijkt me helemaal niks.

Ik heb dus grote hoop dat er hier meer mensen zijn met een 'engels boomlooszadel' en dat ik aan de hand daarvan een beetje te weten kom wat er is, wat de kwaliteit is en wat ik er van verwachten kan.

Swift

Re: 'Engels' boomlooszadel, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:54

Ik heb een tijdje met een Startrekk dressuur gereden (nu te koop), ik vond het qua zit net een boomzadel maar dan wel met wat meer contact. Ik vond het heerlijk zitten (na wat gepuzzel met de plek van de beugels en de wrongen) je hebt ontzettend veel steun en ik kon heel makkelijk een goed dressuur houding aannemen.
Qua kwaliteit vind ik de Startrekk echt super mooi (daar betaal je ook wel voor) het leer is echt heel mooi, ze gebruiken een soort gewaxed leer wat je volgens de fabrikant niet hoeft in te vetten...
Verder vond ik bij de Startrekk de dikke kussens wel fijn, daardoor kun je een gewoon dekje gebruiken, tenminste als je paard daar een beetje de bouw naar heeft.
Verder heeft het zadel precies de uitstraling van een boomzadel, iedereen op stal vroeg waarom ik niet meer boomloos reed...
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Ik heb nog veel meer zadel getest maar de Startrekk komt wat mij betreft het dichst in de buurt van een engels zadel. Als je meer wilt weten hoor ik het wel! Succes met je zoektocht.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 13:00

Kijk, hier heb ik wat aan! Ik heb dankzij je foto's ook een beter idee bij de onderkant nu. Het enige wat ik me dan afvraag, is het echt een dressuur zadel, of neigt hij toch iets naar veelzijdigheid en zou je er nog best een sprongetje mee kunnen wagen?

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:14

van de freeform heb je ook een dressuurmodel. (freeform dressage)

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:40

En wat dacht je van een Sensation dressage? Echt hele mooie zadels en toch boomloos. Je kunt ze vinden via www.elmamiddel.nl Succes!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 13:42

Ik ga even kijken bij de modellen die jullie noemen!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 13:50

het gaat me er trouwens vooral om dat ik meer kan zitten als in een engels zadel. Ik heb reuma, en de wat bredere zit van de BF cheyenne zorgt er tegenwoordig toch voor dat ik last van mijn heupen krijg. Ik ben nu dus meer op zoek naar een iets hogere zit, als jullie begrijpen wat ik bedoel Knipoog

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:56

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:25

De Startrekk neigt qua zit meer naar veelzijdigheids, heeft geen extreem diepe zit en je kunt met de beugels en wrongen ook nog wat puzzelen.
De Sensation, dat is die van de onderste foto's heb ik ook gestest maar is qua zit minder vergelijkbaar met een boomzadel. In stap vond ik het best lekker zitten wel wat krap, maar in draf kwam ik met de pommel in de knoei... terwijl ik niet heel dik ben ofzo. Ook had ik moeite om mijn benen mooi aangesloten te houden. Het is overigens wel een mooi zadel, met een paar hele leuke dingen en hij weegt bijna niks. Maar als je op zoek bent naar iets wat voelt als een boomzadel zou dit niet mijn eerste keuze zijn.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:38

@Swift: Dan heb jij de G3 versie getest, dit is de nieuwe generatie G4. Net op de markt en heeft niet meer dat gedoe met die pommel...

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:21

Dan meen je niet... Ik heb toen nog heel veel contact gehad met Elma Middel maar volgens haar kwam het doordat ik overdreven lichtreed en moest ik zitles hebben... Nou ik rij niet perfect maar ik weet zeker dat ik op de goed manier lichtrijd en daarbij dus maar een heel klein stukje uit het zadel kom (kreeg een keer de vraag of ik nou aan het doorzitten of lichtrijden was...) Maar goed zij heeft toen in iedergeval niks gezegt over dat dit probleem bij de G4 minder zou zijn...
Maar goed ik ben nu super happy met mijn Barefoot London en nog belangrijker, mijn paard ook (en mijn portomonee stiekem ook wel heel erg).

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 07:26

zorro schreef:
het gaat me er trouwens vooral om dat ik meer kan zitten als in een engels zadel. Ik heb reuma, en de wat bredere zit van de BF cheyenne zorgt er tegenwoordig toch voor dat ik last van mijn heupen krijg. Ik ben nu dus meer op zoek naar een iets hogere zit, als jullie begrijpen wat ik bedoel Knipoog

'n extra inlage wil dan ook wel eens schelen... of heb je dat al geprobeerd?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:53

Pollen mooi zadel hoor, maar is deze ook met kortere zweetbladen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 10:22

Als je je Barefoot op zich fijn vindt , dat heb ik dus ook Knipoog

Maar ik ben tegenwoordig best enthousiast over de FreeForm , ze hebben meerdere mooie modellen gekregen , ik heb er een aantal besteld en kan ze echt aanraden , mits je paard een niet al te hoge schoft / holle rug heeft want dan wordt het wel nog een beetje lastig Lachen

Het is wel aanzienlijk minder contact dat je hebt , maar op 1 of andere manier stoort het me niet bij de FF.

O.a. deze heb ik zelf gekocht om te beoordelen :

De Freeform Dressage (is verkocht) :
Afbeelding

En de Freeform Freegait :
Afbeelding

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 17:17

@ Mirkip: Jeps, ik rijdt al met extra inlages, maar ik blijf pijn in mijn heupen houden.

@pmarena: zijn ook mooi zeg! qua uiterlijk dan, het gaat me er natuurlijk meer om dat het goed zit Knipoog

Swift is zo lief om morgen even met haar zadel bij mij langs te komen, dus die gaan Zorro en ik testen! Ik ben heel benieuwd, hoop dat dit het zadel voor mij is!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 09:35

Gedoe met een "pommel" bij de Sensation Verward

Er zit amper wat Tong uitsteken

Had je niet gewoon een te korte zittingmaat Lachen

Ik vond de Sensation wel fijn , had alleen last van het randje waar de zitting overgaat in het zweetblad , maar ik mag hopen dat ze dat ondertussen wat beter afgewerkt hebben Knipoog

De zitting is wel mooier geworden zo OK dan!

Ik heb zelf jaren terug toen ze net verkrijgbaar werden in de USA / Canada overwogen om ze te gaan wederverkopen maar het uiteindelijk niet gedaan. Heb er zelf een paar maanden 1 gehad , vond hem erg fijn , maar uiteindelijk toch weggedaan omdat ik er wel erg weinig contact mee met m'n paardje had.
En de pasvorm bij de schoft zat me toch niet helemaal lekker , IETS klopte er niet voor m'n gevoel. Maar hij zat wel super op zich ! En lekker lichtgewicht idd Ja

Het gekke is dat ik bij de FF geen last heb van het mindere contact...terwijl die toch ook best stijfjes is.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:06

Swift schreef:
Dan meen je niet... Ik heb toen nog heel veel contact gehad met Elma Middel maar volgens haar kwam het doordat ik overdreven lichtreed en moest ik zitles hebben... Nou ik rij niet perfect maar ik weet zeker dat ik op de goed manier lichtrijd en daarbij dus maar een heel klein stukje uit het zadel kom (kreeg een keer de vraag of ik nou aan het doorzitten of lichtrijden was...) Maar goed zij heeft toen in iedergeval niks gezegt over dat dit probleem bij de G4 minder zou zijn...
Maar goed ik ben nu super happy met mijn Barefoot London en nog belangrijker, mijn paard ook (en mijn portomonee stiekem ook wel heel erg).

Tja... Mijn vriendin heeft ook wat meningsverschillen gehad met Elma Middel over het zadel... Het lag gewoon niet goed met de standaard inlages! Maar dat was onzin... moelijk hoor!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:14

Heb je al eens gedacht aan het heather moffet zadel? Lachen

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 14:59

Ik rij zelf met een Vogue dressuur (ook Heather Moffett), Deze zadels hebben een smalle zit, veel smaller dan bijvoorbeeld de 'oude' Phoenix-versie. De zit is vergelijkbaar met een boomzadel, met het voordeel van boomloos. Eén opmerking: je moet zelf goed in balans kunnen zitten, want de bewegingen van de paardenrug worden veel meer doorgegeven, vooral lateraal. Maar als je al gewend bent boomloos te rijden, dan is dit een prima oplossing als je alleen de (diepere en rechtere) zti van een engels boomzadel zoekt. Er zijn ook twee veelzijdigheidsuitvoeringen leverbaar. Meer info via website www.enlightenedequitation.com

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 16:53

Ik heb gister het zadel van swift gekocht, ligt voor ons idee prima, en ik zit er fijn in. Helemaal happy mee dus!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 16:54

Super! Beide partijen weer blij dus Haha!
Veel plezier ermee! (zou wel graag foto's zien hoe hij ligt op je paardje, heb nu alleen de foto's van heel dichtbij gezien, maar niet het totaalplaatje)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 20:11

Oke, dat kan geregeld worden! denk dat ik woensdag wel even tijd heb om foto's te maken.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:12

Super! Zou wel mooi zijn om te zien hoe het ligt!

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 07:41

Okee, wat fijn voor jullie!! Kun je tenminste weer lekker met je paardje rijden!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 12:43

Pollen schreef:
Okee, wat fijn voor jullie!! Kun je tenminste weer lekker met je paardje rijden!

Idd! de foto's worden denk ik morgen, moest vandaag wat eerder werken. Maar komt goed! Haha!