Er staat bij hackamore dat het de scherpste bitloze optoming is die er op de markt is? Daarnaast staat bij CRB niks over scherp of pijn oid.
Nou is mijn pony een gevoelig ding en heeft een hekel aan druk en op pijn loopt ze helemaal niet meer, vrij goed uitgangspunt om op te testen dus.
Ik heb beide optomingen in mijn kast hangen, ik rij zelf met een S-hackamore en hier loopt ze super op, heb hier speciaal een brede neusriem aan laten zetten voor de drukverdeling en hij hangt op de goede plek. Mijn pony heeft nog nooit zo fijn gelopen en zelfs wanneer ik flink wat druk zet reageert ze niet feller dan met een halster.
Maar wanneer ik de CRB om doe gaat ze flink in protest, deze doet haar zeer en hier wil ze gewoon niet op lopen. Zodra je de teugels wat aanneemt (is nogal een hittepetit en soms moet je even laten weten dat jij er ook nog bent) gaat ze met haar hoofd lopen schudden, gaat lopen trappelen en ziet niet meer waar ze loopt tot je de teugels los laat. Lijkt mij een vrij duidelijk teken van pijn?
Hoe kan er dan gezegd worden dat de hackamore zo ontzettend scherp is, terwijl deze met druk werkt en niet persé met pijn (ja tot je te ver gaat en de neus breekt, maar kan me echt niet voorstellen hoe hard je dan moet trekken
) tov de CRB die gewoon écht zeer doet (knoopjes die op de neuszenuwen drukken). Gewone bitloze hoofdstellen hebben vaak zo'n ontzettend dunne neusriem dat ik me ook niet kan voorstellen dat deze geen pijn doen als je de teugels behoorlijk aanneemt..Nou weet ik ook wel dat je met de twee optomingen die ik in het voorbeeld gebruik met een vrij losse aanleuning moet rijden, maar alle hoofdstellen zijn zo 'gemeen' als je ze zelf maakt.. Vind de wiki wat dat betreft niet bepaald correct of denken jullie daar heel anders over?