boomloos zadel schuift steeds

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

boomloos zadel schuift steeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 14:47

Ik heb een nogal ronde pony, waar bijna geen normaal zadel oppast
ik ben hierdoor noodgedwongen eigenlijk overgestapt naar boomloos. Mijn probleem is echter, dat het zadel erg schuift. ik heb zo`n pad eronder liggen en singel is normaal aangesingeld. Erg vervelend, ben ik de enige die hier last van heeft, waardoor komt het en nog belangrijker,,,, hoe kom ik ervan af

verder zit het zadel wel lekker, mijn bijrijders vinden het geweldig, maar ik kan er niet aan wennen en wil graag weer een boomzadel
Nu is haar boommaat breed, heel breed ( 36 of 37), en heeft ze weinig schoft en een vrij rechte rug.
wie herkent dit en welk zadel hebben jullie? Aangezien ik deze pony niet veel rijd, wil ik niet al te veel geld uitgeven ( zadel moet natuurlijk wel passen)

jomaro

Re: boomloos zadel schuift steeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:31

Welk boomloos zadel heb je. En welke pommel/voorboog zit erin.
36 of 37 valt nog mee hoor. Was de mijne maar die breedte Knipoog

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:40

mijn eerste gedachte was: welke pomel zit erin? mijn boomloze schoof eerst ook, ik heb een brede fjord met 37 boommaat en brede ronde rug zonder schoft. zelfs de breedste pommel was te smal. ik heb die eruit gehaald en vervangen door de vulling uit een sierkussentje. nu schuift mn zadel niet meer en je ziet ook dat de plek waar eerst de pommel inzat zeg maar, nu mooi rond de schoft valt. ook bij andere mensen met hele brede paarden heb ik dit probleem gezien en gehoord. na het eruit halen van de pommel bleven de zadels veel beter liggen. conclusie: zelfs de breedste pommel is bij de echt brede paarden vaak veel te smal waardoor het zadel gaat schuiven

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:07

Tja op mijn pony met boommaat 40 bleef mijn barefoot wel prima liggen Clown
Behalve wanneer ik echt heel veel op een kant ging hangen, maarja dat is natuurlijk niet de bedoeling. Nu als boomzadel heb ik een massimo. Zal wel wat buiten budget liggen als je er niet veel geld aan wil uitgeven Clown Maar wel gemaakt op brede ruggen Ja

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:09

boomloos kan anders ook heel goed juist op brede ruggen. ik zie niet in waarin ts een nieuw zadel zou moeten kopen. het ligt waarschijnlijk gewoon aan de pommel

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:12

Ze geeft in de beginpost aan dat ze weer terug wil naar een boomzadel, dus geef ik alleen maar aan wat ik nu heb Knipoog
Ik zeg toch ook juist dat boomloos prima lag op mijn haflinger? Lijkt me toch een vrij flinke boommaat Clown

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:35

klopt inderdaad. maar mischien als het schuiven is opgelost dat ze gwoon boomloos wil blijven? aangezien ze het wel lekker vindt zitten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 21:04

nee, ik zit wel lekker zacht, stap is fijn, maar in draf, galop en echt dresuren of springen mis ik mijn boomzadel
ik had vroeger een haflingerzadel van kadet, maar lag na aantal jaar ( gekocht als 3 jarige en ze is in bouw veranderd)
wintec gekocht, kantelde en lag bij schoft erg hoog
erna meerdere zadels, geen enkele lag goed

ik heb geen idee welke pommel of breedte, ik nam aan dat boomloos gewoon boomloos was en altijd pastte, even geen idee

ken hier in de beurt geen goede passervice, en om nu 1 van ver weg te laten komen, met grote kans op geen passend zadel , wat niet aangepast hoeft te worden...... ben al veel geld kwijt geweest met steeds zadels kopen, die niet pasten, en weer terug moest rijden 30 km, of terug moest sturen of zelf moest verlopen

ze heeft een tafelmodel rug,erg rechte rug en weinig schoft

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 07:18

het is de easy rider volgens mij
hoe kan ik de pommel maat opzoeken of nameten?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 07:26

Je kan kijken of de pommel past door hem uit de 'hoes' te halen en hem dan kaal op de rug te leggen. Wanneer deze dan mooi aansluit past hij Ja
Ik zal even wat voorbeelden zoeken voor je uit het boomloze topic.

*edit; http://i272.photobucket.com/albums/jj17 ... 1223643743
Zo zou hij dus goed liggen, zodra hij aan de zijkant uitsteekt is hij te breed, wanneer alleen de puntjes in de rug staan in hij te smal, in beide gevallen heb je dus kans dat het gaat schuiven.

[HK] Waarom wel of geen boomloos zadel ? Hier kan je misschien ook wel eens je vraag stellen, veel meer verstand van boomloze zadels iig Clown

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:36

Als je dan toch terug wil naar een boomzadel kan je denken aan een Massimo Trail, die wordt in elke boommaat gemaakt. Ik heb een maatje 38 voor mijn tinker en ben heel tevreden over de ligging van het zadel.

Sanko83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 21:12

Hi hallo,

Ik rijd ook een Haflinger voorheen ook met kadet zadel maar dat lag na een paar jaar ook niet super meer. Het is een Haf met een moeilijke schoft/rug (is iets langer) Na merendeels zadels geprobeerd met boom, maar veel klapperen en niet goed rond de schoft liggen. Heb ik dus een boomloze zadel aan geschaft van Barefoot. Ligt helemaal perfect en voel der super aan. Maar idd moet je negen van de 10x als het boomloze zadel schuift de pommel eruit halen en vullen met kussen vulling. Ik heb t barefootzadel nou een jaar en met vaker rijden ben ik er in tussen aan gewend. T heeft even geduurd maar heb er wel zeer veel plezier van. Misschien ook maar een jaartje de tijd geven met vaker rijden een idee.

Groetjes