(welke) Beenbescherming NA peesblessure (scheur)???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mylady_E

(welke) Beenbescherming NA peesblessure (scheur)???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 12:13

Hallo,
ik weet dat hier al 101 berichten over zijn, maar ik vind toch niet het antwoord op mijn vraag.

Mijn pony had eind april een peesblessure (de pees aan het sesambeentje was afgescheurd => in de kogel links voor). Dit kwam niet door het rijden, maar door een ongelukje op de trailer (volgens mij heeft een ander, onrustig paard hem geraakt). Mijn pony heeft dan 4 maanden moeten stil staan en ik moest dagelijks medicatie geven en 2x/dag masseren met gel. Sinds half september ben ik hem weer rustig aan het opbouwen en het gaat de goede richting uit.

Wat is nu mijn probleem ... Ik hoor overal dat eender welke beenbescherming niet goed is aangezien dit de pezen verhit en er hierdoor dus sneller peesblessures ontstaan. Aan de andere kant werkte die gel van de veearts net verhittend. Vanaf het moment dat ik die inmasseerde werd die warmer tot echt heet (sommige sporter gebruiken ook van die gels). De veearts zei dat dit was omdat er door die warmte meer bloed ging circuleren en zo meer afvalstoffen werden weggevoerd en meer bouwstoffen werden aangebracht. Resultaat: de pees geneest sneller.

Wat moet ik nu doen? Wel of geen beenbescherming? En welke soort dan (met het verhaal van de warmteproducerende gel in het achterhoofd)?

1. Bandages?
Niet echt een optie. Ik vind het teveel werk om ze aan te doen en na lang werken, begint
mijn pony zijn benen ongeduldig op te heffen omdat hij ervan af wilt (dit geeft volgens mij dus
echt wel teveel warmte want hij had dezelfde reactie op die gel).

2. Peesbeschermers?
Het beschermd volgens mij meer de pezen en geeft toch minder warmte. En neem ik dan best
gewone of toch warmteregulerende?

3. 3-in-1-beschermers?
Deze ondersteunen volgens mij het beste. Maar hoe zit dat met warmte?

4. ???

Ziezo, ik denk dat ik nu alles verteld/gevraagd heb. Als jullie nog bijkomende vragen hebben om een beter antwoord te kunnen geven ... stel ze gerust. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Groetjes

Mylady_E

Re: (welke) Beenbescherming NA peesblessure (scheur)???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 17:41

Is er echt NIEMAND die mij kan helpen?

mandiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:44

even een stipje wil het ok weten.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:46

zou zelf of voor de 3 in 1 gaan of de peesbeschermers.
het verhittend verhaal klopt helemaal door de hitte wordt de bloedtoevoer gestimuleerd dus genezing is sneller.

bij 3 in 1 valt het met de hitte volgens mij best mee.

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 09:53

Mijn paard had ook een peesblessure en ik rij nu met de Haf-peesbeschermers. Dit op aanraden van de veearts. De Hexa pro zijn ook goed volgens hem, maar die zijn er niet in cobmaat wat ik moet hebben.