Pony longeer bitje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

daantje99

Pony longeer bitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 14:03

Ik zoek een bitje om mee te longeren. Een niet al te scherp bit.

Het is voor een New Forest pony / Shetlander. Ik wil hem graag gaan longeren omdat hij wat dik is.

Wat voor bitmaat moet ik eigenlijk nemen? Hij is 1.10 groot, met halster zit hij altijd tussen shetlander en pony in.

Of zeggen jullie, gewoon longeren met halster?

Groetjess
Laatst bijgewerkt door Tanja op 15-10-08 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Schoppost verwijderd, graag gewoon even geduld hebben.

manonutjuh

Re: Pony longeer bitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 10:45

Hoe oud is de pony?Is deze al onder het zadel?
Pony die al onder het zadel is gewoon longeren aan hetzelfde hoofdstel als waar je mee rijdt. Longeren met halster zou ook kunnen maar goed opletten dat je het niet scheef trekt.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:27

Ja, een halster trekt vaak scheef en dan zit het aan een kant in het oog. Als je een goed passend halster hebt zou ik daar gewoon mee longeren. De neusriem goed strak doen. Aan het bit longeren zou ik niet doen als hij verder niet bereden is of gaat worden. Mocht dat wel het geval zijn dat kun je de maat van het bit meten door een strotouwtje te gebruiken en onder de kin te meten van mondhoek tot mondhoek. Laat hem dan wel eerst wennen aan het bit voordat je gaat longeren, door bijvoorbeeld eerst een halster over het hoofdstel te doen en de pony daaraan te longeren terwijl hij het bitje in heeft.

Rianneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:06

Gewoon met hoofdstel ? Clown

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:36

ja ik zou ook als hij onder het zadel is of een hoofdstel heeft gewoon met een hoofdstel logeren. als je het met halster doet kan het inderdaad scheef gaan hangen en daar kan de pony last van krijgen en dan let hij niet meer op jou..

groeten kim