voordeel van zadelvormige dekjes?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kapi_Dust

voordeel van zadelvormige dekjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 15:09

Hoi,

Ik vroeg me spontaan iets af,.....
Soms zie ik mensen rijden met zadelvormige dekjes... Wat is het voordeel hiervan?

Daarnaast valt het me op dat die meestal dun katoen zijn...... Terwijl je meestal mensen met dikke pad ziet rijden. Waarom wordt dat gedaan?

Deze vragen zijn gewoon uit pure nieuwsgierigheid....
Zelf rij ik altijd met dunne katoenen dekjes en dat bevalt me het beste.

elinebakker

Re: voordeel van zadelvormige dekjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:13

Volgens mij heeft dat puur met smaak te maken.

Ik heb wel gehoord dat dikke dekjes de vorm van het zadel verpesten; een aangemeten zadel kan daardoor verkeerd gaan liggen. Dunne dekjes zijn dus beter, maar ik vind ze persoonlijk minder mooi. Smaak dus Knipoog

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:14

sommigen vinden het mooier, ik vind het minder warm.

Als ik rijd met een pad, of vierkant sjabrak word hij ook warm waar het zadel niet ligt, pak ik mijn zadelvorm dan zweet hij op de plekken waar alleen het zadel ligt...dus het is gewoon minder warm voor zo'n paard

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:16

Als je een goed zadel hebt, dat goed past. Dan heb je eigenlijk helemaal geen dekjes nodig. Alleen is het zo dat een paard tijdens het werken gaat zweten. Dat kan het zadel aantasten vandaar dat er dekjes zijn. Eigenlijk heb je genoeg aan een dun dekje, die dus niet de ligging van het zadel beinvloeden maar wel het zweet op nemen.

Maar dat kan natuurlijk ook met een dun chabrakje die niet zadelvorming is. Een zadelvormig dekje heeft het voordeel dat het paard niet onder het gehele dekje gaat zweten. Dus vooral handig tijdens warme dagen in de zomer bijvoorbeeld.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:25

het voordeel van zadelvormige dekjes is dat je je niet op het dekje tikt met je zweep als je bij wilt tikken, of ben je been/spoor op het dekje komt (mn kinderen en in de springsport)
Het voordeel van de rechthoekige dekjes is dat er een sponsornaam op kan (sport) en/of evntueel startnummers.

een zadeldekje is alleen bedoelt voor bescherming van je zadel, in den beginnen waren dit zadelvormige dekjes, later rechthoekige en toen weer zadelvormige ivm kosten, en nu dus weer hoofdzakelijk rechthoekig wat je ziet..

En de rest is voor het oog.. Haha!
dus wat jezelf mooi/leuk vind.

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:45

Ik baal wel van al die rechthoekige dekjes. Tis allemaal leuk en aardig, maar je moet met een zweep van 3 meter gaan rijden, anders sla je op je shabrak. Ik vind het inderdaad ook minder warm voor het paard.
Jammergenoeg zijn ze bijna niet meer te krijgen, en daar baal ik wel van! Ik heb er nog 2, maar eigenlijk zijn ze allebei versleten.. De gaten vallen in de buitenste stof! Dus als iemand ze nog weet te vinden, laat het me dan even weten!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:46

hier op bokt worden er regelmatig verkocht, en bij divoza etc zijn ze er nog wel hoor

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 15:47

maar passen alle dressuurzadels op dressuurdekjes en vz op vzdekjes? of zitten daar ook maten weer in?

Mijn voordeel is dat ik zweeploos rij....

Dekjes staan op veel plekken gewoon nog te koop Knipoog

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:48

ik heb een 17.5 zadel en een full dekje past precies Haha!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:49

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:49

Ik vind ze wel fijn in de zomer als het heel warm is. Je hebt hele mooie van HKM, in elke denkbare kleur, met of zonder zilveren bies. Fijn gestept en goede kwaliteit.
http://www.reitsport-hkm.de/avant.cms/s ... p?id=19323
Hier de link van de luxere versie, als je verder kijkt op de site bij dekjes (gewoon bij HKM, niet bij HKM Pro) zie je nog veel meer versies ervan staan!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 11:36

Thats_Me schreef:
Als je een goed zadel hebt, dat goed past. Dan heb je eigenlijk helemaal geen dekjes nodig. Alleen is het zo dat een paard tijdens het werken gaat zweten. Dat kan het zadel aantasten vandaar dat er dekjes zijn. Eigenlijk heb je genoeg aan een dun dekje, die dus niet de ligging van het zadel beinvloeden maar wel het zweet op nemen.

Maar dat kan natuurlijk ook met een dun chabrakje die niet zadelvorming is. Een zadelvormig dekje heeft het voordeel dat het paard niet onder het gehele dekje gaat zweten. Dus vooral handig tijdens warme dagen in de zomer bijvoorbeeld.

Yups Ja

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 11:38

EmptyWords schreef:
sommigen vinden het mooier, ik vind het minder warm.

Als ik rijd met een pad, of vierkant sjabrak word hij ook warm waar het zadel niet ligt, pak ik mijn zadelvorm dan zweet hij op de plekken waar alleen het zadel ligt...dus het is gewoon minder warm voor zo'n paard

Dit is exact de reden waarom ik ze gebruik..

Hoe minder je afdekt, hoe minder warm het is voor je paard Haha!

Oh ja, en als je ze in zwaardere kwaliteit wilt, dan heeft divoza ze ook Knipoog Die nemen echt onwijs veel vocht op Ja

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:04

Bij Mr Ed heb ik ze ook wel zien liggen. Alleen hebben ze niet zoveel kleuren.