Zo gauw mogelijk nieuw zadel, welke?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Rody01

Zo gauw mogelijk nieuw zadel, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 20:03

Na dit topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&t=1010085
Moet ik dus een nieuw zadel.
Ik heb een 3 jarige merrie. Ik wet nog niet wat ik ga doen.
Omdat ze in haar bloed dressuur en springen heeft,
Zoals het er nu naar uit ziet ga ik dressuren. Aangezien ik ook een dressuur mens ben.
Welk zadel en welk merk raden jullie me aan?
Ik ga morgen eerst naar de zadelmaker zodat hij het ook nog even kan controleren Knipoog

Het moet niet al te duur zijn Clown

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Re: Zo gauw mogelijk nieuw zadel, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 13:01

Een goed passend zadel is niet gekoppeld aan een merk. Ik zou eerst bekijken welke zadels passen en daar je keus vanaf laten hangen.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 13:08

Iemand laten komen met verschillende zadels, kijken wat goed past en dan je keus maken.
Ook de zadels met verwisselbare boom liggen niet altijd goed op een paardje. Gaat om het gehele zadel, de kussens, kamerbreedte enz enz. En je moet er als ruiter ook lekker mee kunnen rijden. Succes

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 18:24

Inderdaad, het belangrijkst is dat het goed op je paard ligt.
Hou er wel rekening mee, dat je nog eeen heel erg jong paard hebt. Een zadel kan nu goed liggen, maar door het trainen over 3 maanden helemaal niet goed meer liggen.
Niet alles is ook zomaar aan te passen.
Misschien nu een goedkoper 2dehansje (die wel goed ligt) en als ze uitgegroeid is en bespierd een goed nieuw zadel kopen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 20:37

Vraag eerst eens een MSFC voor advies vooral omdat het een jong paard is. Voor je het weet koop je een verkeerd zadel bij een ruitershop die alleen maar eurotekens ziet. Zij verkopen je dan het best passende zadel in hun collectie terwijl een ander merk dat ze niet verkopen misschien veel beter ligt.
Klopt het dat het een heel oud zadel is? Zoja vroeger was de ruimte tussen de kussen veel kleiner (en de zadelproblemen ook veel minder). Er zijn hier hele discussies over op bokt. Een breed kussenkanaal wil namelijk helemaal niet zeggen dat de boom breder is!
Ik heb vandaag nog contact gehad met een zadelontwerper uit Engeland over dit probleem. Hoe breder het kussenkanaal hoe minder draagvlak voor de boom. Het kussenkanaal mag niet meer zijn dan 7,5 cm.
lees dit verhaal eerst eens http://members.home.nl/zadelherstellerij/ambachtshuis/Zo%20als%20een%20zadel%20moet%20zitten.html

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 20:58

Ik heb een zadelmaker met verschillende merken/types zadels laten komen om te passen.
Ik hoef ook niet zo'n dure Stubben of Kiefer, maar het moet wel goed liggen.
En dat is iets wat ik als leek toch niet goed kan zien. Dus een tweedehands kopen zal ik niet meer zo gauw doen. Al lijkt het goed te liggen, je kunt je daar als leek toch goed in vergissen.

"Mijn" zadelmaker zag meteen dat mijn paard rechts wat minder bespierd is dan rechts. Iets wat ik niet echt in de gaten heb gehad, maar wat hij gewoon voelde. Ik weet alleen dat mijn paard op de ene hand gemakkelijker loopt dan de andere hand.

Ik heb hem laten komen met een "goedkoop" Wintec Cair zadel. Daar zag ik zelfs al meteen aan dat die niet paste. Die wiebelde gewoon op haar rug.
Ik heb nog een JC Ijslander zadel op haar rug gehad, maar dat was veel te lang voor haar ietwat holle rug en paste dus ook niet.
Uiteindelijk heb ik een JC Saphier gekocht en deze ligt perfect.

Als de zadelmaker ook het Thorowgood merk had gehad, dan had ik die ook wel graag geprobeerd.
Zou je een dealer in de buurt hebben die dit merk heeft en die weet hoe je een zadel moet aanmeten, dan zou ik adviseren zo'n zadel eens te passen. Dit zadel is namelijk verstelbaar. Iets wat gunstig is bij een jong paard wat nog in de groei is. Je kunt het dus later (laten) aanpassen als het paard gegroeid is.
Moet je maar eens kijken op de site van Thorowgood.

Een goedkoop zadel raad ik je niet aan. Uiteindelijk doe je gemiddeld toch meer dan 10 jaar met een zadel (ik tenminste wel; met mijn 1e zadel, een JC Ijslanderzadel, heb ik zo'n 20 jaar gereden op 3 verschillende paarden. Met mijn tweede zadel, een Ainsley Ranger vzh, heb ik zelf zo'n 10 jaar gereden en het was al ca. 5 jaar oud toen ik het tweedehands kocht).
Ik geloof dat de Thorowgood rond de € 600 kost.
De JC Saphier heb ik iets van € 865 of € 885 voor betaald.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:10

Overleg eens met een echt goede zadelmaker, zoals Kootstra in Groningen, die kan je vast goed informeren.
Hij kan vast ook wel mensen noemen welke ook goed zijn bij jou in de omgeving, anders wel via via.

Een telefoontje zijn de kosten niet toch?