Ik heb een zadelmaker met verschillende merken/types zadels laten komen om te passen.
Ik hoef ook niet zo'n dure Stubben of Kiefer, maar het moet wel goed liggen.
En dat is iets wat ik als leek toch niet goed kan zien. Dus een tweedehands kopen zal ik niet meer zo gauw doen. Al lijkt het goed te liggen, je kunt je daar als leek toch goed in vergissen.
"Mijn" zadelmaker zag meteen dat mijn paard rechts wat minder bespierd is dan rechts. Iets wat ik niet echt in de gaten heb gehad, maar wat hij gewoon voelde. Ik weet alleen dat mijn paard op de ene hand gemakkelijker loopt dan de andere hand.
Ik heb hem laten komen met een "goedkoop" Wintec Cair zadel. Daar zag ik zelfs al meteen aan dat die niet paste. Die wiebelde gewoon op haar rug.
Ik heb nog een JC Ijslander zadel op haar rug gehad, maar dat was veel te lang voor haar ietwat holle rug en paste dus ook niet.
Uiteindelijk heb ik een JC Saphier gekocht en deze ligt perfect.
Als de zadelmaker ook het Thorowgood merk had gehad, dan had ik die ook wel graag geprobeerd.
Zou je een dealer in de buurt hebben die dit merk heeft en die weet hoe je een zadel moet aanmeten, dan zou ik adviseren zo'n zadel eens te passen. Dit zadel is namelijk verstelbaar. Iets wat gunstig is bij een jong paard wat nog in de groei is. Je kunt het dus later (laten) aanpassen als het paard gegroeid is.
Moet je maar eens kijken op de site van Thorowgood.
Een goedkoop zadel raad ik je niet aan. Uiteindelijk doe je gemiddeld toch meer dan 10 jaar met een zadel (ik tenminste wel; met mijn 1e zadel, een JC Ijslanderzadel, heb ik zo'n 20 jaar gereden op 3 verschillende paarden. Met mijn tweede zadel, een Ainsley Ranger vzh, heb ik zelf zo'n 10 jaar gereden en het was al ca. 5 jaar oud toen ik het tweedehands kocht).
Ik geloof dat de Thorowgood rond de € 600 kost.
De JC Saphier heb ik iets van € 865 of € 885 voor betaald.