Goudkleurig aurigan bit wordt dof

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Piroska

Goudkleurig aurigan bit wordt dof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 11:18

Toen ik mijn stang en trens kocht, waren ze nog super glimmend. Nu, een jaar later, zijn ze dof geworden. Ik wil ze weer zo stralend hebben als toen ik ze net kocht.

Heeft iemand een tip voor mij hoe ik ze weer kan laten stralen? Kan dat gewoon met koperpoets, of heeft iemand hier een handig huis-tuin-en-keuken middeltje voor? Knipoog

Even een foto als voorbeeld.

Zo waren ze:
Afbeelding

Schangah

Re: Goudkleurig aurigan bit wordt dof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 12:07

Je heb van sprengen een speciaal niet giftig poetsmiddel dat heet Diamond pasta. Is in ieder ruiterschop te koop volgens mij en kost ongeveer 7,50 euro. Vooral geen koperpoets gebruiken dat is giftig!!!!!. In warm water met azijn leggen kan ook maar wel heel goed naspoelen!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 09:11

Diamond Paste werkt niet echt. Je bent heel lang bezig. Het resultaat is dan niet verkeerd hoor, maar een gewoon sponsje en poetsen levert hetzelfde resultaat in dezelfde tijd.
Het dof worden is gewoon oxidatie van het bit. Je kunt er weinig aan doen. Door vocht gaat koper oxideren en krijg je dat het doffer wordt.
Ik heb voor mijn eigen paard een bit van HH (gold brass) en die blijft wel glimmen.

GabrielleXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:56

Ik gebruik wel altijd koperpoets, en dat maak ik dan heel goed schoon voor gebruik. Daar gaat het weer van glimmen en het paard krijgt er nks van als je het maar geod schoon maakt na gebruik!

PDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 13:28

ik gebruik ook diamont pasta van sprenger vind het helemaal geweldig spul Lachen

Gaat er echt weer van glimmen.

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 13:30

Ik krijg ze ook altijd moeiteloos weer glanzend met diamond paste van HS Sprenger.

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:17

Diamond paste werkt ook bij mij erg goed, kost soms wel even moeite maar is dan erg glimmend allemaal ! Zo'n pannenspons van metaal werkt ook goed.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:16

Ik gebruik ook altijd diamond paste om mijn bitten weer mooi te krijgen!!

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:20

ook ik gebruik diamond paste en bij mij werkt het ook prima hoor!

MissPPP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:53

Diamond paste! Werkt bij mij ook erg goed! Sporen, beugels etc allemaal weer glimmend en glanzend.
Koperpoets werkt ook wel en dan ook icm schuursponsje.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:57

het werkt wel.. Maar ik vind het altijd weer snel dof worden.. Erg jammer, ik zie mezelf niet elke 2 weken mijn bitten helemaal ermee oppoetsen.. Lachen

pdjonghe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 10:31

Je kunt de oxidatie er afhalen door op twee plaatjes metaal in een bak met licht gezuurd (citroenzuur bijvoorbeeld) te plaatsen en die onder stroom te zetten. De details zoek ik wel even op.
Werkt ook: Je bit met heel fijn metaalschuurpapier in een bak met water opschuren.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:07

Koperpoets kun je gewoon gebruiken, maar maak het bit wel weer HEEL goed schoon voordat je het weer in de paardenmond plaatst. Het is een stuk goedkoper en werkt beter en langer.

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:13

Ik heb dan wel geen aurigan bitten maar wat ik altijd doe is een bakje met warm water, citroen in stukken erin, bit erin en een nachtje laten staan.
De volgende dag afspoelen onder de kraan, afdrogen en hij is weer zo goed als nieuw!

Succes!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:13

Hier in de ruitersportzaak kun je je bitten (aurigan en argentaan) laten polijsten, ze zijn dan weer helemaal als nieuw (kost ook niet veel)

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:16

Ik heb hele nare ervaringing met Sprenger pasta..... alles blauw / paars geworden.

Ik laat het altijd eerst lekker weken in warm water, dan met brillo sponsje oppoetsen goed naspoelen, vervolgens never dull watten ervover heen om nog meer bling bling te krijgen en de gouden kleur heel mooie terug te halen, weer goed naspoelen met lauw water en oppoetsen met een theedoek

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:58

Zelf gebruik ik wel de Diamond Paste en die vind ik goed werken.
Alleen, toen ik bij Divoza kwam om dat te halen zei het vrouwtje dat je het alleen moet gebruiken voor de stukken, die niet in de paardenmond zitten, omdat juist de oxidatie er voor zorgt dat je paard er extra goed op reageerd.