Sprenger bitten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Zanora1

Sprenger bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 12:47

Hoi!

Ik heb een 4 jarige kwpn merrie.. En ik ben opzoek naar een bit, ik heb al een aantal bitten geprobeerd maar eigenlijk lijkt ze nergens echt fijn op te lopen. Ze is aan het wisselen. Ik heb een dubbelgebroken, enkelgebroken( Dikker en dunner) En een appelbitje, Maar ze loopt er niet echt fijn op. Allemaal zilverenbitjes. Nu zei mijn intructrice dat sprenger bitten heel fijn zijn, ze zijn wat zwaarder, en goudkleurig. Ik wil niet een al te scherp bit maar een vriendelijk bit. Nu was mijn vraag: Welk bit raden jullie mij aan en hebben jullie er ervaring mee?
Ik weet dat elk paard anders is maar misschien kunnen jullie mij toch helpen!

Groetjes Didi
Alvast bedankt!

aslo

Re: Sprenger bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:54

Onze merrie loopt erg fijn op de Sprenger turnado. Het enigste bit van sprenger waar we overigens goede ervaringen mee hebben.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:55

sprenger zijn inderdaad erg fijne bitten en veel paarden nemen ze fijn aan.
ik zou dan gaan voor een simpele dubbergebroken watertrens van sprenger.
ook de dynamic vind ik persoonlijk erg fijn, maar dat ligt maar net aan je paard

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:40

LiSSy schreef:
sprenger zijn inderdaad erg fijne bitten en veel paarden nemen ze fijn aan.
ik zou dan gaan voor een simpele dubbergebroken watertrens van sprenger.

Ook hier goede ervaringen met Sprengerbitjes, toevallig heb ik een dubbelgebroken trensje. Hou er alleen wel even rekening mee dat niet alle paarden een dubbelgebroken bit fijn vinden, er zijn er die het te veel gewiebel in hun mond vinden Knipoog

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 18:33

Ja Sprenger doet het ook goed bij mijn paard. Heb er een dubbelgebroken watertrens in gehad. Nu heb ik haar ook heel fijn lopen op een dubbelgebroken bustrens van Harry's Horse.

De K&K Dynamic vond mijn paard niks.

Wat voor soort mondstuk had het appelbitje, ook gebroken? Wie weet houd je paard niet van dat gewiebel, wat hestejente ook al aankaartte. Sommige paarden lopen juist fijner op een ongebroken trens.

Succes met je zoektocht. Lachen

black21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:08

ik rij met een een dubbelgebroken watertrens, ben er erg tevreden over

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 22:36

Dubbelgebroken vind ze echt niet fijn.. daar word ze heel onrustig van.. Appelbitje was enkelgebroken. En eigenlijk loopt ze het fijnst op een enkelgebroken, is ze ook mee ingereden. Maar eigenlijk voor mijn idee niet lekker, ze klooit dan zo met der mond, wel minder dan dubbelgebroken

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 22:40

Als ze aan het wisselen is, zou je ook eens een tandarts kunnen laten komen (als je dat nog niet gedaan hebt). Dan weet je zeker dat je niet probeert een tandprobleem met een bit op te lossen.

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 18:57

Ze is in april naar de tandarts geweest,, zou hem nog wel een x kunnen laten komen?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 19:31

Je zou zelf eens voorzichtig kunnen voelen of er scherpe randjes aan d'r kiezen zitten. Wel oppassen dat je vingers er niet tussen komen. Knipoog

Op wat voor enkelgebroken trensje is ze ingereden? Bus- of watertrens? Dat kan soms ook nog wel verschil maken.

Ik heb 't in m'n vorige post ook al aangekaart, misschien een ongebroken trensje?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 19:35

Sprengerbitten zijn niet voor ieder paard fijn. Sommige paarden krijgen blaren in de mond van aurigan.

Mijn merrie loopt goed op de gold brass van HH.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 19:45

Mijne lopen ook goed op de goldbras, en ik had een pony op sprenger lopen, maar dan een danger bit. Die is dubbelgebroken, maar als je te hard aan de teugels komt, zet hij zich vast als een stang. Ik vond het een erg prettig bitje en heb ermee zelfs aangespannen gereden.

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 19:20

Puera schreef:
Je zou zelf eens voorzichtig kunnen voelen of er scherpe randjes aan d'r kiezen zitten. Wel oppassen dat je vingers er niet tussen komen. Knipoog

Op wat voor enkelgebroken trensje is ze ingereden? Bus- of watertrens? Dat kan soms ook nog wel verschil maken.

Ik heb 't in m'n vorige post ook al aangekaart, misschien een ongebroken trensje?

Ja dat zal ik wel eens proberen, een watertrens enkelgebroken.. Ik heb 't idee dat een ongebroken trens zo scherp inwerkt.. Maar dat is niet zo?

Loveable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:24

Ik heb ook een vierjarige nieuwe aanwinst en heb voor hem vorige week een dubbelgebroken watertrensje van sprenger gekocht, ik denk dat dat wel een goed bit voor hem is maar ik ga het even aankijken! In principe zijn het superfijne bitjes maar je moet gewoon even kijken hoe jouw paard erop reageert. Lachen

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 14:11

Mijn paard reageerd heel slecht op een dubbelgebroken K&K bit.. Huilen

Het is per paard verschillend,, je moet even uitproberen wat het beste bij je paard past WAAR je paard het beste op reageerd/accepteerd Pling

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:56

Zanora1 schreef:
Ja dat zal ik wel eens proberen, een watertrens enkelgebroken.. Ik heb 't idee dat een ongebroken trens zo scherp inwerkt.. Maar dat is niet zo?

Even een inkoppertje... een bit is zo scherp als de ruiterhand. Knipoog

In principe kan een ongebroken trens niet zo scherp inwerken. Vergelijk 'm niet met een stang, die heeft scharen waardoor je een hefboomwerking krijgt. Een ongebroken trens heeft dat niet.

Een ongebroken trens werkt wat meer in op de tong. Het mondstuk bestaat uit een geheel waardoor het rustiger in de mond ligt.

Wellicht zou je eerst ook nog een enkelgebroken bustrens kunnen proberen. De ringen kunnen bij dit bit niet draaien, misschien dat ze dat ook wel fijner vind.

Probeer gewoon van kennissen/vrienden wat verschillende bitjes. Myler hoor ik overigens ook goede dingen over. Zelf (nog) geen ervaring mee.