Zadelprobleem --> arabier

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lysanne

Zadelprobleem --> arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 18:43

Ik ben al sinds een tijdje opzoek naar een zadel voor mijn paard, maar het wil nog niet echt lukken.
Ik heb er inmiddels al zo'n 40 zadels op gehad en tot nu toe nog niet met succes. Het grootste probleem is voornamelijk dat veel zadels te lang zijn, omdat zijn schouders behoorlijk ver naar achter liggen en hij ook nog eens kort in zijn rug is.
Voor hem zou een 17" zadel met een medium/ruimere boom (maat 3) het beste liggen. Helaas pas ik niet in een 17" zadel..
Ik ben dus opzoek naar een 17,5", of een hele korte 18". De zadels die redelijk pasten waren:
* Rossner America
* Ainsley vanquard populair

Daarnaast heb ik al zadel erop gehad als; KN, Kieffer, Massimo, Winter Care Isabella Werth, Kentauer, Anatomica.. Ook zonder enig resultaat

Aangeraden is een dressuur zadel met ronde kussens, die niet te ver naar achter liggen.. Anders zou het op zijn lendenen gaan drukken.
Weet iemand nog een type zadel dat ik eens zou kunnen proberen, of een goede zadelpasservice die aan huis komt (woon in NH)?
Heeft er iemand ervaring met een Ainsley dressuurzadel, ik heb er namelijk even opgezeten en het zat wel heerlijk!
Ik hoor ook verschillende verhalen over Kentauer, qua prijs vind ik dat een leuk zadel, maar hoor negatieve verhalen over de kwaliteit van de boom. Iemand hier misschien nog ervaring mee?

gabyfedde

Re: Zadelprobleem --> arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:44

Neem eens contact op met Het Tweespan.

Lysanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 18:49

Is dat een zadelpasservice in NH? Hebben zij een website oid?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:51

Je zou eens kunnen zoeken naar bijv. Henri de Rivel, Dabbs, Exselle Sofride. Deze zadels hebben veelal 'ronde' kussens die onder het zitvlak blijven zeg maar.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:09

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 05:47

heb je de kieffer inzell erop gehad?
die is kort met kortere kussens dus,en past zelfs met 18 inch ook goed op mijn fjord met korte rug.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 07:51

Lysanne schreef:
Is dat een zadelpasservice in NH? Hebben zij een website oid?

Zitten in Friesland. Hebben veel ervaring met 'moeilijke ruggen'.

http://www.tweespan.com/

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 07:58

Ik zou echt voor de countrymill in Nijkerk gaan. Gebruik de zoekfunctie eens, dan vind je genoeg info.
Of ga eens naar het arabierenforum, daar weten ze ook veel.
Ik ben aan mijn 5de zadel en heb nu een massimo trail en nog steeds geen last.
Maar jij hebt al heel wat geprobeerd zeg. Misschien moet je maar leren om zonder zadel te rijden. Mijn instructrice haar arab heeft ook last van alle zadels en rijd nu met bondje, omdat ze ook geen passend zadel kan vinden.
succes

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 10:44

Op mijn arab had ik altijd euroriding liggen
Deze lag perfect op zijn rug

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:25

Ik heb vandaag een Kieffer Europe CT II voor mijn arabier gekocht. Inderdaad vele zadels pasten niet goed. Of ze waren te smal bij haar ruggengraad, of ze onstabiel, of na het aansingelen kwamen de kussens om hoog.
Maar de Kieffer Europe CT II ligt als een huis.

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:34

Een aanrader is Stoker zadelmakerij. Zij komt aan huis en vult ter plekke op (als je natuurlijk een zadel hebt) en is echt een pietje precies.
Verder is zij leverancier van Albion maar ik weet niet of dit zo geschikt is voor jou paard. Daar is ook heel eerlijk in, ze zal je niet zomaar iets proberen aan te smeren.

Zelf rijd ik met een Passier. GEWELDIG zadel!!
Na veel gedoe met zadels heb ik deze tweedehands gekocht en ook Stoker is er helemaal enthousiast over. Het ligt als een huis.

(die van mij is geen Arab maar heeft wel de bouw doordat er veel Arabisch bloed in zijn bloedlijn zit)

Lysanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 11:35

Ik heb een Kieffer munchen erop gehad, andere kieffers eigenlijk nog niet..
Countrymill heb ik nog nooit van gehoord, ik zal een gaan kijken.

@ aslo: bedankt voor de tip, ik heb de zadels bekeken bij heuvelhoeve.nl, ze zien er inderdaad mooi kort uit.. Nieuw liggen ze wel wat boven mijn budget aangezien ik mijn westernzadel ook nog niet heb verkocht..
20 oktober komt Tom v/d Brink langs, een zadelmaker, hij verkoopt echter geen zadels. Wel geeft hij advies welk zadel ik erop zou kunnen proberen. Hoop dat ik dan ook weer wat verder kom. Nu ben ik mij vooral aan het orieenteren op verschillende merken inderdaad, dus ik word graag overspoeld met tips Haha!

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:37

Een goede zadelmaker kan toch voor een passend zadel zorgen? Heb je er zelf 40 op gepast?
Kentaur vind ik fijne zadels, de oudste die ik heb en nog steeds gebruik is nu 6 jaar oud denk ik. Voor de rest heb ik ook jongere Kentaur zadels. Gelukkig nog nooit problemen gehad met de bomen daarvan.

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:40

Ik wilde trouwens eerst ook bij Tom vd Brink langs gaan voor een zadel, maar een vrouw van de rijvereniging was er niet goed over te spreken.. Maarja, er is met iedereen wel eens wat natuurlijk

Lysanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 11:43

Nee, er zijn al twee zadelmakers bij geweest.. Heb er inderdaad ook een aantal zelf gepast die ik 2e hands uit een winkel had gehaald..
Tuurlijk ik kan een zadel op maat laten maken en dan zal het hoogst waarschijnlijk goed liggen.. maar daar hangt mij een te groot prijskaartje aan.
Heb de duurdere merken ook nog niet allemaal gepast, omdat ik mijn budget graag onder de 1000,- wil houden..

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:44

ik heb dit probleem en ik vond die ainsly nog te lang...
ik heb nu een passier lenox..en dat ligt perfect!

ik heb trouwens wel goede ervaringen met tom vd brink
Laatst bijgewerkt door lique op 10-10-08 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Lysanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 11:45

Dat is inderdaad ook altijd lastig, er zijn zoveel verschillende meningen over zadelmakers..
Kentauer ligt qua pasvorm helaas niet goed op mijn paard, de kussen liggen te ver naar achter, vind het namelijk wel fijne zadels om mee te rijden..

Lysanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 11:46

Vond de ainsley ook net op het randje liggen bij mijn paard, daarom wil ik naar die zowieso nog een deskundige laten kijken..
Het is zo moeilijk, kon ik maar 5cm bij de rug van me paard plakken..

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:47

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:49

Al nagedacht over Stubben? Ook goed tweedehands aan te komen.

lique

Lysanne schreef:
Vond de ainsley ook net op het randje liggen bij mijn paard, daarom wil ik naar die zowieso nog een deskundige laten kijken..

ik herken dit helemaal , heb wel geen arab maar een kwpn,
maar mn kwpn heeft silvergeneral (av) in de bloedlijn zitten, ben 4 maanden op zoek geweest na een zadel, een leuke tweedehands passier gevonden voor 750 en hij ligt echt prima..

HannahFrouk

Het zadelatelier maakt speciaal zadels voor dit type paard. Ik heb ook een Arabier met een extreem korte rug, nou wilde ik ook een nieuw zadel en zocht eerst naar dressuur en kwam daarom bij haar uit. Heb redelijk wat zadels van haar proefgereden. Ik was er erg enthousiast over moet ik zeggen! Zelf ben ik uiteindelijk op een endurance zadel uitgekomen (voor hem aangepast, ivm de korte rug) omdat ik uiteindelijk toch tot de conclusie kom dat ik meer in het bos en recreatief rijd dan dressuur. Maar desondanks rijd ik nog steeds proef voor haar, omdat ik erg tevreden was over haar zadels en kunde.

Haar website is http://www.zadelatelier.nl
Laatst bijgewerkt door HannahFrouk op 10-10-08 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Lysanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 11:50

Kijk dat zijn leuke meevallertjes! Kon niet op de site vinden wat voor een 2e hands ze hebben.. Staat bij veel zadelmakers niet op de site.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:52

heb je het weleens via bokt geprobeert ..ik had een advertentie gezet en heb giga veel zadels aangeboden gekregen ..ook rosners enzo..
ik had boommaat 31/32 zit maat 17 inch, gezegt...zaten veel zadels tussen van rond de 500 euro

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:52

lique schreef:
Lysanne schreef:

ik herken dit helemaal , heb wel geen arab maar een kwpn,
maar mn kwpn heeft silvergeneral (av) in de bloedlijn zitten, ben 4 maanden op zoek geweest na een zadel, een leuke tweedehands passier gevonden voor 750 en hij ligt echt prima..

En Passier is makkelijk aan te passen. Het is ook niet zo´n "grof" zadel (ik weet niet moet ik moet uitleggen)