[WN] Zijn er westernzadels met verwisselbare boom/pommel....?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Zijn er westernzadels met verwisselbare boom/pommel....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 12:57

Hallo allemaal,

op mijn jonge haf heb ik een Wintec Isabelle Werth liggen met verwisselbare boom, dit is super omdat hafjes toch nogal een tijdje in de breedte doorgroeien en ik het zadel zo makkelijk breder kan maken.
Maar......ik zou zo graag een westernzadel hebben om lekker mee het bos in te gaan en om westerlesjes voor de lol te gaan volgen.
Waar ik tegenaan loop is dat ik niet echt iets kan vinden, los van boomloos en dat wil ik niet want dat hebben we geprobeerd en werkt niet voor ons, waarvan ik de boom/pommel handmatig kan verbreden......zijn die er niet?
Aangezien ik niet van plan ben om er een vast boomzadel op te kopen omdat hij hier over een half jaar toch weer is uitgegroeid zou ik graag weten of de zadels die ik zoek er eigenlijk wel zijn, in betaalbare prijsklasse?
Anders moet ik het idee maar voorlopig uit mijn hoofd zetten...........ben benieuwd! Knipoog

DubbelFun

Re: Zijn er westernzadels met verwisselbare boom/pommel....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:58

StarTrek heeft een verwisselbare voorboom/pommel, maar is wel boomloos en die wil je niet want je hebt blijkbaar alle merken boomloos al geprobeerd en dat was niets Knipoog

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 13:08

Nee, ik moet eerlijk zeggen dat ik niet alle heb geprobeerd maar wel veel.
Het probleem is dat ik zelf toch nog al wat weeg, zo rond de 90/95 kilo, en ik merkte aan mijn haf dat hij er met een boomloos zadel wat last van had.
Hij liep een stuk slechter en ging zelfs staken op sommige mome'nten terwijl we met ons passende boomzadel totaal geen problemen hebben.
Nu kan het zijn omdat het jong paard is hij toen gewoon streken had Knipoog maar mijn gevoel is er niet meer goed bij op dit moment.
Maar ik zal me eens in de startrekk zadels verdiepen.....gewoon al is het maar voor de info.
Verder waren veel boomloze zadels te lang voor mij hafje.

ik vind het zo ontzettend jammer dat de boom van de Wintec western niet te verwisselen is.
Deze zadels zijn betaalbaar en lekker licht en ik ben er heel tevreden over.
Ik heb nu geloof ik de blauwe boom erin, maar dat zou ik even moeten controleren, en de western wintec is er alleen in medium of wide geloof ik en ik weet niet precies waar dat mee overeen komt.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:51

Of gewoon nog even wachten tot je haf wat uitgegroeid is, zoals ik het lees is het voor buitenritten en les en dat kan nog prima met een engels zadel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:59

De StarTrek is iig een behoorlijk 'stug' zadel in tegenstelling tot enkele andere merken. Dat geldt ook voor een Hilason en BM al zullen die in gebruik wel soepeler worden.

De lengte zal met een hoop westernzadels (ook mét boom) wel een probleem blijven.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 15:09

Ja dat van de lengte was ik al een beetje bang voor, ik had van een kennis haar zadel geprobeerd, maar die was te small maar de lengte was goed, weet alleen niet meer welk merk het nu was maar het was nieuw toch te duur alleen deze had ik dan voor een vriendenprijsje kunnen overnemen, helaas....
Ik heb al een beetje gegoogeld naar de Startrek en ga daar ook nog even mee door, ik had idd ook gelezen dat het toch een stugger zadel was dan de meeste boomloze.

@cornelie, ja ik ga ook zeker wachten als ik niets vind wat me aanstaat, dat gaf ik ook al aan.
Alleen moet ik eerlijk zeggen dat ik met mijn engelse dressuurzadel dus ok heus wel fijn buiten rijd maar het is gewoon relaxter in een soort van western zadel, omdat je hier niet zo 'stijfburgelijk' Knipoog in zit.
Verder heb ik momenteel de lesjes ook wel met engels gedaan maar ook daarvoor geld een beetje hetzelfde, maar het kan zeker en ik ben ook niet de eninge Knipoog

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:55

Haha! Ik rijd buiten alleen maar met een dressuurzadel. Ik rijd o.a. ook endurance en ik ben buiten juist veel flexibeler met een dressuurzadel Knipoog
En ook de zit verschilt per westernzadel, er zijn westernzadels waar je ook in een houding gezet wordt dus dat is weer net als engelse zadels.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 20:46

ja ok dat klopt, ik rijd ook wel heel graag met mijn eigen dressuur in het bos, ben ook niet echt anders gewend maar goed.
Ik maak dus wel eens buitenritten met mijn vriendin en ik vind dat die zadels toch wel heerlijk zitten maar ik denk idd wel dat het te maken heeft met het 'soort' westernzadel dat je hebt, want bij een reining zul je idd wel meer in de houding worden gezet.
Knipoog ik volg je....