Freemax goed boomloos zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Quieto_

Freemax goed boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 00:04

Hallo allemaal,

Ik wil graag een boomloos zadel aanschaffen en de freemax vind ik zelf een mooi zadel. Van wat ik tenminste zo op een plaatje kan zien. Ook bevalt het mij wel dat hij kniewrongen heeft, het lijkt mij dat je nog een redelijk stevige zit hebt.

Nu heb ik al een aantal reacties gelezen en een aantal daarvan zeiden dat het zadel nogal hard aanvoelt. Geld dit voor alle freemax zadels? Ik kan mij namelijk voorstellen dat de lederen versie misschien fijner aanvoelt dan de micro-suede versie.

Zelf vind ik de freemax evo airnet wel mooi maar de freemax evo leder vind ik ook wel mooi.

Kan iemand mij helpen een keuze te maken?

Als je de freemax nou helemaal niks vind zou ik ook wel willen weten welk boomloos zadel dan wel fijn is.

Edit: Weet iemand ook toevallig een winkel in de buurt van Tilburg waar hij in het echt te zien is?

Groetjes, Sarah
Laatst bijgewerkt door snowdon op 04-01-09 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [NA] --> [HAR]

Arabesk

Re: Freemax goed boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:30

freemax zit anders dan barefoot, maar ik vind het een heel mooi zadel, je hebt minder snel last van punt-druk tpv de beugelophanging.

Het freemax is minder flexibel.

_Quieto_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 14:53

Niemand die het zadel heeft..?

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:56

Ik heb het gehad, maar ja heb je nu niet zoveel meer aan anders was je welkom om het te komen bekijken.

_Quieto_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 14:57

jomaro schreef:
Ik heb het gehad, maar ja heb je nu niet zoveel meer aan anders was je welkom om het te komen bekijken.

Waarom heb je hem niet meer? Vond je het geen fijn zadel?

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:52

_Quieto_ schreef:
jomaro schreef:

Waarom heb je hem niet meer? Vond je het geen fijn zadel?

Had het graag willen houden, maar het was te lang voor mijn haflinger, en daarbij was het met de xxl voorboog ook te smal.
Dus moest ik zonder voorboog rijden en het zadel past zich niet goed aan op de rug.
Had wel last van de wrong zat ik met mijn knie erg tegenaan dus onnodig nog wijder, dan mijn al zeer brede haflinger.
Heb de wrong aan laten passen bij de zadelmaker en daarna zat ik wel een stuk beter.
Maar helaas pony wilde er niet mee lopen. Vandaar de verkoop.

_Quieto_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 19:55

Oke dat is heel jammer! Is het dat je te lang bent dat je erg tegen die kniewrongen aan zat? Denk je dat een korter iemand beter op het zadel zou passen?

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:08

_Quieto_ schreef:
Oke dat is heel jammer! Is het dat je te lang bent dat je erg tegen die kniewrongen aan zat? Denk je dat een korter iemand beter op het zadel zou passen?

Ben niet zo erg lang hoor 1.68m

_Quieto_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 20:21

jomaro schreef:
_Quieto_ schreef:

Ben niet zo erg lang hoor 1.68m

Oh dat is dezelfde lengte als ik heb. Hmm ik zat ook al te denken om anders een barefoot cheyenne aan te schaffen. Heb je daar toevallig ervaringen mee?

Of iemand anders?

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 08:29

Hoi,

Ik heb het zadel getest (de micro suede) en vond het een erg fijn zadel. Ik zat er heerlijk op en ook recht en in balans, met mijn boomzadel heb ik daar veel meer moeite mee.
Je hebt veel stevigheid ook door de stroeve zit van de microsuede naar mij idee. De wrongen vond ik ook fijn.

het zadel is wel wat hard en vormt zich naar je paard. De eerste keer rijden maakte hij een beetje een brug maar na de 2de keer leek hij de druk goed te verdelen.

Helaas was het zadel voor mijn pony te lang Huilen

_Quieto_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 10:09

Ik hoor vaak dat het zadel te lang is. Dat is echt heel jammer! Zeker als hij verder heel goed bevalt.

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 19:42

Ik heb de freemax class.
Ben er niet echt 100% tevreden mee, maar wel veeeeel beter als andere zadels, perfecte zadel heb ik nog niet gevonden...
Voordeel van dit zadel vind ik dat als het warm wordt het zich naar de rug gaat zetten en warm wordt. Voelt erg fijn aan! Rijd ook erg lekker, je voelt de bewegingen en de warmte van het paard....
Het - eigenlijk enigste - nadeel van dit zadel vind ik dat het aan de voorkant zich ook mooi naar de rug zet, maar een hard randje heeft, die wel drukt. Voorboogje erin helpt wel iets, maar het klitteband is niet sterk genoeg en het zadel zakt dus zeg maar ten op zichte van het zadel zelf zeg maar....

_Quieto_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 19:45

Oh dat is dan wel vervelend.. lijkt mij niet echt lekker voor het paard Verdrietig

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 09:55

Ik vind de FreeMax op zich wel een mooi zadel , de insteek van de zadels is goed , ze hebben ook eigen vernieuwende dingen en zijn niet alleen domweg aan het namaken , dus dat is wel leuk op zich Ja

Alleen ze zijn dus wel erg hard , en de 2 die ik gezien heb waren allebei hartstikke scheef....

Als je voor dit type zadel gaat krijg je imo. veel meer waar voor je geld door gewoon het origineel te kopen : de Freeform.

Die worden gegoten in een mal waardoor ze altijd prima symmetrisch zijn , netjes met veel aandacht afgewerkt met supermooi Italiaans leer... komt gewoon uit Italië en daar wordt er toch meer naar de kwaliteit gekeken. Ze zijn jammer genoeg daardoor ook wel een stukje duurder....maar er is tegenwoordig ook een goedkopere suède versie van de zadels te leveren. Dus zeker de moeite van het nader bekijken waard Ja

Ze worden geleverd door www.buitenzinnig.nl Lachen

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 21:27

Ik heb in een ander topic 2 pagina's van een gids waar de nieuwe freemaxx zadels instaan ingescant. Het gaat om een dressuur en om een springzadel. In de folder staat dat deze 2 types wel van italiaans leder gemaakt zijn en kun je, als ik het goed begrepen heb, zelf de singelstoten verwisselen voor lange of korte. Op de foto zien ze er iig erg mooi uit. Helaas te weinig schoftvrijheid (heb de freeform getest) dus ik hou het bij mijn barefoot.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 23:10

Waar kan je de freemax allemaal kopen? Ik heb hem alleen nog maar op de site van horseshop horsepower gezien.
Zit je met een freeform of freemax minder breed als met een barefoot?

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 08:47

Kitty_ schreef:
Ik heb in een ander topic 2 pagina's van een gids waar de nieuwe freemaxx zadels instaan ingescant. Het gaat om een dressuur en om een springzadel. In de folder staat dat deze 2 types wel van italiaans leder gemaakt zijn en kun je, als ik het goed begrepen heb, zelf de singelstoten verwisselen voor lange of korte. Op de foto zien ze er iig erg mooi uit. Helaas te weinig schoftvrijheid (heb de freeform getest) dus ik hou het bij mijn barefoot.

Mooie zadels. Staat er ook in de gids wat de lengte van deze zadels is? De gewone Freemax is helaas te lang voor mijn pony Huilen

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 09:07

Gowgirl schreef:
Kitty_ schreef:

Mooie zadels. Staat er ook in de gids wat de lengte van deze zadels is? De gewone Freemax is helaas te lang voor mijn pony Huilen

nee helaas niet...
Ik kan misschien wel aan een telefoonnummer komen van de winkel waar de gids vandaan komt

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 09:17

de freemax uit frankrijk heb ik slechte ervaringen mee (scheef)

doch de pfifftex uit duitsland niet ! helaas heeft pfiff minder kleur keuze

vind het hele fijne zadels Haha!

heb er zelf ook 1 , enige boomloos wat tot nu toe goed blijft liggen op mijn jonkie
vind het een erg fijn stevig zittend zadel

op mijn anda ligt een barefoot drytex
mijn anda is erg onbespierd en dan vind ik de bf beter liggen (hollere rug)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 20:27

reiziger schreef:
Zit je met een freeform of freemax minder breed als met een barefoot?
Vind ik persoonlijk van wel. De FreeForm (die ik heb) heeft een normale 'engelse' zit. Het is een erg fijn zadel en dankzij de kussens die ik er onder gezet heb ook geschikt voor paarden met meer schoft, met bijkomend voordeel dat je er ook normale dekjes onder kunt gebruiken Haha!

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 12:08

Ik heb de Freeform getest. Ik vond het een fijn zadel om op te zitten. Mijn paarden vonden het geen fijn zadel. Allebei niet. Toen ik het zadel eraf haalde hadden beide paarden rommelige haren en bleek het zadel scheef belast te hebben. Mijn ene paard ging er bokkend vandoor, de ander bleef gewoon staan. Geen Freeform voor mij dus!

Ik heb nu voor mijn ene paard een Startrekk Delfin en voor de ander een Island Liberty. Tot nu toe tot volle tevredenheid van ons allen!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 17:38

mocht je nu nog twijfellen , dan huur je m toch een weekje
kan je het voor je zelf testen of het iets voor jullie (jij en jouw paard) is