Fjorden met veel witte haren op zadelplek, herkent iemand di

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sosha

Fjorden met veel witte haren op zadelplek, herkent iemand di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 13:24

Bij ons op stal staan 4 fjorden van 3 verschillende eigenaren. 3 van deze fjorden vertonen sinds een aantal weken grote plekken met veel witte haren op plekken waar het zadel ligt. Soort grote stekelharige plekken, beetje in de vorm van de zadelkussens.

Een van de fjorden is voor dit onstond niet veel gereden. De dag voor de plek is ontstaan is deze pony een halfuurtje gereden. Eigenaar heeft gelijk een zadelpasser laten komen. Die heeft gecontroleerd of het zadel goed lag (ook met een drukpad) en dat lag prima. Zadelpasser kende dit niet. Pony lijkt nergens last van te hebben, maar de eigenaar durft er toch niet goed op te rijden (ze had nu het idee dat het zadel nu wat schoof, maar de pony is ook wat dikker geworden door het niet rijden). Heeft nogmaals de zadelpasser gebeld en die heeft nu zo iets van ?????? en begint te twijfelen. De probleemloze Fjord is trouwens ook van deze eigenaar.

Een van de fjorden wordt af en toe gereden en een van de fjorden zeer regelmatig. De plekken worden ook niet erger, zijn niet gevoelig.
Dieren worden met verschillende (hun eigen) zadel gereden en de dieren hebben ook hun eigen dekjes. Fjord nummer 4 heeft nergens last van. Drie van de vier Fjorden lopen bij elkaar in de wei (waaronder de gene zonder stekelhaar) en eentje met plek loopt in een ander wei. Alle andere paarden op stal (KWPN, Fries, Haflinger, Tinker, Welshpony, shetlander) hebben allemaal nergens last van.

Komt dit misschien vaker voor bij Fjorden of andere paarden? Heeft het misschien met de verharing te maken? Kortom, wie heeft een idee?

s6801881

Re: Fjorden met veel witte haren op zadelplek, herkent iemand di

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:27

heb je misschien een foto?

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 13:30

Nee helaas, nog niet.

Maar ik dacht als het een bekend probleem is bij Fjorden, dan herkent iemand het vast wel.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:32

Ik herken dit ook van mijn fjord, zodat ze de wintervacht krijgen komen de wittere haren duidelijker in het zicht..
Mjn pony heeft vroeger een slecht passend zadel opgehad, voor een korte tijd maar toch, ieder jaar bij het dikker worden van de vacht en ook bij de rui in het voorjaar een beetje, lijkt het wel of dit naar boven komt..
Kan dus zijn dat het al van veel langer geleden is maar dus echt door het verharen komt..

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 13:41

Ik zal eens informeren, van een van de fjorden weet ik wel dat ze eerst een ander zadel had, de andere 2 geen idee.

Maar wel appart, het zijn nl. wel heel grote plekken.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:48

Hoi,
ik weet niet precies wat een drukpad is, maar is dat iets wat de druk verdeeld van het zadel?
Ik had dit bij mijn oude haflingerruin, die kreeg ook drukkingen maar dan kwam omdat ik een té dun dekje onder het zadel had liggen, daardoor ging het zadel schuren, omdat er zweet 'vast' bleef zitten, toen heb ik met dikkere dekjes gereden die het zweet goed opnamen en toen ging het goed Lachen

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 13:53

Het is een pad die de zadelpasser onder het zadel legt, met dit pad zie je dan waar en hoe het zadel het meeste druk geeft. Moet je er dus ook wel even op rijden. Dus om te zien of het zadel de druk goed verdeeld of niet.

Is dus niet een pad om normaal mee te rijden.

Ik zal eens kijken wat ze onder het zadel hebben liggen, maar de sjabrakken die ik op stal zie liggen zijn allemaal vrij dik.

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:22

Een paard bij ons op stal had dit ook (een dravertype) op z'n schoft had hij een heleboel witte haren. Toen ik er naar vroeg bij z'n eigenaren zeiden ze me dat de vorige eigenaar het paard reed met een te klein zadel die knelde op de schoft. Volgens mij 'sterft' het haar dan af bij de te krappe plek en word het wit.

Maar bij jou is het wel iets appart als de zadels wel goed liggen Verward misschien een allergische reactie ofzo?

ellen_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:39

mijn lease haflinger heeft het sinds kort ook. Nu moest zijn zadel wel opgevuld worden dus ik denk zelf toch dat het een soort drukplekken zijn. ik rijd nu met een ander zadel en de plekken verdwijnen langzaam weer.

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:41

Mijn haf heeft het ook sinds kort
altijd met een western zadel gereden van zadelmarkt
nooit problemen gehad
nu reed ik een tijdje met een county dressuurzadel die zich aanpast aan het paard
leek goed te liggen
heeft die ook precies het pad op zijn rug staan met grijze haren
vind het zelf maar niks
rij nu terug met mijn western zadel

Edit: gaat dit nog weg? of is het blijvend

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 20:58

1 van de 3 met plek was vorig jaar nog niet onder het zadel, toen had ze het niet. De andere 2 moet ik even checken.

L0SKE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:46

Ik herken dit probleem. Ja
Ik heb het ook met mijn 2 fjorden.
Vorige winter witte plekken.
Dus andere zadels gekocht.
Van de zomer weinig te zien.
Dus dacht gaat goed. OK dan!
Maar nu ze hun wintervacht weer hebben komen de witte plekken ook weer tevoorschijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 08:52

Je ziet dit wel vaker bij Fjorden en Haffies inderdaad , bij allerlei soorten zadels en allerlei soorten dekjes.

Zijn het duidelijke witte plekken rond de schoft , dan kun je er vrij zeker van zijn dat het drukplekken zijn door een slecht passend zadel.
Maar bij die grotere stekelharige plekken die heel "vaag" zijn , is het vrijwel altijd een kwestie van irritatie. Door zweet , schuren...

De haren komen wit terug doordat de huid geïrriteerd raakt. Is dat heel heftig dan krijg je duidelijke witte plekken , is dat heel subtiel dan krijg je her en der een wit haartje. Dit is mijn ervaring althans. Ik geloof ook niet in zo'n verhaal van : 1 keer met een bepaald zadel gereden en de volgende dag witte haren.

Dat kàn gewoon niet , de haren worden niet *poef* in ene keer wit Tong uitsteken

Als de huid geïrriteerd is en daarin groeit een nieuwe haar uit , dan kan die als witte haar naar boven komen. Maar een al bestaande gekleurde haar wordt niet ineens wit Tong uitsteken

Ik denk dat het in die gevallen eerder een kwestie is van een ruiter die wat secuurder de rug inspecteerd waardoor de witte haren de volgende dag ineens opvallen.
Of dat je net flink de oude vacht eruit gepoetst hebt , of voor het eerst sinds een tijd rijdt waardoor je weer eens echt goed poest...waardoor het ineens opvalt.

Onder de boomloze zadels hebben we ook een enkele keer gehad dat precies de inlages als stekelharige "afdruk" op de rug te zien waren. EXACT de vorm van de inlages / zadelkussen zeg maar. En dan noemen mensen het een drukplek. Maar juist door de grootte van de "afdruk" sluit het een drukplek uit.

Een drukplek is een klein plekje onder het zadel , waar het zadel meer knelt dan onder de rest van het zadel. Dat is de "definitie" van een drukplek.
Zitten er witte haren egaal onder het hele zadel , dan is dat alleen maar bewijs van een goede drukverdeling , het zit immers netjes onder het gehele zadel verdeeld Lachen

Dus dan is het wat anders , een andere vorm van irritatie. Misschien kan het dier niet goed tegen het materiaal van het dekje. Of schuurt het zadel constant wat heen en weer. Of wordt het dekje na het wassen niet goed uitgespoeld waardoor er achtergebleven zeepresten gaan irriteren. Dat soort dingen.

Op 1 of andere manier zijn Fjorden en Haffies gewoon heel gevoelig voor die stekelharige afdrukken , heb ik gemerkt.

En dan merken de mensen gewoonlijk inderdaad niks van gevoeligheid ofzo , zelfs niet als er allerlei zadelpassers en fysiotherapeuten bijgehaald worden....

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 10:50

Fijn dat je even reageert pmarena, jij hebt tenminste een ruime ervaring OK dan!

Dat het geen echte drukplekken zijn, daar ben ik van overtuigd, dat ziet er heel anders uit. En inderdaad zien die plekken bij alle drie die fjorden er uit als de inlages onder de Barefoot (heb ik nl.).

Alleen ligt er op geen van de pony's een BF (ja het is een schande, ik weet het Tong uitsteken ) dus die inlages hoeven we niet boos aan te kijken.

Ik ga nu misschien toch dekjes verdenken, omdat ik bij ons op stal eigenlijk allemaal dezelfde soort dekjes zie. Ik heb de eigenaren nog niet gesproken, maar ik zal eens een inventarisatie gaan maken van dekjes en zadels. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat een kunststof zadel meer gaat zweten dan een leren (omdat ik na speurwerk op internet sommige mensen naar de Wintecs zie wijzen bij soortegelijke plekken).

En wasmiddel allergie is mij bekend, maar het leek me zo stug dat ze alledrie nou toevallig ook hetzelfde wasmiddel zouden gebruiken, maar wie weet, het kan natuurlijk.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:49

Het kunnen ook afgeschuurde winterharen zijn. Heeft de mijne ook wel eens gehad. Zadelmaker alles bij laten komen, maar uiteindelijk bleek het dit dus te zijn. Bij het wisselen van de vacht werd het zichtbaar. Kwam inderdaad door het soort dekje wat ik gebruikte.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 17:33

Het kan ook zijn dat de kussens te hard zijn.

ellen_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:12

ellen_n schreef:
mijn lease haflinger heeft het sinds kort ook. Nu moest zijn zadel wel opgevuld worden dus ik denk zelf toch dat het een soort drukplekken zijn. ik rijd nu met een ander zadel en de plekken verdwijnen langzaam weer.

om even terug te komen op mijn vorige berichtje, het is bij mijn haf ook echt stekelharige witte plekken. Dus toch geen echte drukplekken maar eerder irritatie van...? Ik zag het ineens toen ik terug van vakantie kwam, die 2 weken is er wel regelmatig mee gereden en bij navraag het meest door iemand die niet echt lichtjes en soepel in het zadel zit zeg maar Knipoog Misschien dat dit toch iets teveel voor hem is geweest?

Zwaantje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:49

ik heb dit ook gehad met mijne mijne heb ik nu net een jaar en ze had toen ik er kocht had mijne het ook....
op de keuring kreeg ik een opmerking dat mijn zadel niet goed lag.. dus ik zo van dat is van vorg jaar oen ze op de manege nog stond.. dus ik heb een goed zadel van pagony een dressuur zadel.. die plekken zitten er nog steeds... dus ik ga zondag scheren en dan scheer ik de zadel plek ook weg hopen dat die druk plekken van vorg jaar weg blijven....

viktor00

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:24

hallo,

ik heb hier ook last van met mijn hafje, maar dan vooral van het schoftje van het tuig.
Het schoftje wat ik nu heb is op maat gemaakt en past perfect.

toch witte haren, de osteopaat is bij mij geweest en nam geen spieratrofie waar.
Hoe meer dekjes van katoen, kunststof, bont en derg ik er tussen deed hoe erger alles werd.
Ook heeft Viktor er totaal geen last van na het rijden.

Het blijkt dat koudbloedige rassen zoals haflingers en fjorden
hun warmte minder goed kwijt kunnen dan warmbloedraasen.

Omdat de warmte niet goed weg kan beschadigd dit op een of andere manier de haren.
Maar niet zo dat het wit blijft. in het voorjaar groeien er weer gewone gekleurde haren.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:35

Hier meld zich nog zo 1!

Mijn Fjord heeft dit nu ook, de 2e winter dat ik het zie. Het zijn idd stekelharige plekken over de hele kussenlengte. Netjes naast de ruggengraat waar de kussens liggen.
Ik rij met kunststof zadel en dunne dekjes van Eskadron. Al mijn spullen worden gewassen met hetzelfde wasmiddel. Kan daar niet van komen, anders zou het ook op de benen (beenbescherming) en hele lijf (zweetdekens) zichbaar moeten worden

Mijn Fjord is wel geschoren muv hoofd, benen én zadelplek. Binnenkort wordt zij weer geschoren, is het een optie om nu de zadelplek weg te scheren? Ivm de warmte.

De plekken komen rond oktober opduiken. Worden gedurende de wintermaanden niet erger. En verdwijnen tijdens het verliezen van de wintervacht helemaal.

Wacht af wat het eigenlijk echt is. De suggestie van viktor00 is best logisch Lachen

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:38

Mijn paard (KWPNer overigens) heeft het ook. Zadel is gecheckt, ligt prima.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:42

Mijn pony heeft dat ook... Ook gelijk zadel na laten kijken maar die lag ook prima... Er werd wel tegen mij gezegd dat dit door het zweten kon komen Verward Ik heb overigens een vuilnisbak, geen fjord of haf.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:50

volgens mijn zadelmaker (hans zuideweg, bestfit) kan dit komen door het schuiven van een zadel. zijn dus geen drukplekken maar als het zadel schuift wordt er iets beschadigd in het pigment ofzo dacht ik. en daardoor krijg je dan die witte vlekken.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:56

Ik herken het ook. Mijn paard heeft vorige winter witte plekken gekregen ter hoogte van de beugelophanging (boomloos) maar is nooit gevoelig geweest op die plekken. In de zomervacht waren die plekken er niet en nu hij weer winterhaar aanmaakt zitten de witte plekken er weer in. Het kan niet van nu zijn, want hij staat al ruim drie maanden stil, dus hij heeft geen zadel gezien! Heel raar!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 16:58

mijn fjord heeft dit ook, overgehouden van een zadelmaker die mij met mijn 0,0 verstand een zadel met smalle boom had aangesmeerd. In bepaalde tijden an het jaar komen ze weer tevoorschijn. Nu dus ook met verharen Knipoog