[WN] Passend zadel: wel of geen droge plekken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Chiba

Passend zadel: wel of geen droge plekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 07:16

Ik was net op internet informatie aan het zoeken over passende zadels. Nu kwam ik een tegenstrijdigheid tyegen. Het gaat over de zweetplekken die symmetrisch moeten zijn. Sommigen geven aan dat het goed is wanneer binnen de zweetplek een kleine droge plek is (aan de zijkant van de schoft), anderen zeggen dat dit net slecht is en op een slecht passend zadel wijst.
Mijn vraag is dus of die kleine droge plek die aan biede kanten hetzelfde is, een goed of een slecht teken is?

Signe

Re: Passend zadel: wel of geen droge plekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 09:41

Helaas is deze vraag heel moeilijk te beantwoorden. Een paardenrug kan hele kleine 'afwijkingen' hebben. Daarnaats kan het zijn dat je die dag de een kant wat meer getraind hebt dan de ander, de natuurlijke scheefheid van een paard speelt dan ook mee.
Of de droge plekken goed of niet goed zijn durf ik niet te zeggen. De mijne heeft ze ook, maar ik weet dat hij op die plekken door een slechtpassend zadel eens drukplekken heeft gehad ( witte haartjes zijn weg gelukkig) en ook eens zwellingen. Ik denk daarom dat de zweetklieren daar wel eens minder werken en kan het niet als leidraad nemen of een zadle wel of niet goed past.
Dat hangt ook van meerdere factoren af.
Zweetplekken lezen is net als koffiedik kijken.. Als er meer dingen zijn die wijzen op een slechtpassend zadel zou het kunnen bijdragen als een extra hint. Maar om alleen van een zweetplek uit te gaan zou ik niet doen..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:26

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:58

ik heb soms droge plekken, maar ik weet dat dat aan mijn houding ligt Bloos

ik val vaak voorover met rijden.
als ik goed oplet en goed in het zadel blijf zitten zien de zweetplekken er anders uit Knipoog

mijn zadel is met de kale boom gepast,en op mijn verzoek nog eens nagekeken.
ik weet dat mijn zadel goed past en dat het door mij komt Ja

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 13:08

Val je met lopen dan ook voorover, of als je fietst ??

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 13:09

DubbelDun schreef:
Val je met lopen dan ook voorover, of als je fietst ??

ik ben rug patient Knipoog ,zit op de stoel ook voorover
heb eigenlijk een verkeerde houding Bloos
en ik heb een sportfiets Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 13:18

Die kun je beter inruilen voor een opoe-fiets dan Knipoog

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 13:27

DubbelDun schreef:
Die kun je beter inruilen voor een opoe-fiets dan Knipoog

ik heb het juist net andersom gedaan,mijn 30 jr oude opoefiets verkocht en een fiets met versnellingen gekocht Haha!
en ach met mijn hernia en slijtage in mijn nek en de S[heuerman] in mijn rug valt goed te leven en paardrijden helpt mij daar super bij.
alleen voor het behoud van de rug van mijn pony moet ik contstant opletten dat ik rechtop zit Clown

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:49

Ik vind het maar vreemd.
Mijn vriendin heeft aan half jaar geleden een compleet passend westernzadel voor ruim 3000 euro passend laten maken voor haar tinker.
Nu wees ik haar laatst op de droge plekken en zei dat ze daarmee moest popletten, haar lesgever kwam toen en gaf aan dat een wat drogere plek niet altijd slecht hoeft te zijn.
Aangezien het paard makkelijk loopt en geen klachten heeft heb ik er niet meer bij stil gestaan.
Nu heb ik voor mij 3 jarige een wintec isabelle en kan dus de boom verwisselen.
Ik rijd met scapa dek en scahpenbont en ook ik het waar het bont zit meestal een drogere plek maar naar mijn idee komt dat eerder doordat het daar minder zweet door het bont, zo heeft de zadelmaker het mij ook toegelicht.
Maar ik twijfel ook steeds, ik kan niks merken aan mijn haf en hij heeft ook zeker geen rugpijn.