Springen met Barefoot Cheyenne?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ruth_

Springen met Barefoot Cheyenne?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 16:25

Hoi, hoi!

Ik vroeg me eigelijk al heeel lang af of ik kan springen met me barefoot cheyenne zadel. Ik en me verzorgpony vinden het super leuk en ik wil graag verder gaan, alleen ze pas bijna geen zadel!

Dus; Gaat het zadel niet klapperen, heb ik grip met de verlichte zit en hoe hoog kan ik dan ongeveer springen. De pony is ongeveer 1.30 Lachen Ze is een welsh C
Ik spring trouwens ook bitloos maar dan maakt niet uit volgens mij Tong uitsteken

Groetjes Ruth!

Sodeletuut

Re: Springen met Barefoot Cheyenne?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:26

*lees ff mee

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:27

ik kon wel springen met mijn boomloos. alleen ik denk als je wat minder ervarenere springruiterbent je het moeilijk krijgt met de houvast en dat je dus snel je evenwicht enof beugels verliest

Ruth_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 16:33

Relien schreef:
ik kon wel springen met mijn boomloos. alleen ik denk als je wat minder ervarenere springruiterbent je het moeilijk krijgt met de houvast en dat je dus snel je evenwicht enof beugels verliest

Oke bedankt, ik kan aardig springen. Ik deed het eerst met een trowowgood zadel en die klapperde bij haar, dus die ging gelijk weg. Deze boomloos klappert nit en zit opzich goed en stevig ik denk dat ik het maar eens probeer.
Proberen kan geen kwaad en ik val echt niet (hoop ik) ik zet er gewoon normale beugel op. Want ik denk dat die westernbeugels irritere

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:35

Het is steviger dan zonder zadel springen, maar je hebt minder grip dan met een springzadel Lachen

Ik vind het niet prettig, maar dat komt omdat ik een ongeluk heb gehad met springen. Dus ik doe het niet.

Ruth_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 16:50

Yinka schreef:
Het is steviger dan zonder zadel springen, maar je hebt minder grip dan met een springzadel Lachen

Ik vind het niet prettig, maar dat komt omdat ik een ongeluk heb gehad met springen. Dus ik doe het niet.

Dat snap ik Knipoog Ik heb er nog nooit een ongeluk mee gehad, maar de eerste paar keer doe ik wel een body protector aan, en zowiezo boven de 60 cm met deze pony ook

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:00

Ik ben zelf ook gek op springen en ik kan prima met mijn Cheyenne springen. Ik heb een hele tijd springles gehad omdat mijn paard helemaal flipt van blijdschap zodra ze een hindernis ziet, en nu gaat het wel beter. Je zit veel vaster en steviger in een Barefoot, ik heb er parcoursjes van 1 meter mee gesprongen zonder problemen. Je moet veel meer letten op je eigen houding, ik vind het zelf fijner rijden dan aan vzh/springzadel omdat je veel vaster en steviger zit en je merkt ook beter wanneer je paard gaat afzetten. Ik zou mijn Barefoot trouwens alleen genomen hebben als ik er ook mee kon springen, ik spring best wel vaak en ik was niet van plan dat op te geven voor een zadel Clown

Springen met een Barefoot is dus geen probleem als ze zelf een goede, onafhankelijke zit hebt.

CADS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:10

Het is belangrijk als je met een barefoot gaat springen dat je in de sprong op tijd weer met je gewicht naar achteren gaat anders val je er voorover af. Verder is het heel goed te doen en je leert er veel beter mee springen omdat je barefoot je fouten niet opvangt zoals een springzadel zou doen.

Logi504

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:45

Hee Ruth!!! Haha!

Je weet, op ponykamp met mij ging het ook goed Knipoog

Probeer eens zou ik zeggen! Tong uitsteken
Dan kom je er het beste achter Clown

Liefs, Pauline Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:48

het zal vast kunnen maar kijk uit voor punt druk die kan ontstaan door dat jij in je beugels gaat staan komt er veel druk op het klipje waar je beugel riem aan vast zit waardoor er snel punt druk ontstaat (wat ook al kan ontstaan als je niet goed van uit je knie licht rijd) Dus persoonlijk zou ik het niet doen

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 11:32

ik zat hier ook over te twijfelen, maar het leek me inderdaad vanwege de puntbelasting met de verlichte zit niet handig. Aan de andere kant spring ik wel weer met bbp, maar dan verdeel je zelf je gewicht toch al meer...

Ik lees even mee. Lachen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 11:36

Ik denk dat het best kan, je heb dan denk ik wel meer moeite met evenwicht bewaren, maar als je niet veel hoger dan 1 meter gaat kan het denk ik wel af en toe.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:07

Wat is volgens jullie een betere keuze, ik rij op de natuurlijke manier en rij dus op een barefoot cheyenne of barebackpad. Maar wat is voor springen het handigst, ik heb zelf ook nog een vzh zadel.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:12

laurahi schreef:
Wat is volgens jullie een betere keuze, ik rij op de natuurlijke manier en rij dus op een barefoot cheyenne of barebackpad. Maar wat is voor springen het handigst, ik heb zelf ook nog een vzh zadel.

Mijn voorkeur met springen gaat toch uit naar een goed passend boomzadel, omdat je met springen toch veel in de beugels staat en er hoe dan ook bij de landing veel kracht op de rug wordt uitgeoefend die een boom beter kan compenseren. (is gewoon het principe van massa en zwaartekracht (Wet van Newton), en je kan eraan opvangen wat je wilt, en dat is ook goed, omdat de gehele kracht dan al beter wordt verdeelt, maar voorkomen kan niet.)

Let wel op: Dit is mijn advies, ik sprong met Max ook welleens zonder zadel, met bbp.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:16

Ik heb er nooit problemen mee gehad qua evenwicht enzo Lachen
(maar ik ging niet veel hoger dan 80 cm Bloos )
Afbeelding
Maar ik zou geen 2x per week een uur gaan springen ivm de puntbelasting in de verlichte zit. (met het nieuwe vps-systeem is dat denk ik minder erg trouwens)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:15

Zit dat VPS systeem ook in de cheyenne dry tex?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:05

Op de barefoot site, bij de aanbiedingen, staat dit:
Citaat:
De Barefoots worden binnenkort met een ingebouwd drukverdelend systeem geleverd : VPS.

Dit is een combinatie van verschillende laagjes materialen , vergelijkbaar met de Flex-inlages ,
alleen dan zitten deze drukverdelers in het zadel zelf in plaats van in de inlages van de pads.

Langzaamaan komen er steeds meer VPS-zadels binnen en deze worden dan direct aan de klanten geleverd.
Maar ik heb nog een aantal van de normale zadels liggen. Deze gaan nu in de aanbieding ,
alle aanbiedingen uiteraard zolang de vooraad strekt dus OP = OP :

Cherokee-zadels zwart-bruin maat 2 : normaal 549 euro , nu 500 euro + gratis Flex-inlages
1x Cherokee zwart maat 1 , nu 500 euro + gratis Flex-inlages
4x London zwart maat 2 , nu 529 euro + gratis Flex-inlages
1x Cheyenne Purple Rain maat 2 , nu 375 euro + gratis Flex-inlages

Ik neem dus aan dat inderdaad alle nieuwe zadels vps hebben Ja

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:23

Nice Lachen kan ik mijn verzameling aan setjes nog eens gebruiken Tong uitsteken

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:14

ik heb ook een barefoot cheyenne en ook een pony van 1,31 en we springen nu 80 cm en nu heb ik wel zoiets van ik ga kijken naar springzadel maar opzich is het prima te doen Lachen

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:08

MLoeser schreef:
Nice Lachen kan ik mijn verzameling aan setjes nog eens gebruiken Tong uitsteken

Onder een zadel met het VPS-systeem moet alsnog een speciale pad!!! Je kan wel evt. je dekje tussen de pad en het zadel doen (maar dat kan schuiven) of vakjes op de binnenkant van je dekjes naaien waar de inlages in kunnen. Ik zou noooooit een Barefoot gebruiken zonder inlages...

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:25

Airiin schreef:
MLoeser schreef:

Onder een zadel met het VPS-systeem moet alsnog een speciale pad!!! Je kan wel evt. je dekje tussen de pad en het zadel doen (maar dat kan schuiven) of vakjes op de binnenkant van je dekjes naaien waar de inlages in kunnen. Ik zou noooooit een Barefoot gebruiken zonder inlages...

ik heb wel een grandeurpad liggen... maar ik vind inderdaad dat de zooi dan erg gaat schuifen. Een vriendin van mij rijd met VPS systeem juist met gewone pads. De verkoper heeft gezegd dat dat door het nieuwe systeem goed kon :/

horseloverc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:54

heeey
ik heb 4 jaar lang gesprongen met mijn barefoot cheyenne
Elke week wel 1x of meer!
nooit problemen mee gehad!
en ik spring met mijn fjord 1 meter of hoger ongeveer!
dus het kan best.
wel moet ik zeggen dat je in het begin heel erg moet wennen aan de steun die je aan het zadel hebt. Een groot verschil is al dat je geen kniesteun hebt!
en natuurlijk voel je alle bewegingen die het paard maakt!
xxx cindy

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:58

[NH]->[HAR]