ik rij een inmiddels 12 jaar oude belg bij, met een heel speciaal karaktertje.
wat er vroeger allemaal mee gebeurt is, geen idee, maar wss niet veel goeds
(gaan verhalen rond dat ze onhandelbaar was, niet wilde werken, etc)
ik ben er mee begonnen, en met de juiste aanpak is dit een pracht van een paard om mee te werken, wil net wél werken, geeft antwoord, etc.
maar:
al vanaf het begin trok ze alles kapot, ze kon perfect een dag aangebonden staan, maar als ze schrok van iets, als je het bit wilde indoen, etc, dan ging het kapot.
stap voor stap heeft ze geleerd het bit wel in te nemen (door zijdelings los te maken,) en nu neemt ze het wel netjes in.
Alleen, ze vind iedere keer iets anders waarvoor ze bang is, soms kan ik haar het halster bijna niet omdoen,
dan heeft ze een tijdje gehad dat ze zich achteruit trok op het moment dat ik het halster afdeed om het bit in te doen, nu trekt ze zich achteruit op het moment dat ik de teugels over haar hals wil doen.
(ik kan ze wel direct het bit ingeven, en daarna de teugels omdoen, dat is geen probleem)
maar dit gaat wel iedere keer gepaard met kapotte touwen, halsters, etc, ze is best wel vermoeiend.
nu zou je zeggen, zet haar gewoon los.
nou, zoals eerder gelezen is ze erg werkwillig
zo werkwillig, dat, als ik ze los zet, en het bit neem, ze alvast, half opgezadelt, op weg gaat naar de piste (1 km verder),(op het dooie gemakje trouwens, en uiteindelijk wacht ze wel, maar niet ideaal, daar ik er liever opzit
)nu heb ik een nylon koeienhalsband gaan halen, met de bedoeling om ze daarmee vst te zetten op de poetsplaats, zonder halster dus.
als ze trekt zal ze nog altijd de touwen kapot trekken, maar de bedoeling is om de aanleiding van het trekken (halster losmaken) weg te nemen.
enkel wat vragen:
-werkt een halsband?
-hoe zit het met het gevaar op stikken als ze gaat hangen?
eventueel andere oplossingen?