halsband

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

halsband

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 11:58

situatieschets:
ik rij een inmiddels 12 jaar oude belg bij, met een heel speciaal karaktertje.
wat er vroeger allemaal mee gebeurt is, geen idee, maar wss niet veel goeds
(gaan verhalen rond dat ze onhandelbaar was, niet wilde werken, etc)
ik ben er mee begonnen, en met de juiste aanpak is dit een pracht van een paard om mee te werken, wil net wél werken, geeft antwoord, etc.

maar:
al vanaf het begin trok ze alles kapot, ze kon perfect een dag aangebonden staan, maar als ze schrok van iets, als je het bit wilde indoen, etc, dan ging het kapot.
stap voor stap heeft ze geleerd het bit wel in te nemen (door zijdelings los te maken,) en nu neemt ze het wel netjes in.
Alleen, ze vind iedere keer iets anders waarvoor ze bang is, soms kan ik haar het halster bijna niet omdoen,
dan heeft ze een tijdje gehad dat ze zich achteruit trok op het moment dat ik het halster afdeed om het bit in te doen, nu trekt ze zich achteruit op het moment dat ik de teugels over haar hals wil doen.
(ik kan ze wel direct het bit ingeven, en daarna de teugels omdoen, dat is geen probleem)

maar dit gaat wel iedere keer gepaard met kapotte touwen, halsters, etc, ze is best wel vermoeiend.
nu zou je zeggen, zet haar gewoon los.
nou, zoals eerder gelezen is ze erg werkwillig
zo werkwillig, dat, als ik ze los zet, en het bit neem, ze alvast, half opgezadelt, op weg gaat naar de piste (1 km verder),(op het dooie gemakje trouwens, en uiteindelijk wacht ze wel, maar niet ideaal, daar ik er liever opzit Haha!)

nu heb ik een nylon koeienhalsband gaan halen, met de bedoeling om ze daarmee vst te zetten op de poetsplaats, zonder halster dus.
als ze trekt zal ze nog altijd de touwen kapot trekken, maar de bedoeling is om de aanleiding van het trekken (halster losmaken) weg te nemen.

enkel wat vragen:
-werkt een halsband?
-hoe zit het met het gevaar op stikken als ze gaat hangen?

eventueel andere oplossingen? Haha!

Jasmijn1989

Re: halsband

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:07

Het werkt wel handig als je het even gebruikt bij het wisselen van halster naar hoofdstel. Dan doe je de halsband om voor je het halster afdoet en kun je haar wat makkelijker vasthouden.
Het gevaar van stikken kan ik niet zo veel over zeggen. Als ze blauw wordt iig even losmaken Knipoog

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 12:14

wel, zo ver zal het wss niet komen, daar een gemiddelde musketon niet opgewassen is tegen 1000 kilo Tong uitsteken

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:20

De boel zal idd eerder breken dan dat ze zich ophangt hoor. Zeker als je een paniekhaak gebruik (alle knopen kan je proberen, maar die trekken ze zo vast dat je ze toch niet meer los krijg).

Het is zeker het proberen waard, of het werkt weet je pas zeker als je het geprobeerd heb.
Zo'n koeieband kost ook de hele wereld niet en als het een berg touwtjes en ergenis kan besparen, waarom niet?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 12:28

idd, die band kostte 4 euro, en de ring 2 euro voor errond Haha!
ik zal het vanavond eens uittesten Lachen

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:31

je kunt ze eventueel ook met 2 touwen vastzetten, iets anders spanning van elkaar, als ze gaat hangen dan trekt ze het eerste touw strak maar doordat het tweede touw dan nog niet volledig op strak staat vangt die de volgende spanning op

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:29

Je zult het zodanig moeten construeren dat ze nooit meer los kan, als ze zelf bezig is tenminste.
Uiteraard welzelf kunnen losmaken.
Je kunt haar ook tussen 2 kettingen zetten met haken /musketons er aan, wel voldoende zwaar uiteraard.
Ze weet dat ze los kan komen en zal het dan, om wat voor reden dan ook, gaan (uit)proberen.
Ze mag nu dus niet meer winnen als het ware.
Een koeienband kan, een varkensband ook.
Ze stikken niet zo maar hoor, maak je daarover maar geen zorgen, tenzij je de band wel heel erg strak om gaat doen, maar hij moet zo los zitten dat hij uiteraard nooit over het hoofd kan, anders schiet je nog niets op.
Zet je paard gewoon aan de band vast, doe alles wat je normaal ook doet, als je helemaal klaar bent om te gaan rijden, dan de band af en er op gaan zitten.

Succes!

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:37

Mijn tinker staat ook aan een halsband i.p.v. een halster. Geen speciale reden voor, gewoon makkelijk met hoofdstel indoen. Vooral als we terugkomen van het mennen, het hoofdstel gaat pas als laatste af, dus het is wel makkelijk als ze intussen vast staat. Verder is het fijn met poetsen van het hoofd, je kan er makkelijk overal bij!
Maar mijn tinker is een ontzettend braaf paardje, zonder iets om blijft ze ook wel staan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 19:55

josie schreef:
Je zult het zodanig moeten construeren dat ze nooit meer los kan, als ze zelf bezig is tenminste.
Uiteraard welzelf kunnen losmaken.
Je kunt haar ook tussen 2 kettingen zetten met haken /musketons er aan, wel voldoende zwaar uiteraard.
Ze weet dat ze los kan komen en zal het dan, om wat voor reden dan ook, gaan (uit)proberen.
Ze mag nu dus niet meer winnen als het ware.
Een koeienband kan, een varkensband ook.
Ze stikken niet zo maar hoor, maak je daarover maar geen zorgen, tenzij je de band wel heel erg strak om gaat doen, maar hij moet zo los zitten dat hij uiteraard nooit over het hoofd kan, anders schiet je nog niets op.
Zet je paard gewoon aan de band vast, doe alles wat je normaal ook doet, als je helemaal klaar bent om te gaan rijden, dan de band af en er op gaan zitten.

Succes!

wel, mijn probleem is een beetje:
een touw, krijg ik met geen mogelijkheid meer los als ze haar gewicht eraan gehangen heeft.
paniekhaken vind ik ondingen, gaan los wnnr het niet mag, en met druk erop krijg ik ze ook niet meer los.
daarmee heb ik ook liever dat ze net wél los kan, liever een kapot touw, dan een kapot paard (als ze niet loskan dan breekt ze zichzelf wel)
mijn ding is, ze moet denken dat ze niet loskan, maar moet wel loskunnen.
op deze manier hoop ik te voorkomen dat ze zich probeert los te trekken ...
want zoals gezegd, ik kan ze perfect 2 uur aangebonden zetten, ze trkt enkel bij bepaalde situaties, bv het halster losmaken, etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:58

Jasmijn1989 schreef:
Als ze blauw wordt iig even losmaken Knipoog

Meen je dit ? Huilen van het lachen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 20:03

kun je misschien anders de hulp inroepen van iemand, die er schiun achter blijft staan met een zweepje, om haar op het moment dat ze begint te trekken een tikje voorwaarts te geven?
misschien kun je op die manier de gewoonte doorbreken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 20:04

*Ziet reactie van Jasmijn al voor zich .*
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-10-08 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 20:08

dat is mss het proberen waard.
alhoewel, onlangs stond ze in de hoefstal, de hoefsmid zei dat ze ging klaarstaan met een borstel tegen haar kont, omdat ze de neiging heeft om in volle vaart achteruit die stal uit te stuiven (evenals de trailer)
resultaat: de vrouw lag bijna op de grond en dikke paniek bij paardlief Haha!

het is ook niet zo dat ze echt gaat hangen, maar ze snokt zich gewoon kort achteruit, en eenmaal ze los is en geen druk meer voelt staat ze weer netjes stil.
ik zeg het, raar karakter hoor :p

Ajooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:49

Als je zorgt dat ie goed rond de nek blijft zitten is er niet zoveel kans op stikken. Al kan ik me wel indenken dat het niet goed is voor de nekwervels als ze er aan gaat hangen. Maar niet te hoog laten komen dus, dat ding, bijv niet vlak achter de oren.

Abby_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 11:58

Niet té strak doen, maar wel zo dat hij niet eraf kan..