(foto's opengemaakt zadel)gebroken boom + uitleg gevraagd

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

(foto's opengemaakt zadel)gebroken boom + uitleg gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 11:34

Hallo, ik hoop dat dit hier goed staat.

tijd geleden heb ik een zadel meegenomen van iemand. we dachten dat het nog heel was.
maar dit bleek niet zo te zijn.
het zadel hangt voor de sier nu op mijn kamer (daar was hij voor)

uit nieuwschierigheid ben ik dit zadel gaan openmaken.
Nu zie ik dat de boom(hout) gebroken is :
Afbeelding

Maar.. ik vraag me nu dus af waarom dit zadel niét meer gebruikt mag worden.
want..
Afbeelding

http://usera.imagecave.com/Jolliegirl/p ... l4.bmp.jpg

Er zit nog een ijzeren ondersteuning onder(ook boom?) dat zou dan toch het hout ondersteuning geven? dus dan zou dat kapotte hout toch niets uitmaken?
(ps : deze ijzeren boom is óók gebroken zie ik nu, maar als deze niet gebroken zou zijn...)
http://usera.imagecave.com/Jolliegirl/p ... ot.bmp.jpg

http://usera.imagecave.com/Jolliegirl/p ... t2.bmp.jpg

voor de duidelijkheid ik zou er zelf niet mee rijden, maar ik vraag me af of iemand mij nou eens goed kan uitleggen hoe dit nu zit.
ijzer is sterker dan hout.. en het ijzer zit onder het hout, dus zolang het ijzer heel is.. is de boom toch intact?
ben erg benieuwd hoe dit nu zit. en wie mij dit kan uitleggen Lachen
Laatst bijgewerkt door Tanja op 02-10-08 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Ter illustratie zijn max. 2 foto's toegestaan.

Kuggur

Re: (foto's opengemaakt zadel)gebroken boom + uitleg gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:44

Vreemde vraag; je hebt ontdekt dat zowel ijzer als hout gebroken
zijn. Nu verzin je de hypothetische situatie, wat als het ijzer nog heel is en het hout gebroken? Simpel; zadel weggooien (of aan de muur hangen) Dan is het ijzer blijkbaar zo vervormd dat het houten deel eraf gebarsten is, duidelijk geval van total loss in mijn opinie. Heb hier wel gehoord van zadelmakers die dergelijke schade repareren ("spalken"), Ik zou daar niet aan beginnen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 11:47

je snapt het niet denk ik? waarom nou weer gelijk hypothetische...?
het is puur uit interesse/nieuwschierigheid Knipoog
dit zadel hangt al aan de muur...al maanden.
maar ik vraag me gewoon af, waar dient het ijzer dan voor?
het hout kan breken door een val. dat begrijp ik Knipoog maar dient het ijzer als ondersteuning ofzo?
want ik begrijp het niet helemaal, het lijkt wel een dubbele boom ??

Ik zag trouwens net pas dat het ijzer ook kapot was Knipoog zag een barts op de foto, die ik nog niet eerder had gezien. van de boom wist ik het nadat ie een maand gehangen had,en ik hem uit nieuwschierigheid opengemaakt heb

geloof me maar, de pony die ik rij, heeft een goed zadel Knipoog

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:37

hypothetisch betekent denkbeeldig...
Jouw vraag gaat over de denkbeeldige situatie waarin de ijzeren beugel nog heel is en het hout gebroken (in het echte zadel zeg je zelf zijn beide delen gebroken). Die vraag beantwoordde ik. Dat je het afgebeelde zadel niet gebruikt had je al in je beginpost vermeld.

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:39

Niet meer rijbaar. Denk ik Bloos als hout gebroken is maar ijzer niet.
Omdat hout gebroken is de druk dus ook niet meer gelijk.
Dus krijgt paard onverdeelde druk op de rug als je erop zit.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:41

Als het hout gebroken zou zijn en de ijzeren plaat eronder niet zou ik het nog steeds niet gebruiken. Het ijzer kan pijnlijk veranderen van vorm waardoor het zadel alsnog niet geschikt zou zijn voor gebruik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:04

Dat houten gedeelte loopt door naar de boomtakken, als dat hout gebroken is, bewegen de boomtakken dus heen en weer, als je aan het rijden bent, ondanks het kopijzer. Hierdoor is de verdeling van jouw gewicht volledig uit zijn balans, en zakt de boom iedere keer op de ruggengraad, bij verplaatsing gewicht ( stap, draf, galop) ( even heel simpel uitgelegd, he Knipoog )
Hoogstwaarschijnlijk was trouwens eerst het kopijzer gescheurd, en toen het hout, bij dit zadel.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 15:14

Bourrelier schreef:
Dat houten gedeelte loopt door naar de boomtakken, als dat hout gebroken is, bewegen de boomtakken dus heen en weer, als je aan het rijden bent, ondanks het kopijzer. Hierdoor is de verdeling van jouw gewicht volledig uit zijn balans, en zakt de boom iedere keer op de ruggengraad, bij verplaatsing gewicht ( stap, draf, galop) ( even heel simpel uitgelegd, he Knipoog )
Hoogstwaarschijnlijk was trouwens eerst het kopijzer gescheurd, en toen het hout, bij dit zadel.

hier heb ik iets aan Ja
maar het ijzer loopt niet door naar de ruggengraad, zou dus alleen boven de schoft liggen.
voor zover ik hem opengemaakt heb, zit er in eht midden niéts... alleen vulling waar je dus op zit..

Kuggur: okidoki, had je gewoon verkeerd begrepen Lachen
happyhorse: ijzer lijkt me sterk genoeg om druk te dragen? (maar ik zie nu idd de reactie die ik hier quote,maar toch even mijn gedachte toen ik jouw reactie las Knipoog )

wel appart om een zadel eens van binnen te zien.
heb binnekort ook nog een liggen die niét kapot is. maar vind het zo zonde deze open te maken (deze komt ook als decoratie)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:44

Jolliegirl schreef:
hier heb ik iets aan Ja
maar het ijzer loopt niet door naar de ruggengraad, zou dus alleen boven de schoft liggen.
voor zover ik hem opengemaakt heb, zit er in eht midden niéts... alleen vulling waar je dus op zit..

Je bedoelt dat dat ijzer een beugel is, toch? De basis van deze boom is gelamineerd hout, het kopijzer is ter versteviging. Alleen hout kan een mens niet dragen. Het gelamineerde hout ( hout in lagen, dit geeft stevigheid) geven de vorm aan van de boom.
Als je het zadel wat verder openmaakt, en je kan de kussens van de boom scheiden, en je geeft dan druk op het kopijzer, zie je wat ik bedoel.

Jolliegirl schreef:
wel appart om een zadel eens van binnen te zien.
heb binnekort ook nog een liggen die niét kapot is. maar vind het zo zonde deze open te maken (deze komt ook als decoratie)

Als je niet weet waar je moet beginnen, wordt het sloopwerk ( zie mijn topic wat ik ook ooit gemaakt heb over een zadelmarkt-zadel), ik heb hier een stuk of 3 zadels liggen met een gebroken boom, zowel kunststof als hout. Bij interesse wil ik wel weer eens een ontleding-topic van maken, zeker met het oog op wat ik nu weet, tov het beruchte 'zadelmarkt-zadel-in-stukjes' topic, is het miss wel leerzaam voor bokkers.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 15:47

zou het wel met eigen ogen willen zien als je een zadle openmaakt, ik heb idd je vorige topoic gezien toendertijd dacht ik.

de achterboom(zitvlak en de achterstuk) is nog helemaal heel.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:48

bourrelier: ik heb interesse! Ja
leuk! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:53

Ik heb een lemetex, een daaleman en iets merkloos liggen, wat willen jullie precies weten dan?

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:15

Ik ben ook wel benieuwd, voel je het ook echt tijdens het rijden als de boom gebroken is?

viepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 22:57

ja dat wil ik ookwel weten hoe voel je tijdens het rijden dat de boom gebroken is ?

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 07:47

Ein-de-lijk stel je voor om nog eens een zadel te ontlenen! Haha! (alles goed trws, heb je al enige tijd niet meer 'gesproken'?)

Bourrelier schreef:
Ik heb een lemetex, een daaleman en iets merkloos liggen, wat willen jullie precies weten dan?

Oeh ontleed de Daaleman maar! Ja

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 08:42

Ik ben ook wel benieuwd hoe zo'n daaleman eruitziet tegenover een zadelmarkt zadel Ja
Zou wel gaaf zijn als je dan een aantal foto's maakt vanuit dezelfde hoek en dezelfde onderdelen als op de foto's van t zadelmarkt zadel, zodat we echt een beetje kunnen vergelijken. Heel leerzaam idd!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:25

MysticTinker schreef:
Ik ben ook wel benieuwd hoe zo'n daaleman eruitziet tegenover een zadelmarkt zadel Ja
Zou wel gaaf zijn als je dan een aantal foto's maakt vanuit dezelfde hoek en dezelfde onderdelen als op de foto's van t zadelmarkt zadel, zodat we echt een beetje kunnen vergelijken. Heel leerzaam idd!

dat wil ik ook weleens weten ja, het verschil.
Ik ben heel benieuwd!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:32

Ik heb er de ballen verstand niet van, maar het lijkt me niet dat dat hout er voor niks zit. Zonder dat hout zouden de materiaalkosten namelijk lager liggen > een producent zal nooit materiaal verspillen, zeker niet als het om grote aantallen (lees: veel geld) gaat.
Ik weet niet waar het hout voor dient, maar het zal dus vast wel ergens goed voor zijn. Slim

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:36

Bourrelier: ook ik ben wel heel nieuwschierig naar ontleding van een zadel..
idd zou ook wel eens willen weten hoe je tijdens t rijden voelt of een boom gebroken is..
dit is trouwens de eerste keer dat ik dus zie hoe zoiets in elkaar zit..
heb nog nooit een zadel uit elkaar gezien..
maar als ik dan t zadel bekijk heeft deze dus ook hout..en ijzer bij de boom.
nu weet ik dus ook dat je een boom los kan kopen maar waar is dat dan weer voor??
ik wil wel lesje over ontleding van een zadel lijkt mij echt heel erg leerzaam

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 09:52

even een stip zetten, lijkt me ook héél interessant om de ontleding te zien van een ander zadel dan een zadelmarkt zadel. Wil wel eens weten wat nu precies het verschil tussen een merkzadel en een zadelmarkt zadel.

raketje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 21:46

blijft hier even volgen erg intressant.Wil ook het daaleman zadel wel eens een stukjes zien.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:39

Een boom met hout en metaal mag ook nooit verbogen worden. Als je het metaal verbuigt, dan krijg je spanning op het hout. Misschien is dat hier wel gebeurd. Divoza doet dat rustig hoor, als jij zegt dat het zadel breder moet, dan doen ze dat zonder blikken of blozen. In een pers en hup, je zadel scheef terug.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:41

Overigens, als aan de voorkant de ijzeren plaat gebroken is dan is dit vaak nog wel te repareren Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:13

ik heb een wintec dressuur liggen met gebroken middenboom.
moet ik die op de foto zetten??

en hoe je kan voelen of de boom gebroken is?

volgens mij jij als mens niet..maar je paard voelt het wel. Knipoog

mijn pony bokt echt nooit,maar ik ging rijden met de wintec dressuur en toen begon hij te bokken..reden voor mij om dat zadel maar es uit elkaar te laten halen.

een voorboom is te repareren, een achterboom ook,maar de middenboom niet,omdat het hele zael daar aan vast zit word dat wel erg kostbaar.

maar dat winteczadel is nog open,moet ik die op de foto zetten???

raketje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:15

Ellepel wel erg intressant,hoe meer merken hoe meer leerzamer Knipoog